Montessori skole

Vet lite om det, men vet at de søker om å få det i hjembygden min pga. skolen blir lagt ned til høsten.

Form for kristen skole?

Dytter litt for deg[;)]

Har lest litt om Montessori pedagogiken og synes det er veldig spennende[:)]

ORIGINAL: ~D@isigeD@ier~

Vet lite om det, men vet at de søker om å få det i hjembygden min pga. skolen blir lagt ned til høsten.

Form for kristen skole?

Tror ikke den er så religiøs da, men er litt nyskjerrig...Lurer på å flytte ungene mine over til en slik skole... Greit å vite om noen har noe slags erfaring med det...

Jeg har jobbet litt i en montesorri barnehage, og vil si at de bruker mye mer pedagogikk der enn i vanlige barnehager.

Så vil tro at på skolen så er det en del mer pedagogisk, og man lærer seg mye bedre å bli "selvstendig" [:)]

her er det litt info om pedagogikken til montessori:
http://www.steinkjer-montessori.no/main/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=52&Itemid=61

har selv ingen erfaring med dette, men har hørt mye positivt om det. passer kanskje ikke alle barn, men tror det kan være verdt å lese mer om. Synes det virker interessant [:)]

Jeg gikk på Montessori skole, i utlandet frem til jeg var 11. Har ingen ting å utsette på, utenom at jeg skulle virkelig ønske at jeg hadde fortsatt på det når vi kom til Norge, flyttet tilbake og gikk på normal skole her og falt mange nivåer tilbake i forhold til hvordan jeg lå før jeg begynte på vanlig skole.

Den norske 'vanlige' skolepedagogikken som ønsker at elevene skal lære gitte ting på gitte trinn er ikke tilstede her. Elevene får opplegg kun tilpasset eget nivå. I tillegg er det her mer bruk av pedagogiske hjelpemidler som treklosser, kulerammer, for å lære ting fremfor å bruke kun bøker. Altså en mer praktisk tilnærming til div tema.

Dette kan være veldig bra for noen, mens andre har mer behov for felles-klasserommet. Det er store forskjell på elever og hvordan de lærer, men det  er vanskelig å vite hva som passer best for et barn før man har prøvd. Sånn som hun lenger opp her, sa at hun datt flere hakk da hun kom tilbake til norsk offentlig skole, kan virke helt normalt hvis montesorri-peden er passende for henne. Men jeg har gått i klasse med en som begynnte sammen med meg på skolen, var borte mellom 2 og 4 el 5 før han kom tilbake. Han trivdes ikke med personlig plan, kun ha sine ting å forholde seg til osv. Han datt flere nivåer på montesorri, og hang etter da han kom tilbake til klassen vår igjen.

Montesorripedagogikken har mange gode ideer, men det har faktisk den gode, gamle, norske skolen også. Likevel har K-06 blant annet med 'Forskerspiren' som et eget kapittel gjort den norske offentlige skolen mer lik montesorriskolen enn det den var på 80- og 90-tallet.

Back
Topp