Moren min er rasist, og viser det til ungene..

• Trådstarter Trådstarter Persienna
  • Opprettet Opprettet
P

Persienna

Guest
I går var moren min på besøk fordi vi skulle bake med ungene. Vi bakte blant annet sjokoladeboller med puffet ris, eller som hun kalte det "negerboller". Eldste barnet reagerte og sa "Men mormor, det er ikke lov å si neger". "Hva skal man kalle de svartingene da" svarte mormor. Jeg avbrøt samtalen og begynte å snakke om noe annet. Fikk meg ikke helt til å irettesette henne.
Så skulle hun se på snøfall med oss da, og så utbryter hun "Jasså, så dem har klart å filtrere svartinger inn i den norske jula også". Da brast det helt for meg og jeg ba henne holde kjeft og gå. Hun ble veldig sur og gikk! Hva skal jeg si neste gang? Dette er ikke det første hun sier, og garantert ikke siste gang

Oj, ikke bra. Jeg ville sagt at hun kan holde de rasistiske holdningene for seg selv. Jeg mener mye om forskjellige ting, men det som er stygt, holder jeg meg for god til å si høyt foran barn.

Jeg ville snakket med henne alene og sagt at du ønsker ikke at barna dine skal høre rasistiske meninger og ord

Hvor gamle er ungene?

Ville hun skjønt det om du fortalte at du ikke ønsket rasistiske holdninger rundt barna?

Tenker kanskje hun ikke mener noe med det, men heller sliter litt med å utrykke seg riktig. Min far er også litt sånn, ingen rasist men heller dårlig på å få frem meningene sine på en grei måte, vi må ikke glemme at det ikke er så mange generasjoner siden alle norske var hvite. Så noen ord og uttrykk som kanskje ikke var vondt ment den gang henger igjen hos noen og blir ikke så godt tatt i mot i dag :rolleyes: ta for eksempel sukkerkulør, pappa har alltid sakt at det heter "neger" uten å tenke mer over det, for hans mor sa jo også det så det har liksom bare blitt igjen, uten å ha vonde meninger bak det. jeg tok en prat med min far om dette og forklarte at det ikke er greit å si sånn nå og at ungene nå til dags har helt andre ting å forholde seg til enn det han hadde. Han skjønte det veldig godt og tenker nå over hvordan han snakker, ikke bare i nærheten av barna men generelt ;)

Får virkelig ikke håpe din mor har onde hensikter og at det går like lett å ta en prat med henne :)

Det at du ber din egen mor om å gå, signaliserer ganske sterkt ovenfor dine egne barn hva som er akseptabelt og uakseptabelt. Jeg vil tro det du gjør nå er kanskje det beste du kan gjøre for å vise din barn hva som er uakseptabelt, samtidig som du viser en solid styrke i å "kaste ut" din mor.

Men det du kanskje bør gjøre er å høre med barna dine om de skjønte hvorfor hun måtte gå, og snakke om det på den måten. Moren din er på en måte en gratispakke for å skape gode holdninger hos egne barn. Men klart, det kan jo ikke fortsette sånn, og hva når de er alene med henne. Du må selvfølgelig snakke med henne også, slik at hun kanskje forstår hvorfor det hun sier ikke er greit.

Det at du ber din egen mor om å gå, signaliserer ganske sterkt ovenfor dine egne barn hva som er akseptabelt og uakseptabelt. Jeg vil tro det du gjør nå er kanskje det beste du kan gjøre for å vise din barn hva som er uakseptabelt, samtidig som du viser en solid styrke i å "kaste ut" din mor.

Men det du kanskje bør gjøre er å høre med barna dine om de skjønte hvorfor hun måtte gå, og snakke om det på den måten. Moren din er på en måte en gratispakke for å skape gode holdninger hos egne barn. Men klart, det kan jo ikke fortsette sånn, og hva når de er alene med henne. Du må selvfølgelig snakke med henne også, slik at hun kanskje forstår hvorfor det hun sier ikke er greit.

Dette!

Snakk med ungene om hva som er greit og ikke og hva de skal gjøre når noe er ugreit. Samtidig forteller du dem at du skal snakke med din mor for å finne en løsning, og så snakker du med ungene etterpå om hva du og din mor ble enige om. Da får ungene en fin mulighet til å se hele gangen i en konflikt og hvordan den kan håndteres.

Dette er ikke greit, og voksne mennesker burde klare å holde seg gode for å si slikt, selvom det er hva de mener. Jeg synes du har bein i nesa som kastet henne på dør som du gjorde, og er veldig enig i at det signaliserer ovenfor barna at du heller ikke synes det er greit å si sånt. Tommel opp. Men en samtale med mor er nok en god idé her, slik at hun ikke overfører dette til barnebarna.

