Moral, hva er det for dere?

ORIGINAL: Tammis

Jeg har ikke tro på norsk politi eller rettssytem

Da har du ett jævla stort problem og burde igrunn flytte til ett annet land.

Fint du har så stor tro på det da og jeg flytter vel ikke til et annet land av den grunn, lite saklig.
Men det er mange beviser på at systemet i norge ikke fungerer. Tenk på de land som har strengere straffer som eks.singapore, det er det tryggeste landet å leve i.

Lite saklige arugmenter når man sier flytt

Veldig enig med Fisken!

Moral er nesten for individuell til at man kan analysere den. Moralen kommer fra oppdragelse, miljø og ting som har hendt i ens liv. Og som alle vet....alle lever sitt liv...[8D]

Haha Singapore ja.

Der stuer de kriminelle som fisk i tønne. Et sikkert land på bekostning av diverse menneskerettigheter. Barn under ti år som sitter stuet vekk i vente på en rettsak.... Det er ikke noe jeg unner mitt barn for ussel nasking av en sjokolade.

ORIGINAL: Alika

Haha Singapore ja.

Der stuer de kriminelle som fisk i tønne. Et sikkert land på bekostning av diverse menneskerettigheter. Barn under ti år som sitter stuet vekk i vente på en rettsak.... Det er ikke noe jeg unner mitt barn for ussel nasking av en sjokolade.

Og fengsel er den største produsenten av kriminelle - hvis en ikke er det når en går inn kommer en med en ganske stor sjanse ut som en!

Tror det er en del triks og fanteri man kan lære seg på palle-verkstedet jah[:D]

i globaliseringens tid kan enkeltmennesket være en kraft for positive forandringer i samfunnet

i en tid med etniske konflikter må alle menneskers likeverd stå fast. Enhver har noe umistelig å bidra med

i en tid med forvirrende informasjonsoverflod er det å lytte i stillhet - til Gud, samvittigheten eller den indre stemmen - en kilde til indre frihet og avklaring

i en tid da økende tidspress bidrar til at vi lever på overflaten, åpner selverkjennelse og forståelse av egne motiver for forandring både i en selv og i samfunnet

i en tid da etikk og moral teller lite er absolutt ærlighet, renhet, uselviskhet og kjærlighet en nødvendig målestokk for individuell og kollektiv livsførsel

i en tid da hat driver hevnens kretsløp stadig videre, vil innrømmelse av historisk urett, tilgivelse og godtgjørelse åpne for en annerledes fremtid

i en tid da splittelse og egeninteresse rår, kan grupper forpliktet på gjensidig og sosialt ansvar bli eksempler på et mer rettferdig og barmhjertig samfunn.

berre noke eg kopierte frå nettet...noke å tenke på..

Og når en snakker om arbeidsmoral er min sinnsykt dårlig i dag! Får ikke gjordt en dritt.. mye kjekkere å gjøre andre ting.

hehe[:D] mykje å lese om moral på nettet[:D] men ein ting er sikkert, ingen fasitsvar på eit sånt spørsmål[:)]

hehehe ja

nei! nå må jeg slenge meg foran tv`n og synge litt singstar for tassen. kan ikke si at jeg synger Fallin` like rent som hu Alicia Keys.... Blir mer surtrete sound lizzom[&:]

blir så fint så alika[;)] skal slenge meg på sofaen og sjå ein film eg no[:)]

Moral for meg er og feie for egen dør før en dømmer andre. Ha gjensidig respekt og vist noen gjør noe galt så er en ikke noe bedre vist en synker ned på deres nivå for og ta hevn.

Og ikke slenge så mye dritt om folk en ikke kjenner, første inntrykke er ikke alt, men samtidig er vi selv ansvarlig for hvordan vi ter oss og hvordan folk oppfatter oss.

Moral har flere betydninger:

Sedelighet - system av normer og regler for hva som anses som tilbørlig.

Lærdom - leveregel som kan trekkes ut av en fortelling eller hendelse.

Kampånd - evne til å beholde troen på en institusjon eller et mål, uttrykt gjennom selvsikkerhet, positivitet, disiplin og villighet til å utføre tildelte oppgaver.

Moral

Lover kan ikke gi folk bedre moral, men jo bedre moral folk har, jo bedre lover lager de.
Nancy Astor

Størst mulig lykke for flest mulig mennesker er fundamentet for moral og lovgivning.
Jeremy Bentham

Kabaler er det eneste i livet som krever en ubestikkelig moral.
Ingmar Bergman

Norsk moral er god eksport.
Kjell Magne Bondevik

Stjernehimmelen over meg og den moralske lov inni meg.
Immanuel Kant

Lovene ville aldri bli forbedret om det ikke var for alle de med en høyere moral en de lovene som finnes.
John Stuart Mill

Ingen av mine helter - merk ingen - er utro! Hvis ikke det er moral, så vet ikke jeg.
Margit Sandemo

Dobbeltmoral er bra. Mister man den ene, har man den andre igjen.
Henrik Tikkanen

En mann som preker moral, er som regel en hykler, og de kvinnene som gjør det, er uten unntak stygge.
Oscar Wilde

Moral er en holdning som vi inntar overfor folk vi misliker.
Oscar Wilde

kopi frå nettet, litt morsomme utsagn [:)]

Veldig interessang lesing må jeg si. [:)]
Min mening om moral ja, er vel enig i mye av det som er skrevet. Intesessant det siste innlegget fra isa da.

Ikke sikker på at jeg syns Bondevik sin teori om moral er rikitg men.
Eller at Bondevik er en man bør lytte til, personlig liker jeg han ikke.

signerer deg, fjollebolle

ORIGINAL: Aftenstjerne

ORIGINAL: Tammis

Jeg har ikke tro på norsk politi eller rettssytem

Da har du ett jævla stort problem og burde igrunn flytte til ett annet land.

Fint du har så stor tro på det da og jeg flytter vel ikke til et annet land av den grunn, lite saklig.
Men det er mange beviser på at systemet i norge ikke fungerer. Tenk på de land som har strengere straffer som eks.singapore, det er det tryggeste landet å leve i.

Hva med USA? Sør-Afrika? To land med høye straffer og ekstreme statistikker når det gjelder mord og voldtekter. Usa som har barn på livstid (og som ikke vil skrive under FNS barnekonvensjon I LIKHET MED SOMALIA)! For ikke å glemme Russland, Kina etc med høye straffer og grusomme fengsler, kan ikke si at det er lite kriminalitet der heller...

Back
Topp