Montessori skole

Friele

Glad i forumet
Er det noen her som har barn eller kjenner barn som går på Montessori skole? Hvilke erfaringer har du med det? Er du fornøyd med opplegget? Hvordan ser du på dette i forhold til den offentlige skolen? 
Mitt tantebarn skal begynne på Montessori skole nå fra høsten av. Hun begynner fra 4 klasse. Skolen har trinn fra 1-7. Hun begynner på ungdomskolen sammen med de andre elevene fra den offentlige skolen når den tiden kommer. Montessori skolen i vårt nærområde startet opp i høst, og jeg er svært spent på hvordan dette vil utvikle seg. Selv er jeg snart utdannet lærer, og har absolutt tenkt tanken om å ta montessoripedagogikken ved en senere anledning. 
Vil veldig gjerne høre deres tanker og meninger rundt dette i og med at jeg ikke har noen erfaring med det selv. Dette handler jo også om fremtiden i forhold til hvor vi ønsker å la våre barn gå på skole. 

jeg kjenner noen som går på montessorie skole. Det jeg lagt merke til er at de bruker mer naturen og ting rundt seg for å lære seg mate,engels og norsk. De bruker litte bøker men bruker ting i hverdagen. Og de har ikke lekser ut fra de ungene jeg kjenner. Og virker også som lærerne har mer tid til hver enkelt elev og dermed kan de ha mer enkeltvis opplæring ut fra hvor de er,samtidig som de klarer å styrke de svake og de som er stekr faglig får noe å brynne seg på slik at fagene ikke blir kjedelige.

bestevenninna mi har 2 barn på 6 og 8 år som går på Montesori skoe. Hun er veldig fornøyd hvertfal :)
jeg vet ikek annet enn at de ikke har lekser, ikke bøker og trenger ikke ha med mat. Og at de eldste hjelper de minste. 

Jeg er veldig positiv til denne metoden iallefall:) er derfor jeg spør, og har lest mye om selve pedagogikken. Men teori og praksis er jo ikke bestandig samsvarig! Så håper det er flere her som har fått noen inntrykk av å ha barna deres i slike skoler:) Takk for svar!

Back
Topp