Og der, akkurat der da jeg leste om snøfall gikk det opp for meg at der faktisk er noen ikke helt hvite folk i den. Jeg har jo bare sett 15 episoder uten å tenke over det....;-)

Snakk med din mor om hvorfor du ikke godtar å ha slikt snakk rundt ungene

Den første kan man med mye godvilje tolke som ar hun ikke har bedre ord, men den andre... Nei. Den handler ikke om ord. Men om holdninger.

Jeg hadde sagt at dersom hun ønsket å bruke tid med barna mine, så vil jeg ikke ha noen rasistiske ytringer eller nedlatende kommentarer som går på rase, legning, religion og lignende.
Dersom hun sa ordet "negerboller" så skjønner jeg det, jeg er oppvokst med negerboller også (men det er smør/havre/sukker/kakao) og har aldri tenkt over at det er noe negativt med det før jeg fikk det påpekt her inne for et par år siden. Jeg tenkte ikke over at noen kunne finne det rasistisk, for meg har det bare vært et navn på akkurat den tingen. Men å svare barnet ditt på den måten hun gjorde er helt uakseptabelt av en voksen dame, hun burde heller sagt unnskyld det var det vi kalte dem før i tiden, du har rett og det heter risboller.

Enig med deg!

Jeg ville ha pratet med barna om dette, og forklart at det ikke var greit, men prøvd å si noe om at de eldre hadde andre "regler" da de vokste opp og dermed kan ha vanskelig for å huske hva som er greit nå.

Hadde også tatt en prat med mor, og gitt beskjed om at hun virkelig burde prøve å holde seg unna den typen utsagn generelt, da jeg verken syns det er greit å høre selv, og jeg vil virkelig ikke at barna skal høre på det.

Jeg ville sagt at enten får hun holde det for seg selv eller så får hun holde seg unna mine unger. Sånt aksepteres ikke her i huset! Der er jeg veldig streng.

Tenker kanskje hun ikke mener noe med det, men heller sliter litt med å utrykke seg riktig. Min far er også litt sånn, ingen rasist men heller dårlig på å få frem meningene sine på en grei måte, vi må ikke glemme at det ikke er så mange generasjoner siden alle norske var hvite. Så noen ord og uttrykk som kanskje ikke var vondt ment den gang henger igjen hos noen og blir ikke så godt tatt i mot i dag :rolleyes: ta for eksempel sukkerkulør, pappa har alltid sakt at det heter "neger" uten å tenke mer over det, for hans mor sa jo også det så det har liksom bare blitt igjen, uten å ha vonde meninger bak det. jeg tok en prat med min far om dette og forklarte at det ikke er greit å si sånn nå og at ungene nå til dags har helt andre ting å forholde seg til enn det han hadde. Han skjønte det veldig godt og tenker nå over hvordan han snakker, ikke bare i nærheten av barna men generelt ;)

Får virkelig ikke håpe din mor har onde hensikter og at det går like lett å ta en prat med henne :)
Det har vært innvandrere her siden midten av 60-tallet. Det er snart 60 år. Antar du er 10-15 år yngre enn meg, så kjapt hoderegnet er faren din 10, maks 15 eldre enn meg. Det fantes mange her da aldså....aldså overhode ingen unnskylding. Og ordene de brukte da, betydde de samme slemme tingene som idag. Å tro noe annet, er å lure seg selv.
Fordommer har heller noe med hvilke øyne en ser på verden med. Min erfaring er at de som kaster ut av seg slike vederstyggeligheter, er de samme som ler når tykke går forbi, kniser når mannen med cp kommer gående, eller stirrer til øynene detter av når de ser noen med stort fødselsmerke.. For å nevne noe.
Tenker at hun mente akkurat det hun sa jeg. Ingen bryr seg om "negerbolle," men det siste hun sa var helt klart langt over streken.
Flott av trådstarter å ta et aktivt oppgjør. Hadde alle gjort som deg. Det er overhode ingen hvilepute at man er litt "eldre". Å uttrykke fordommer kan ALDRI, jeg gjentar ALDRI bli greit!

