Hei.
Hvordan gjør dere med arbeid o.l ved morgenkvalme?
Jeg føler meg som heldig vinner av å ha ubehag fra jeg våkner til jeg legger meg.
Lite hyggelig :/
Prøver å spise ofte men lite, noen ganger hjelper det, noen ganger ikke.
Hvor lenge varer det? Hvor går grensen for at det er "for mye"?
Jeg er på uke 7 idag tror jeg. Har hatt kvalme i ca en uke.
Hilsen frustrert førsteganger.
Jeg er også førstegangs gravid, og har vært kvalm og kastet opp siden omtrent uke 6 (er nå 13+0). Jeg er ikke i jobb, så vet ikke helt hvordan du skal takle det, men ser at det er mange her inne som har blitt sykemeldt iallefall noen uker pga kvalme.
Jeg fikk tips av jordmor om b6 vitaminer, det har hjulpet meg til å ikke spy SÅ mye, kanskje det kan fungere for deg? Legen kan også gi deg antihistaminer som kan fungere. Jeg går på begge, og er fortsatt kvalm stort sett og kaster opp for mye, men det er enda verre uten.
Hvis jeg spiser ofte og lite kan det fungere, og så drikker jeg en del eplejuice blandet med bris, det kan også fungere. Men det viktigste for min del er og ikke stå lenge eller bli for sliten, det gjør kvalmen mye, mye verre.
Tror ikke det er noen fasit på hvor mye som er for mye, bortsett fra at du ved mye oppkast kan måtte legges inn for intravenøs væske/næring. Og det kan være veldig forskjellig hvor lenge det varer så vidt jeg har forstått, men det skal visst bli bedre fra rundt uke 12 for de fleste.
Uansett bør du snakke med legen din hvis du føler deg for syk og dårlig form til å jobbe, og høre om han/hun har tips eller noe som kan hjelpe deg til å få det bedre. Lykke til!