Morfin som smertelindring?!

Kaimana

Gift med forumet
Satt og så på svensk "en unge i minuten" og der var det ei i denne episoden som fikk morfin som smertelindring.

Da lurer jeg bare på hvor effektivt dette egentlig er? (dersom du har fått det,og kan forklare det)

Vet det komer ann på fra person til person.

De gir vel ikke ren morfin, men petidin, som er et morfin-preparat. Det er ihvertfall petidin som brukes i Norge. Jeg hadde svært god effekt av det. [:)] Man kjenner jo riene, men det gjør ikke så vondt, og man får slappet heeelt av mellom dem. 

ORIGINAL: Kaimana

Satt og så på svensk "en unge i minuten" og der var det ei i denne episoden som fikk morfin som smertelindring.

Da lurer jeg bare på hvor effektivt dette egentlig er? (dersom du har fått det,og kan forklare det)

Vet det komer ann på fra person til person.

under fødsel mener du? jeg har ikke fått under fødsel, men da jeg ahdde gallesteinsanfall. det var supereffektivt! fikk det både oppirompami og rett i blodet via kanyle (?). ble superdopa jeg, så kjente hverken smerte eller meg selv  igjen! hehe

jeg ble satt igang, og lå med falske rier over ett døgn,

for å få sove, så fikk jeg morfin-sprøyter i låret...og JA DET HJALP! hehe....
heeelt lost etterpå! =)

Fikk også morfin sprøyte i låret å da sov jeg en times tid, så det funka iallefall på meg!=)

Altså under fødselen, selvfølgelig...hehe....glemte å skrive det!=)

Når jeg hadd en senabort i uke 18+4(Jeg måtte føde normalt), da fikk jeg morfin.
ALT forsvant, alt av vondter, føleleser, tanker. Det føltes ut som om jeg ikke eksisterte på en måte. I den settingen der var det veldig godt.

Ja jeg mente under fødsel[:)]

Men hva gjør det med babyen,blir de også litt surrete av dette?

(må bare spørre....)

Jeg fikk det som smertelindring etter ks, og hadde null effekt av det. Ble bare dårlig egentlig. Så vidt jeg vet er det ganske varierende effekt.

Eg fikk morfin etter keisersnitt, først en gang da eg våkna etter narkosen, og smertene forsvant på et blunk, og en gang ut på kvelden. Eg spurte da etter vanlige tabletter, men jordmora mente eg måtte få morfin. Eg fikk ikke ha babyen inne hos meg den første natta pga det.

ORIGINAL: Sunniva snopesyk

Jeg fikk det som smertelindring etter ks, og hadde null effekt av det. Ble bare dårlig egentlig. Så vidt jeg vet er det ganske varierende effekt.

Skummelt da,men ble du "surrete" av det bare?

(må bare spørre....)

jeg ble egentlig ikke surrete...men jeg sovnet med en gang.
hørte bare at alt ble svaakere og svaakere..

jeg spurte om d hadde noe innvirkning på babyen,
men jeg husker ikke hva svaret var..hehe..

ORIGINAL: Sunniva snopesyk

Skummelt da,men ble du "surrete" av det bare?

Ja, jeg ble surrete og kvalm, men hadde akkurat like vondt. Skikkelig uvel rett og slett [&:] Og så hjalp det ikke så veldig at jeg måtte ligge med en 7kg sandsekk på magen de 2 første nettene pga blødninger fra såret [X(]

Petidin kan gjøre babyen sløv også, og i noen tilfeller må babyen ha motgift etter fødselen mot det... Det var det som sto i permen om smertestillende når jeg var på omvisning på føden ;)

(må bare spørre....)

Ja, det påvirker babyen. Derfor gir de det ikke for tett opp til selve forløsningen. De har motgift, da. Effekten varer ca 4 timer. Jeg fikk det litt uti min andre fødsel, og hele fødselen tok 4,5 time. Babyen min var ikke påvirket eller sløv. Så det varierer nok der også.

Tusen takk for gode svar jenter,kjekt og ha dere når man ikke googler[:)]

Back
Topp