mom-shaming

MaiMamma2015

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
♡ Maibarna ♡
Oktoberlykke 2019
Altså, i dag har jeg vært så utrolig hormonell! Har vært på tur med mini, og han har hatt ett astmaanfall og hatt feber i fem dager, så jeg er naturlig nok sliten av våkenetter, men i dag sitter sinnet og tårene løst. Lot mini leke på en stor elefant på ett kjøpesenter i stad, og han eier ikke sperrer eller frykt for noe så han skulle selvfølgelig gå ned fra den selv mens jeg så en annen vei i to sekunder. Han sklei ned på halen og slo seg i rumpa. Det var ikke så gøy for en hormonell mamma, og så sitter det to eldre damer på en benk og ser på, og begynner å snakke til meg fordi jeg lot han få lov til å leke der igjen etter å ha slått seg. Jeg sto jo der og holdt han denne gangen, men så sitter de to fjøsnissene der og diskuterer meg som mor seg i mellom, og hvordan jeg kunne la han få leke der igjen når han hadde slått seg første gangen. Jeg snudde meg og sa at selvfølgelig kan han få leke, jeg står jo her og passer på. Men det kunne ikke de skjønne, han hadde jo slått hodet (det hadde han ikke, han slo rumpa), og det syns de var så ekkelt. Spurte dem om hvordan de trodde det var for meg som mor, hvis de syns det var ekkelt, så syns jo hvertfall jeg det, men han er en gutt med mye energi og ville bare leke mer. Tror dere ikke de fortsatte å snakke bak ryggen min?! Jeg ble så sint, at jeg først spurte dem og det var min eller deres unge, siden de hadde så mange innvendinger, og da ikke ga seg så gikk jeg bort og sa at «i stedet for å sitte der og snakke dritt og være bedrevitere så kan dere heller spørre om det går bra og bry dere på en positiv måte». Holdt på å begynne å grine haha, og kjenner at jeg blir sint av å tenke på det :P

Ahhhh, dette ble langt, men kjente jeg måtte skrive ett blogginnlegg :P :mad:

Det fikk meg til å tenke på mom-shaming, mammapolitiet, kall det hva du vil. Men jeg er så lei av at noen føler seg hevet over andre i hvordan de snakker om og til folk, og får andre mødre til å føle seg som verdens verste mor. Måten de snakket om og til meg på fikk meg til å føle meg som en dårlig mamma, og da føles det som om de fremstiller seg selv så mye bedre og som om de selv aldri har gjort noe «feil» med sine barn.

Ikke lett å være en sliten og gravid mamma altså :banghead:

Altså, i dag har jeg vært så utrolig hormonell! Har vært på tur med mini, og han har hatt ett astmaanfall og hatt feber i fem dager, så jeg er naturlig nok sliten av våkenetter, men i dag sitter sinnet og tårene løst. Lot mini leke på en stor elefant på ett kjøpesenter i stad, og han eier ikke sperrer eller frykt for noe så han skulle selvfølgelig gå ned fra den selv mens jeg så en annen vei i to sekunder. Han sklei ned på halen og slo seg i rumpa. Det var ikke så gøy for en hormonell mamma, og så sitter det to eldre damer på en benk og ser på, og begynner å snakke til meg fordi jeg lot han få lov til å leke der igjen etter å ha slått seg. Jeg sto jo der og holdt han denne gangen, men så sitter de to fjøsnissene der og diskuterer meg som mor seg i mellom, og hvordan jeg kunne la han få leke der igjen når han hadde slått seg første gangen. Jeg snudde meg og sa at selvfølgelig kan han få leke, jeg står jo her og passer på. Men det kunne ikke de skjønne, han hadde jo slått hodet (det hadde han ikke, han slo rumpa), og det syns de var så ekkelt. Spurte dem om hvordan de trodde det var for meg som mor, hvis de syns det var ekkelt, så syns jo hvertfall jeg det, men han er en gutt med mye energi og ville bare leke mer. Tror dere ikke de fortsatte å snakke bak ryggen min?! Jeg ble så sint, at jeg først spurte dem og det var min eller deres unge, siden de hadde så mange innvendinger, og da ikke ga seg så gikk jeg bort og sa at «i stedet for å sitte der og snakke dritt og være bedrevitere så kan dere heller spørre om det går bra og bry dere på en positiv måte». Holdt på å begynne å grine haha, og kjenner at jeg blir sint av å tenke på det :p

Ahhhh, dette ble langt, men kjente jeg måtte skrive ett blogginnlegg :p :mad:

Det fikk meg til å tenke på mom-shaming, mammapolitiet, kall det hva du vil. Men jeg er så lei av at noen føler seg hevet over andre i hvordan de snakker om og til folk, og får andre mødre til å føle seg som verdens verste mor. Måten de snakket om og til meg på fikk meg til å føle meg som en dårlig mamma, og da føles det som om de fremstiller seg selv så mye bedre og som om de selv aldri har gjort noe «feil» med sine barn.

Skjønner godt at du ble sint og nesten endte med tårene, men du skal vite at du er en tøff mor som faktisk sier ifra. Det hadde ikke vært meg! Kjenner jeg blir provosert over hvordan folk bare kan spytte ut slike ting. Fysj.

