Mor er student, far i fulltidsjobb.

leelaa

Første møte med forumet
Hva er egentlig stønadsrettighetene våres?
Mor er fulltidsstudent, samt jobbet fast 25% stilling men har ligget på ca 50% stilling pga ekstravakter. Jeg har fått beskjed om at hvis jeg får stipend fra lånekassen, så mister jeg retten til permisjonspenger fra jobben. så jeg taper dermed 8000 i mnd. Jeg skal ha 10 mnd permisjon fra skolen.
Far jobber fullt.
Hvilke rettigheter har vi? har lest alt som nav har av dokumenter og lånekassen men blir ikke klok. noen som kan forklare dette på en enkel måte?

Vi var i akkurat samme situasjon når vi fikk gutten vår. Hovedtingen er som du har lest at hvis du får penger fra lånekassen, mister du permisjonspengene. Vår løsning på dette var at vi ble enige om at jeg skulle fortsette å studere etter fødselen, og at han skulle ta ut permisjon. For far har rett på hele permisjonen som det er vanlig at mor får hvis mor er fulltidsstudent og ønsker å studere videre rett etter fødsel. Da får en både permisjonspenger fra nav og lånekassen. Vi kunne gjøre det slik fordi jeg hadde studier som var for det meste selvstudier. og vi fant ut at dette var den måten vi fikk mest penger ut av ved å følge alle reglene og ikke gjøre noe som ikke er lov. Vet ikke om dette gjorde det noe enklere, men bare spør viss det er noe [:)]

Jeg driver å utdanner meg til sykepleier, og dette semesteret har vi så og si bare praksis, og jeg går sykemeldt pga bekkenløsning så jeg får ikke fortsette pga dette. Ellers så ville jeg bare fortsatt på skolen.
Men vet du om far kan ta ut permisjon når jeg begynner på skolen igjen neste januar (2011).

takk for svar!!

jeg er lærling.blir ferdig dette året. får jeg no permisjonspenger da? siden jeg er jo ikke fast annsatt i kommunen.? som lærling har jeg en barne og ungdomsarbeider lønn fordelt på to år

Har de endret på reglene da? For jeg vet om flere som i 06 fikk både permisjonspenger og fødselsstipend fra lånekassen... [8|]

Jeg har fått fødselsstipend fra lånekassen mens jeg har vært hjemme i permisjon med gutten min. Samtidig har jeg også fått foreldrepenger fra NAV. (Fulltidsstudent med ca 35% jobb ved siden av)
Nå som jeg har begynt på skolen igjen har far overtatt permisjonen og får foreldrepenger, mens jeg får vanlig lån og stipend fra lånekassen.

ORIGINAL: *Ebe*

Jeg har fått fødselsstipend fra lånekassen mens jeg har vært hjemme i permisjon med gutten min. Samtidig har jeg også fått foreldrepenger fra NAV. (Fulltidsstudent med ca 35% jobb ved siden av)
Nå som jeg har begynt på skolen igjen har far overtatt permisjonen og får foreldrepenger, mens jeg får vanlig lån og stipend fra lånekassen.

må signere her... har termin i februar nå.. får foreldrepenger fra nav fra starten av feb og får foreldrestipend fra lånekassa... om du utdanner deg på høyere utdanning påvirker ikke foreldrepenger fra nav om du får foreldrestipend eller motsatt.. men om du utdanner deg i videregående gjelder andre regler... du kan lese om det på lånekassa sin side[;)]

så stå det at når far går i fedrekvote permisjonen så har ikke mor lenger rett til foreldrestipend.
det er litt avhengi av om du studerer videregående eller høyere utdanning...[;)]

Back
Topp