"Morgen-kvalme", mer som 24/7-kvalme

Hunher

Andre møte med forumet
Hei.

Hvordan gjør dere med arbeid o.l ved morgenkvalme?

Jeg føler meg som heldig vinner av å ha ubehag fra jeg våkner til jeg legger meg.
Lite hyggelig :/

Prøver å spise ofte men lite, noen ganger hjelper det, noen ganger ikke.

Hvor lenge varer det? Hvor går grensen for at det er "for mye"?

Jeg er på uke 7 idag tror jeg. Har hatt kvalme i ca en uke.

Hilsen frustrert førsteganger.

Nå skal jeg være skikkelig gledesdreper her :p jeg spydde daglig fra uke 7-35 i mitt første svangerskap:laughing002 nå er det heldigvis ikke normalen da.
Er vel ikke stort man får gjort med det. Sørg for å legge deg tidlig så du får nok søvn. Hvis det vedvarer utover uke 12 kan du prøve akupunktur. Det redda meg. Kasta opp gjennom hele dagen før jeg tok det, men etter jeg begynte med det var det kun om mårran :)

Hei.

Jeg føler meg som heldig vinner av å ha ubehag fra jeg våkner til jeg legger meg.

Jeg føler deg! Er også første gang for meg, og kvalmen har ligget som et teppe over meg i ca 1,5 uke nå. Er 7+4. Det eneste som funker litt er å drikke masse farris, og salt kjeks mellom måltid. Jeg kommer meg såvidt gjennom jobbdagen, men tenker det er bedre å komme seg ut av huset og prøve enn å ligge hjemme og synes enda mer synd på meg selv. Håper vi slipper å være kvalme så lenge!

Jeg var også dårlig fra uke 5 og ut svangerskapet med min første. Gikk ned 7 kilo før jeg var 12+0, og så ut som ett skjelett. Kastet opp minst 7 ganger daglig og måtte legges inn å få væske intravenøst. Kastet opp bare jeg snudde meg i senga, eller noen skrelte en klementin på toget. Vanvittig slitsomt, men det ble verdt det. Noen vil vil si jeg er gal som vil ha en til, men får jeg en ny sånn runde så får jeg ta det på nytt.
Du får vurdere en sykemelding hvis det blir for ille og hvil så mye du kan.
Lykke til :love7

Du har all min sympati. Jeg også sliter med kvalme og det er grusomt. Er andregangs, 6+6 og var kvalm første gangen også, men det er verre denne gangen. «Dessverre» er min erfaring at det skal bli ganske mye jævligere de neste ukene før det blir gradvis bedre rundt uke 12 for de aller aller fleste. Jeg hadde en «peak» rundt uke 9-10 sist og var i knallgod form fra ca. uke 14-15 sist gang, men dette varierer veldig.

Denne gangen trøster jeg meg med at jeg jo vet at det ikke varer evig, men det er helt forjævlig å stå i det. Det er helt altoppslukende og man fungerer jo bare ikke! For meg fungerer det litt å spise salt kjeks før jeg står opp på morgenen, drikker vann så det ikke gjør så vondt å kaste opp på tom mage, puster tungt med magen og tar telling med jevne mellomrom, kutt ut kaffe helt, drikk ingefærbrus og TA DET MED RO!

Premien tilslutt er verdt det. Lover! ❤️

Jeg fikk afipran av legen, dette er første gangen jeg klarer stå oppreist denne uka.
Ikke noe fan av å ta meds akkurat nå, men man skal faktisk leve også og i samråd med lege er det innafor.
Masse lykke til, håper det går over!

Takk for svar ladies, en liten trygghet ved å ikke være alene.

Det blir innom apoteket for å prøve meg på en sliken sjøsyke armbånd e.l. har hørt det hjelper for noen. Kjeks skal også prøves ut!

Altoppslukende, det var ett veldig godt begrep! Og virkelig så sant. Men ja, her kommer jobb greit med å får tankene bort for en liten stund.