Last edited:
Det har vært innvandrere her siden midten av 60-tallet. Det er snart 60 år. Antar du er 10-15 år yngre enn meg, så kjapt hoderegnet er faren din 10, maks 15 eldre enn meg. Det fantes mange her da aldså....aldså overhode ingen unnskylding. Og ordene de brukte da, betydde de samme slemme tingene som idag. Å tro noe annet, er å lure seg selv.
Fordommer har heller noe med hvilke øyne en ser på verden med. Min erfaring er at de som kaster ut av seg slike vederstyggeligheter, er de samme som ler når tykke går forbi, kniser når mannen med cp kommer gående, eller stirrer til øynene detter av når de ser noen med stort fødselsmerke.. For å nevne noe.
Tenker at hun mente akkurat det hun sa jeg. Ingen bryr seg om "negerbolle," men det siste hun sa var helt klart langt over streken.
Flott av trådstarter å ta et aktivt oppgjør. Hadde alle gjort som deg. Det er overhode ingen hvilepute at man er litt "eldre". Å uttrykke fordommer kan ALDRI, jeg gjentar ALDRI bli greit!

Om det ikke er ment som fordommer så tenker jeg man sier ifra og håper personen tar det til seg ;) ikke alle har onde hensikter vettu, og selv om det har vært innvandrere her lenge så har det blitt mer de siste 10årene. Det vet vel du og regner jeg med. Og ikke dra inn tykke folk og de med cp, det var da overhodet ikke det det var snakk om her:rolleyes:

Jeg syns også det var flott hun sa ifra. Sa jeg noe annet?

Jeg tenker også at kommentaren om at de hadde klart å skvise inn negre i norsk høytid var ufin.

Men akkurat det med at eldre folk er vant til utenlandske stemmer ikke. Mine foreldre er oppvokst med bare etnisk norske som barn. Etterhvert er de vokst opp med at dette er noe nytt og noe sjeldent. Ordet neger betyr bare svart, og når de ikke hadde noe forhold til slavedrivingen i amerika så betydde det ingenting annet enn en betegnelse for utseende/rase. Uten at det er noe negativt. Jeg har heller ingen negative assosiasjoner til neger. Har aldri opplevd at det har blitt brukt som skjellsord. Har bare lært meg at det ikke er noe man bruker. Bortsett fra hvis man er afro-amerikaner selv da ;) Jeg merker også at å ikke vokse opp med samme perspektiv som våre barn gjør, former hvordan de ser på det. Men de hadde aldri ledd av noen med CP forde, det har ingen sammenheng.

Det må påpekes her at det het negro sukkerkulør helt til en gang godt utpå 2000 tallet kan være at han har lært feil navn hjemme og det henger i.
http://pub.nettavisen.no/854369.html
Screenshot_2016-12-16-14-47-36.png 1172154_520165288091117_1467981539_n.jpg

Det må påpekes her at det het negro sukkerkulør helt til en gang godt utpå 2000 tallet kan være at han har lært feil navn hjemme og det henger i.
http://pub.nettavisen.no/854369.html
Vis vedlegget 211937 Vis vedlegget 211938

Var denne jeg tenkte på ja :p for pappa var det helt naturlig å kalle det neger :p men har slutta med det nå da etter at vi snakket om det i forhold til barna osv... men poenget mitt var jo at gamle vaner kan henge igjen. Selv om jeg syns den med "svartinger i barnetv" var stygg....

Mmmm vi kalte det alltid for negerboller. Til å med oppskriftboka kallade dem det.

Men tilbake til din mor. Gjør som meg. Snakk med henne om hva du syns ikke er greit å snakke om rundt barna. Viss hun ikke kan holde ting for seg selv, blir det automatisk mindre tid med dem.

Funket bra her. ( selv om det gjaldt noe helt annet)

Jeg tenker også at kommentaren om at de hadde klart å skvise inn negre i norsk høytid var ufin.

Men akkurat det med at eldre folk er vant til utenlandske stemmer ikke. Mine foreldre er oppvokst med bare etnisk norske som barn. Etterhvert er de vokst opp med at dette er noe nytt og noe sjeldent. Ordet neger betyr bare svart, og når de ikke hadde noe forhold til slavedrivingen i amerika så betydde det ingenting annet enn en betegnelse for utseende/rase. Uten at det er noe negativt. Jeg har heller ingen negative assosiasjoner til neger. Har aldri opplevd at det har blitt brukt som skjellsord. Har bare lært meg at det ikke er noe man bruker. Bortsett fra hvis man er afro-amerikaner selv da ;) Jeg merker også at å ikke vokse opp med samme perspektiv som våre barn gjør, former hvordan de ser på det. Men de hadde aldri ledd av noen med CP forde, det har ingen sammenheng.
Som jeg skrev i innlegget over; anslår at foreldrene dine er 10 maks 20 år eldre enn meg. Det var mange her da, så det er sagt;-).
Med mindre man er oppvokst langt utenfor byen da. Men adoptivbarna har jo vært her lenge ("ikke-etnisk-"norske). Det har kke vært et så ukjent fenomen som en vil ha det til.

Back
Topp