Montessori barnehage?

MammaNina

Elsker forumet
Noen her som har barnet/barna sine i Montessori Barnehage? Har fått plass der, men det var ikke et av valgene jeg hadde på lista. [&:] Egentlig den eneste barnehagen jeg er litt usikker på, men tror det er fordi jeg ikke vet så mye om den...

Noen som vil fortelle litt om det?? [:)]

dytter

Dytter jeg og! [:D]

Hallo??

Nekter å tro at ingen vet noe om det... [8|]

Jeg er utdannet montessoripedagog for barn fra 6 - 9 år og har vert i flere montessoribarnehager og lært endel gjennom studiene mine.

I en montessoribarnehage er hverdagen og det fysiske miljøet rundt barnet (stoler, bord, hyller osv) lagt opp etter barnet. Barnehagen skal vere et sted for barna.

I de barnehagene jeg har observert i er det som et slags miniatyrsamfunn, der det handler om at barn skal få vere selvstendige i størt mulig grad. De arbeider med montessorimateriell knyttet til norsk, matematikk og andre fag allerde fra de er ganske så små av. Dette resulterer i at faktisk mange barn som har gått i montessoribarnehage kan lese før de begynner på skolen. Barnehagen bygger på barnets engasjement og vilje for å finne ut av verden rundt seg, og de voksne blir veiledere underveis..

Jeg hadde aldri vert i tvil om det var mitt barn som skulle i barnehage og hadde valget mellom montessoribarnehage og offentlig barnehage (sier ikke at offentlige barnehager er noe dårlig, men jeg liker veldig godt montessoripedagogikken).

Skulle virkelig ønske vi hadde montessoribarnehage her hvor jeg bor!

ORIGINAL: ~et lite frø~

Jeg er utdannet montessoripedagog for barn fra 6 - 9 år og har vert i flere montessoribarnehager og lært endel gjennom studiene mine.

I en montessoribarnehage er hverdagen og det fysiske miljøet rundt barnet (stoler, bord, hyller osv) lagt opp etter barnet. Barnehagen skal vere et sted for barna.