Føker meg dum som synes så veldig synd på meg selv, og akuratt nå føler jeg ikke det kommer til å bli fler enn 1

Jeg er dårlig hele dagen og føler meg helt forferdelig. Konstant sulten på noe salt! Kjøpte sea bands i går, og synes de hjalp i går kveld. Har hatt de på hele dagen i dag, uten å kjenne noe bedring. Fortsetter formen å være like dårlig, må jeg dra innom legen å få noe... dette er nesten uholdbart :(

Føler med deg!
Jeg er bare småkvalm om kvelden og hvis jeg ikke får spist, og syns det er ille nok.
Håper det gir seg etter hvert for deg!

Signerer den. :confused: Mine andre svangerskap har jeg vært litt små kvalm om kvelden vis jeg ble sliten. Tenkte det var det samme nå, men nei er synsykt kvalm til og fra hele dagen :grumpy: Spiser alt for lite og daler i vekt :( prøver å trøste meg med at Nice får det den trenger enn så lenge gjennom plommen sin ❤️ Å at formen må jo bedre seg igjen :)

Jeg er 7+2 og har vært kvalm hver dag i en uke nå, med økende intensitet. Føler veldig med deg, det er veldig vanskelig å fungere når det eneste man tenker på er kvalmen (det er jo umulig å tenke på noe annet når det er som værst).

Synes ikke man skal tvinge seg selv til å dra på jobb hvis formen er for dårlig, da er det mye bedre å bli hjemme, slappe av og få nok hvile og ro. :singing: Så får.man prøve seg frem med hva som hjelper på kvalmen og gjøre det som fungerer.

Jeg har brukt Sea bands siden i går og har det bedre nå enn tidligere. Fungerer også å spise ofte, men for meg må det være ganske mye mat for at kvalmen skal gi seg, noen få kjeks hjelper ikke...

Har også fått ingefærtabletter og B6 på apoteket, og skal prøve ingefærtabletter i morgen og håper det fungerer nok til at jeg kan dra på jobb:rolleyes:

Her har kvalmen vært mer 24/7! Er nå 12+4 men samme opplegget enda egentlig. Noen flere som enda har det?

Uke 15+6 i dag, og har en date med doen flere ganger daglig. Antall ganger jeg kaster opp hver dag er halvert siden uke 14 da. Men, fortsatt noe så veldig slitsomt..

Her har kvalmen vært mer 24/7! Er nå 12+4 men samme opplegget enda egentlig. Noen flere som enda har det?

Jeg er 13+0 og har det siste døgnet spydd fem ganger og vært kvalm kontinuerlig, fikk vite av jordmor her om dagen at det som regel roer seg fra uke 12, men at mange har det til uke 16. Krysser fingrene for at det blir bedre for både deg og meg snart :Heartred

Hei.

Jeg er også førstegangs gravid, og har vært kvalm og kastet opp siden omtrent uke 6 (er nå 13+0). Jeg er ikke i jobb, så vet ikke helt hvordan du skal takle det, men ser at det er mange her inne som har blitt sykemeldt iallefall noen uker pga kvalme.

Jeg fikk tips av jordmor om b6 vitaminer, det har hjulpet meg til å ikke spy SÅ mye, kanskje det kan fungere for deg? Legen kan også gi deg antihistaminer som kan fungere. Jeg går på begge, og er fortsatt kvalm stort sett og kaster opp for mye, men det er enda verre uten.

Hvis jeg spiser ofte og lite kan det fungere, og så drikker jeg en del eplejuice blandet med bris, det kan også fungere. Men det viktigste for min del er og ikke stå lenge eller bli for sliten, det gjør kvalmen mye, mye verre.

Tror ikke det er noen fasit på hvor mye som er for mye, bortsett fra at du ved mye oppkast kan måtte legges inn for intravenøs væske/næring. Og det kan være veldig forskjellig hvor lenge det varer så vidt jeg har forstått, men det skal visst bli bedre fra rundt uke 12 for de fleste.

Uansett bør du snakke med legen din hvis du føler deg for syk og dårlig form til å jobbe, og høre om han/hun har tips eller noe som kan hjelpe deg til å få det bedre. Lykke til!:Heartred

16 uker idag, og det er fortsatt helt forjævlig. Spyr til det er tomt, så spyr jeg galle etter det.

Back
Topp