Mor og barn undersøkelsen

Prinsessa i tårnet

Elsker forumet
Hvor mange har takket ja til å være med i mor og barn undersøkelsen? Selv er jeg med og synes det er en viktig "jobb" Kanskje man er med på å hjelpe noen. Mange spørsmål å besvare og litt blod å tappe med det er verdt det. Noen med andre synspunkter?

Har ikke hørt om den undersøkelsen, jeg. Fortell!

Jeg tenkte også at DETTE klarer jeg fint å være med på.. [;)]
men jeg ombestemte meg, synes mange av spørsmålene var vanskelige å svare på, og bestemte meg tilslutt for å ikke være med.

Synes det er flott med alle som vil og kan være med, da, men det passa bare ikke for meg[8|]

Det er en skriftlig undersøkelse, der man følger mor frem til fødselen. Man får også spørsmål etter at barnet er kommet til og man følger det en stund. Far vil også få tilbud om å være med en gang. Tilbudet kom fra jordmor på helsestasjonen. Du kan lese mer på: http://www.fhi.no Se på kolonnen på høyre side og klikk deg videre inn på mor og barn undersøkelsen.[:D]

Dette skriver fhi om undersøkelsen: Den norske mor og barn-undersøkelsen er den største norske investeringen i forskning på årsaker til sykdom og helseproblemer hos mor og barn. Vi ønsker å få i alt 100 000 gravide kvinner og deres partnere med på undersøkelsen allerede fra første ultralyd i ca 17. svangerskapsuke. Det finnes etter hvert gode holdepunkter for at forhold i svangerskapet og tidlig barnealder kan ha stor betydning for barnets senere helse. Derfor vil vi følge både mødrene og deres barn i lang tid fremover.

Ja, det er mange spørsmål og noen av dem er ganske like. Fant ut at dette tar ikke mange minuttene og hvis svarene mine er til hjelp for andre - hvorfor ikke....[:)]

En annen grunn var at jeg synes det var vanskelig å ta denne avgjørelsen for et barn jeg ikke har møtt ennå [&:] Følte at jeg fikk altfor lite informasjon (fikk et brev i posten sammen med innkalling til UL) og ville ikke ta den avgjørelsen om at barnet mitt skulle være med på noe jeg ikke visste hva var. Får heller ta det igjen ved et senere svangerskap, for jeg planlegger jo å få flere, da[;)]

Det som er så greit er at det er helt frivillig. Det passer for noen og ikke for andre. Så lenge det bare er spørsmål og ikke fysisk undersøkelse syntes jeg at dette var noe for oss.[:)]

Okay, takk. Det skal jeg ta en titt på!

Selvfølgelig er vi med på dette[:D]

Vi er også med, selvom jeg har sprøyteskrekk[&:]. Men, jeg må si at denne undersøkelsen har kanskje hjulpet meg til å bli litt mindre redd for blodprøver. Nå tar jeg dem i alle fall uten å svime av og psyke meg selv helt ut[:D]

Jeg hadde tenkt å bli med på det, men når jeg så DEN lefsa av ett spørreskjema så trakk jeg meg... Ikke bare for at det var mange spørsmål, men også for at spørsmåla var ang tidligere svangerskap, det er såpass lenge siden mitt første svangerskap (7 ½ år) så det var mange spørsmål jeg rett og slett ikke kunne svare på for jeg ikke husker tilbake til den tiden... Var ikke så gammel da og fortrengte vel egentlig svangerskapet de første mnd...

Så det...[:)]

jeg også fikk tilbud på dette via posten fra sykehuset. MEN jeg er FEIG å takket nei. TØR IKKE å ta en blod prøve ekstra. Hmmmmm. Får litt dårlig samvittighet når jeg tenker på det, men desverre, jeg er ikke rettt jenta til sånne ting.

Synes du det er ekkelt med blodprøve? Navlestrengblod.... du kjenner ingenting når de tar blod fra navlestrengen, ikke når de klipper for den del. En fødsel er noe helt annet. Ikke for å skremme, men det gjør noe mer vondt enn blodprøve.

Jeg fikk tilbudet om å være med, men takket nei. Da jeg leste at vi ikke kom til å få noe tilbakemelding hvis de fant noe feil med oss, ble jeg litt provosert. Kanskje mye hormoner som svirrer, men hvis vi hadde stilt opp til prøver alt det innebar og ekspertene hadde funnet ut at en av oss var syk, så kommer de ikke en gang til å gi oss beskjed!! Jeg synes i det minste at de kunne gjort såpass mye i gjengjeld.. Det er iallfall min mening, men alle må jo gjøre det som er best for seg selv..

Back
Topp