Morgenrutine før barnehage?

PetiteMoi

Glad i forumet
Hei, jeg lurer på hvordan deres morgenrutine før barnehage er? Her går lille på liten avdeling.

• står opp 06.30 bytter bleie å hun får gå i lekegrinda mens jeg steller meg raskt.
• 07.00 frokost (grøt og skive/yoghurt)
• leking og prøver å få hun til å drikke noe frem til 07.50 ish
• leveres i barnehage før 08.30

Her er storebror blitt 21 mnd.

Jeg steller meg før han står opp. Han står opp kl 08:00. Så skifter bi bleie og kler på. Så er det rett opp og spise frokost (havregrøt). Vi spiser alltid sammen.
Så kler vi på oss yttertøyet og leverer rundt kl 09:00. Ofte 08:45, men stresser ikke. Matpakker smører vi kvelden før :)

Opp kl 5.30 selv, men ofte ikke før kl 06.... så ordne seg selv, så vekke og kle på ungene innen kl 06.30. Ned på kjøkkenet, så får de en bixitkjeks og melk, så er det avgårde kl 07, barnehage kl 07.15, jobb kl 7.30 :)

Stå opp kl 5:30 (umulig å få ham til å sove lengre). Han leker rundt meg mens jeg steller meg. Skifte på ham og pusse tenner. Så leke i stuen til vi går til bhg, og han er det til 07:30. Spiser frokost ibhg.

Han fylte nettopp 3.

Har en snart 3 åring på småbarns, og en på snart 16 mnd som har pass 2 dager i uka.

Pr nå så er det opp når første av gutta våkner (de sover kun lengre enn 7 begge to i ferier :p). Siste uka har eldste stått opp først.

Jeg fikser dem etter tur, så ordner jeg meg. Skal jeg på jobb og minste på pass så drar vi uten å spise frokost, overgangen er best om minste spiser frokost hos passer. Mannen smører matpakke til eldste før han kjører på jobb (begynner 7). Ideelt sett kjører vi hjemmefra 7:30, kan bli 7:45 om en eller begge har en amper dag. :hilarious: Leverer barnehagebarnet først. Kan tro jeg gleder meg til minste skal leveres på samme sted som eldste. :p

På dagene minste er hjemme med meg kommer det an på når de våkner ifh hverandre. Siste tiden har vi spist frokost sammen og så kjørt i barnehagen etterpå, men før påske lå eldste og sov til minste hadde vært oppe en time allerede. Så da ble det frokost i barnehagen istedet.

Jeg trenger heldigvis kort tid på morgenen på å fikse meg selv. :hilarious: Og står vi opp før halv 7 steller mannen og jeg hvert vårt barn.

Står opp når han våkner, som regel rundt 07.00.

Koser og leser litt bøker i pysjen.

Skifter bleie, vasker han og har på klær.

Vi spiser frokost sammen rundt 1 time etter han står opp, han har ikke matlyst før.

Han leker mens vi rydder og vasker litt. Vi bruker 3
20-30 min hver morgen på å vaske/rydde hus, da slipper vi å ta skippertak i helgene!

Vi går ut døra ca 09.00. Han leveres i barnehagen 09.30.

Viktig for oss å ikke stresse om morgenen fordi det påvirker hele dagen vår. Vi er veldig heldige da vi kan legge opp vaktene våre slik at en av oss alltid begynner på jobb seint :)

Står opp kl 6.
Rett i sofaen med en flaske og Poppeloppane.
Skifte bleie og kle på på badet.
Frokost i sofaen med Poppeloppane.
Medisin og tannpuss da farter hun gjerne rundt med leker.
Kle på ytterklær mens vi ser på Poppeloppane.
Kjøre til bhg i 8 tiden.

Poppeloppane holder det rolig:hilarious:

Jeg kler på meg før jeg tar henne opp. Og vi spiser sammen i sofaen.

Jeg står opp 5.30 når jeg skal på dagvakt. Enten så våkner yngste da, før det eller han må vekkes kl 6. Vekker eldste kl 6 hvis han ikke er våken. Han ordner seg selv og jeg/samboer kler på yngste. Prøver å rekke å kose litt før samboer og yngste drar i bhg litt før 6.30. Jeg og eldste drar 6.50 ca. Noen ganger spiser han frokost først, andre ganger spiser han på sfo. Jeg spiser frokost før vi drar, siden vi må bruke munnbind i det vi får inn på jobben. Pleide å spise frokost rett før morgenrapporten før.

Mitt barnehagebarn er 4 år og går på storebarn. Rutinen vår nå i koronatider er mer eller mindre slik:

- Barnet våkner i 7-tiden og kommer opp i senga til meg og babyen på 6 mnd. Vi koser litt før jeg og minsten går på badet, da blir eldste igjen i sengen og leker litt. Har alltid med seg en bamse eller to.

- Etter stell av mini henter jeg eldstemann og følger på do, pusser tenner og finner frem klær. Vi går så på kjøkkenet og lager frokost. Tar som regel på NRK super mens vi spiser.

- Så er det bare rolig tid frem til vi skal gå. Med vanlige åpningstider leverer jeg rundt 08:30, men pga røde tiltak leverer jeg nå 09:30 og henter 14:45. Vi leker gjerne med lego eller leser bøker. Noen ganger vil hen bare slappe av med litt skjermtid og det er greit det også. Jeg er alltid alene med barna på morgenen og lager matpakke kvelden før. Da har vi veldig rolige morgener med lite stress :)

Her står jeg opp først og lager klart frokost. Ungene står opp 7.15-7.30. Så spiser vi frokost sammen ved kjøkkenbordet og små prater om planer for dagen. Etter frokost så tar de største på seg utetøy tøy selv mens jeg hjelper minstemann også går vi til barnehagen. Jeg har fleksitid og jobber mye kvelder så vi er heldige og har god tid på morgenen.

Rutinen vår med en toåringser slik ut:

• Jeg står opp, slenger på meg noe og så vekker jeg henne kl. 7. Hun er et skikkelig dovendyrr og må stort sett alltid vekkes. Når jeg skrur på lyset og sier god morgen får jeg som regel til svar: "jeg vil sove mæjæ". :hilarious: Sier til henne at hun skal si i fra når hun er klar til å bli tatt opp. Imens finner jeg klær til henne i kommoden. Innen jeg er ferdig med det, er hun som regel klar for å stå opp.
  • Tar av nattens bleie og hun får sitte litt på potta
  • Vask nedentil og på med klær. Imens jeg tar morgenstellet med henne, er mannen på kjøkkenet og lager fokost og smører nister til barnehagen. Det er også han som tar ansvar for å oakke sekken hennes.
  • Frokost på kjøkkenet: stort sett får hun to brødskiver pluss litt frukt og havremelk. Mens hun spiser ordner jeg håret hennes. Av og til må vi ty til litt Minibarna for at hun skal klare å sitte stille, men som regel går det bra uten.
  • Jeg og/eller mannen sitter ned med henne, spiser og tar en kopp kaffe.
  • Ca. kl. 8 runder vi av frokosten og hun blir vasket i ansiktet og på hendene, pusser tenner og får muligheten til å gå på potte en ekstra gang før vi kler på oss yttertøyet.
  • Hvis det er jeg som leverer, tar jeg henne i vogna og triller ca 15-17 minutter til barnehagen. Leverer henne ca 8:30.
Legg til litt generell "jeg vil klare selv"-energi og litt slitne foreldre som skulle ønske at ting ikke tok så lang tid, og så er vi midt i den typiske morgenen hos oss. :hilarious:

Back
Topp