Montessoribarnehage

Salvia

Forumet er livet
VIP
Julibarna2014
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Jeg driver og ser litt nærmere på aktuelle barnehager å søke lillemann inn på til høsten, en av de som er geografisk aktuell er en Montessoribarnehage. Er det noen som har vært borti dette og vil dele erfaringer?

Jeg driver og ser litt nærmere på aktuelle barnehager å søke lillemann inn på til høsten, en av de som er geografisk aktuell er en Montessoribarnehage. Er det noen som har vært borti dette og vil dele erfaringer?

Ikkje direkte erfaring, men har ein bhg rett her ved meg som me har søkt på. Er ikkje så stor forskjell, men kanskje litt meir fokus på å hjelpe seg sjølv. Gjera ting sjølv. Naboen er pedagogisk ledar for småbarnsavdelingen og den virkar heilt grei på lik linje med dei andre.

Har hvert i praksis på Montessori barnehage og jeg elsker det ;-) hadde vi hatt det i nærheten hadde det hvert førstevalget :-D
Er mye av det samme men alle leker skal for eksempel ha en pedagogisk hensikt, glemt mye da det er noen år siden men ikke noe negativt om dem ihvertfall ;-)

Vet egentlig bare det som er nevnt her. Og det som står på hjemmesiden deres. Vi har søkt vår inn på montessoribarnehage :)

Sent from my GT-I9070 using BV Forum mobile app

Jeg ville veldig gjerne hatt mine i montessoribarnehage, men her er det dessverre ikke en mulighet. Vi har brukt noen montessori-ideer hjemme, og synes det passer godt for våre barn. I hovedtrekk går det mye ut på å lære barna å bli selvstendige, "klare selv" appellerer til mange smårollinger. Miljøet rundt skal være barnevennlig, og barna skal ha tilgang til tilpasset utstyr. Dvs alt fra redskaper som sakser i barnestørrelse, til møbler i barnestørrelse, og alt barnet trenger oppbevart i en høyde barnet lett kan nå. I tillegg skal barna være omgitt av den "riktige" typen leker, som de kan lære mye av. Det finnes masse egne montessorileker og montessori hjelpemidler for læring. Lekene og aktivitetene skal være tilpasset det Maria Montessori mente var fokuset for utvikling for hver alder. Mye av det som beskrives som normalutvikling der kan være litt tidligere enn det som er vanlig å lære barn ellers.

Montessoripedagogikken legger vekt på at barnet selv skal velge hva det vil holde på med, og at det skal kunne holde på med den samme aktiviteten uforstyrret over et lengre tidsrom. Det er tilrettelagt for utforskende aktiviteter som barn kan lære av. Barna skal også lære å ikke forstyrre andre barn som er opptatt med en aktivitet, det er f.eks. viktig at de lærer å gå rundt det teppet som noen andre sitter og leker på. I tillegg er det en del vekt på å holde orden og rydde etter seg.

Voksne skal være gode forbilder, og det legges vekt på væremåte. Det finnes også egne metoder for fredelig konfliktløsning som barna skal lære.

De siste årene har det jo kommet flust med montessoriskoler rundt omkring der bygdeskolene blir nedlagt. Vet at mange av dem har rykte for å være montessori "light", så jeg aner ikke hvor mye barnehagene skiller seg fra gjennomsnittsbarnehagene.

Back
Topp