Mor Signes babyteppe

- Amy -

Gift med forumet
Har noen strikket et slik teppe? Lurte på om det var stort/lite/lett/vanskelig osv. Og hvilket garn. 

Jeg er jo helt fjern når det kommer til strikking. Men satser på jeg får til et før en evt. baby.

Har ikke strikket det selv, men begge barna mine har ett hver. Begge er strikket med totråds merinoullgarn fra Nøstebarn. Det teppet er så godt, og på på barsel og nyfødt fikk jeg sp mye skryt for det teppet og mange av de sa til meg at all nyfødte burde ha et slikt teppe. Det blir jo som et helseteppe i ull =)

Jeg holder på å strikke det nå jeg. Og selv om det er uten mønster og en farge så er det ikke så lett å strikke det for garnet er så tynt og pinnene så tykke. Bruker nøstebarn sitt merinoull 2 tråds. Gleder meg til det er ferdig da:-)
Man kjøper 2 "nøster"  og det er "umulig" å lage til nøster for det knuter seg hele tiden. Har ikke fått opp alle knutene ennå!!

Takk for tips :) Litt knuter her og der er jo bare sjarmerende  Jeg tenkte kanskje å prøve den ull/silke-garnet. Men er det 1tråds? Jeg kjenner at dette har jeg ikke helt peiling på hehe. Visste ikke om 123knit.com, kanskje jeg skal kjøpe derfra. Men falt litt for fargen Tinn hos Nøstebarn. Prisen er er helt OK siden det går med 2 stk garn. 

Det koster 200 kr til sammen hos nøstebarn, men knuter er ikke så sjarmerende når jeg har holdt på i 5 timer med et halv nøste!! Derfor ikke så motiverende å nøste det opp heller.

Jeg strikket babyteppe til lillesnuppa da hun var født. Brukte 2 trådsgarn fra nøstebarn og strikke kun rett hele veien. Kjempe enkelt! Ble et kjempedeilig teppe som var godt og varmt! Myyye bedre enn disse ferdigprodserte helseteppene i bomull som man får kjøpt!

har strikket ett slikt teppe og det er så lett at det blir kjedelig, man skal vel i følge oppskrifta bruke to tråds nøstebarn ull....

hvor får man oppskrift på dette teppet????

Jeg holder på med ett nå... Strikker skrått. Hvor stort det blir bestemmer man jo mest selv da.
Garnet jeg bruker nå er alpakka sterk. Deilig og varmt  garn. Strikker på pinnenr.6
Foreløpig måler det 86cm, og det var ca 79 når jeg begynt å felle.. altså ca. halvveis. Når det er ferdig vil det være ca.160 x 82cm..

Du kan helt fint bruke ull/silkegarnet, men det er et tyngre garn, og siden dette teppet i utgangspunktet er veldig løst strikket vil det nok dra seg mye da. Jeg har strikket to - ett i 2 tråds fra Nøstebarn og ett i New Zealand lammeull fra 123knit.com, og det er ikke mulig å kjenne forskjell på dem.

Dette er et veldig enkelt strikkeprosjekt, men det er ganske stort. Når det er sagt så er det så enkelt at du sikkert kan se på tv og strikke samtidig etter en liten stund. Lykke til!

jeg strikket mange versjoner av dette da jeg gikk gravid sist. D blir jo stort og deilig når du følger oppskriften med 2 garn, men d funket kjempe greit å lage en mindre versjon også med bare 1 nøste....   er jo bare til å prøve seg fram, de teppene har du med deg overalt når du først har 1 ;)

Tror nok jeg kommer til å bli fornøyd med det jeg også, men det er ikke så motiverende å strikke det i og med at garnet er så tynt og pinnene så tykke. Jeg må følge med på maskene hele tiden. Og bare for å si det igjen da så likte jeg ikke at det ble så mye floker i nøstet mitt!!

*ønskergullnr2* skrev:
Hvis en ikke kjenner forskjell, så kan jeg jo kjøpe lammeullen fra 123knit.com 

Ja det tenkte jeg og, de hadde jo mye mer farger å velge mellom og =)

Dere som strikker skråstrikk, strikker dere med hullkant? Det er nemlig en ting jeg ikke helt skjønner: Første halvdel så økes det jo med 1 maske for hver pinne, men når det felles så står det at 3 masker skal strikkes sammen... da felles jo 2 masker pr pinne vel? Blir ikke det skjevt? Eller er det noe opplagt som jeg ikke forstår?

Flangre skrev:
Dere som strikker skråstrikk, strikker dere med hullkant? Det er nemlig en ting jeg ikke helt skjønner: Første halvdel så økes det jo med 1 maske for hver pinne, men når det felles så står det at 3 masker skal strikkes sammen... da felles jo 2 masker pr pinne vel? Blir ikke det skjevt? Eller er det noe opplagt som jeg ikke forstår?

Tenkte å prøve meg på denne metoden jeg også. Prøvde meg på en liten firkant, gikk helt fint å øke. Når du skal minske må man forsatt øke 1m for å få hullkant, derfor minske 3m. Men jeg skjønte ikke hvordan minskemetode jeg skal bruke? eller hvor på pinnen man skal minske (altså første maske, eller etter økningen)? er helt ny på strikking :P

Melkesjokoladen skrev:

Flangre skrev:

Tenkte å prøve meg på denne metoden jeg også. Prøvde meg på en liten firkant, gikk helt fint å øke. Når du skal minske må man forsatt øke 1m for å få hullkant, derfor minske 3m. Men jeg skjønte ikke hvordan minskemetode jeg skal bruke? eller hvor på pinnen man skal minske (altså første maske, eller etter økningen)? er helt ny på strikking :P

Ah, selvfølgelig! Tenkte ikke på det. TAKK! :) Det skal strikkes 3 masker sammen rett etter kastet.

Back
Topp