Montessori barnehage?

MammaNina

Elsker forumet
Noen her som har barnet/barna sine i Montessori Barnehage? Har fått plass der, men det var ikke et av valgene jeg hadde på lista. [&:] Egentlig den eneste barnehagen jeg er litt usikker på, men tror det er fordi jeg ikke vet så mye om den...

Noen som vil fortelle litt om det?? [:)]

dytter

Dytter jeg og! [:D]

Hallo??

Nekter å tro at ingen vet noe om det... [8|]

Jeg er utdannet montessoripedagog for barn fra 6 - 9 år og har vert i flere montessoribarnehager og lært endel gjennom studiene mine.

I en montessoribarnehage er hverdagen og det fysiske miljøet rundt barnet (stoler, bord, hyller osv) lagt opp etter barnet. Barnehagen skal vere et sted for barna.

I de barnehagene jeg har observert i er det som et slags miniatyrsamfunn, der det handler om at barn skal få vere selvstendige i størt mulig grad. De arbeider med montessorimateriell knyttet til norsk, matematikk og andre fag allerde fra de er ganske så små av. Dette resulterer i at faktisk mange barn som har gått i montessoribarnehage kan lese før de begynner på skolen. Barnehagen bygger på barnets engasjement og vilje for å finne ut av verden rundt seg, og de voksne blir veiledere underveis..

Jeg hadde aldri vert i tvil om det var mitt barn som skulle i barnehage og hadde valget mellom montessoribarnehage og offentlig barnehage (sier ikke at offentlige barnehager er noe dårlig, men jeg liker veldig godt montessoripedagogikken).

Skulle virkelig ønske vi hadde montessoribarnehage her hvor jeg bor!

ORIGINAL: ~et lite frø~

Jeg er utdannet montessoripedagog for barn fra 6 - 9 år og har vert i flere montessoribarnehager og lært endel gjennom studiene mine.

I en montessoribarnehage er hverdagen og det fysiske miljøet rundt barnet (stoler, bord, hyller osv) lagt opp etter barnet. Barnehagen skal vere et sted for barna.

I de barnehagene jeg har observert i er det som et slags miniatyrsamfunn, der det handler om at barn skal få vere selvstendige i størt mulig grad. De arbeider med montessorimateriell knyttet til norsk, matematikk og andre fag allerde fra de er ganske så små av. Dette resulterer i at faktisk mange barn som har gått i montessoribarnehage kan lese før de begynner på skolen. Barnehagen bygger på barnets engasjement og vilje for å finne ut av verden rundt seg, og de voksne blir veiledere underveis..

Jeg hadde aldri vert i tvil om det var mitt barn som skulle i barnehage og hadde valget mellom montessoribarnehage og offentlig barnehage (sier ikke at offentlige barnehager er noe dårlig, men jeg liker veldig godt montessoripedagogikken).

Skulle virkelig ønske vi hadde montessoribarnehage her hvor jeg bor!

Jenta mi går i en sånn montessoribarnehage og jeg har egentlig ikke tenkt noe annet over det enn at det er flott at ungene sitter rundt et bord på stoler tilpasset deres størrelse mens det er de voksne som sitter på krakker rundt [:)]

De små får smøre maten sin selv eller hjelpe til med å gjøre det så snart de kan [:)]

Skjønner liksom ikke hva som er så spesielt med en sånn bhg, for for meg så virker det snålt å behandle de minste barna noe annerledes. Hvordan skulle en bhg ellers fungere liksom? [8|] De voksne hjelper barna med å klare ting selv på en måte, men er ikke det bare normalt da?

Hadde i allefall ikke hatt noe som helst betenkligheter med en sånn bhg altså [:)]

Jeg jobbet en bitteliten periode i montesorri bhgsom vikar, men har ingen utdanning innen det.
Det jeg husker er at barna skulle lære å klare ting selv. Hver morgenstund hadde vi lapper med barnas navn på, og barna skulle da si hvilken lapp som hørte til hvilket barn....Dette var ganske små barn altså! Men de klarte det de:)
Var veldig fokus på barnas evne til å forstå ting, være inkludert i alle ting++ Enda mer enn i vanlig bhg

Ja, kanskje dårlig forklart, men slik oppfatta jeg det...

forskjellene blir mindre og mindre nå som alle bhg skal følge rammeplanen, forskjellene var betraktelig større før. Jeg ville ikke hatt motforestillinger mot å ha mine barn i montessori bhg

Back
Topp