Mor student, far tar permisjonstiden??

Guesswho

Elsker forumet
Himmelbarn
Aprilbarna`15
Hei. Jeg er student men har permisjon fra studiet mitt nå. Jeg skal ha baby i april og lurer på om jeg skal fortsette på skolen i august, og at pappaen (som er i 100% jobb nå) kan ta permisjonen menst jeg studerer. Er det noen som vet om det er mulig for meg å gå hjemme med baby til august, uten penger fra NAV for å spare permisjonstiden til far slik at jeg rekker å gå et skoleår før han må ut igjen i jobb? Eller er vi pålagt å bruke av permisjonsukene når jeg går hjemme? Prøver å lese på NAV, men det er så vanskelig å finne fram der......hjeeeelp :p

Dersom du er aktiv student kan far få hele foreldrepermisjonen ja. Slik gjorde vi det.

Mor må ta obligatoriske 9 uker, 3 uker før fødsel og 6 uker etter. Du kan selvfølgelig gå på forelesning og ta eksamen i denne perioden, men pappan får ikke overta de ukene. ;)

Pappaen her har hatt 38 uker permisjon. Men fordelt på 2.5 år. Jeg klarte å kombinere studier og baby så han har hatt permisjon i perioder, noen ganger flere måneder og andre ganger noen uker eller dager.

Man må sende dokumentasjon til NAV fra studiestedet på at du er meldt opp til eksamen og er aktiv.

Den tiden du går hjemme uten å være aktiv student "taper" pappaen i permisjon, en dag mister han for hver dag du er hjemme. Dvs at hvis du er hjemme i 5 måneder så mister han 5 måneder permisjon, men får de resterende månedene.
Du kan melde deg til eksamen og være "aktiv" (men innaktiv) student, og heller la være å ta eksamen i vår. Da kan pappaen søke om permisjon og så få utsettelse på permisjon, slik at den ikke går tapt.

Jeg fikk engangsstønad og så fikk pappaen permisjonen. Herlig ordning! :)

Bare avtal et møte på NAV så får der all den hjelpen dere trenger. :)

Back
Topp