Skjønner godt at du ble sint og nesten endte med tårene, men du skal vite at du er en tøff mor som faktisk sier ifra. Det hadde ikke vært meg! Kjenner jeg blir provosert over hvordan folk bare kan spytte ut slike ting. Fysj.
Takk <3 nei jeg har aldri forstått hvordan noen kan holde på sånn. Mødre, eller damer generelt, burde være flinkere til å snakke hverandre opp, ikke ned. Jeg har ikke alltid vært så tøff, men når jeg blir provosert så klarer jeg ikke å være stille - spesielt når det kommer til barnet mitt :P

Så tøff du er som sier fra!! Og skjønner veldig godt at du ble sint jeg! Er så mange som skal legge seg oppi ting de ikke har noe med!!

Takk <3 nei jeg har aldri forstått hvordan noen kan holde på sånn. Mødre, eller damer generelt, burde være flinkere til å snakke hverandre opp, ikke ned. Jeg har ikke alltid vært så tøff, men når jeg blir provosert så klarer jeg ikke å være stille - spesielt når det kommer til barnet mitt :p

Helt enig! Synes mødre får unødvendig mye kommentarer på De gjør. Amme offentlig osv. Vi skal tåle mye med mammapolitiet rundt oss.

Helt enig! Synes mødre får unødvendig mye kommentarer på De gjør. Amme offentlig osv. Vi skal tåle mye med mammapolitiet rundt oss.
Man kan jo nesten aldri gjøre noe rett, uansett hva det er :wideyed: man blir mer hardhudet som mor har jeg merket, og jeg tar gjerne kampen for de som ikke klarer å si ifra selv også. Fit for fight :P

Så tøff du er som sier fra!! Og skjønner veldig godt at du ble sint jeg! Er så mange som skal legge seg oppi ting de ikke har noe med!!
Takk <3
Ja ikke sant, hvorfor skal man alltid bry seg med hva andre gjør, spesielt på den måten så andre føler seg dårligere. Aldri skjønt altså. Mamma sa jeg ikke måtte bry meg, for de var så gamle at de sikkert hadde typ 14 barn og dermed 13 barnevakter, fordi det var sånn før i tiden :P

Altså, i dag har jeg vært så utrolig hormonell! Har vært på tur med mini, og han har hatt ett astmaanfall og hatt feber i fem dager, så jeg er naturlig nok sliten av våkenetter, men i dag sitter sinnet og tårene løst. Lot mini leke på en stor elefant på ett kjøpesenter i stad, og han eier ikke sperrer eller frykt for noe så han skulle selvfølgelig gå ned fra den selv mens jeg så en annen vei i to sekunder. Han sklei ned på halen og slo seg i rumpa. Det var ikke så gøy for en hormonell mamma, og så sitter det to eldre damer på en benk og ser på, og begynner å snakke til meg fordi jeg lot han få lov til å leke der igjen etter å ha slått seg. Jeg sto jo der og holdt han denne gangen, men så sitter de to fjøsnissene der og diskuterer meg som mor seg i mellom, og hvordan jeg kunne la han få leke der igjen når han hadde slått seg første gangen. Jeg snudde meg og sa at selvfølgelig kan han få leke, jeg står jo her og passer på. Men det kunne ikke de skjønne, han hadde jo slått hodet (det hadde han ikke, han slo rumpa), og det syns de var så ekkelt. Spurte dem om hvordan de trodde det var for meg som mor, hvis de syns det var ekkelt, så syns jo hvertfall jeg det, men han er en gutt med mye energi og ville bare leke mer. Tror dere ikke de fortsatte å snakke bak ryggen min?! Jeg ble så sint, at jeg først spurte dem og det var min eller deres unge, siden de hadde så mange innvendinger, og da ikke ga seg så gikk jeg bort og sa at «i stedet for å sitte der og snakke dritt og være bedrevitere så kan dere heller spørre om det går bra og bry dere på en positiv måte». Holdt på å begynne å grine haha, og kjenner at jeg blir sint av å tenke på det :p

Ahhhh, dette ble langt, men kjente jeg måtte skrive ett blogginnlegg :p :mad:

Åh! Jeg skjønner godt at du ble sint! Jeg ble irritert bare av å lese det du skrev. Det er så mange bedrevitere der ute! «Ikke gjør ditt, ikke gjør datt» osv osv. Synes kvinner burde bli flinkere til å backe hverandre opp jeg, for det å være mor mener jeg er den viktigste og vanskeligste «jobben» man tar på seg i løpet av livet, man trenger ikke dritt fra andre mødre som selv mener at de vet best for alle! Man gjør så godt man kan og en kjenner sine egne barn best. Stolt av deg som sa tydelig ifra!

Og til info, så er det faktisk bra at barn slår seg litt med tanke på beinmasseindeksen. Frem til en viss alder så vil belastning som man får gjennom støt (feks ved hopping ned fra ting, ufarlige fall osv) være med på å gjøre skjelettet sterkere. Det kan være med på å forebygge fremtidig beinskjørhet.... så det at din sønn skled ned fra en elefant og slo seg i rompa gjør jo ingen verdens ting, det er jo en naturlig del av utvikling av motorikken og kroppen. I tillegg er det jo enorm mestring i det å prøve igjen :)

Jeg elsker at du sa ifra!!!!

Og dette var eldre damer? Damer som sikkert aldri sikret barna sine i bil, aldri hjelm, røykte inne osv osv.. Okai, så viste de ikke bedre da, men de kan holde seg gode for drittpratet uansett

Åh! Jeg skjønner godt at du ble sint! Jeg ble irritert bare av å lese det du skrev. Det er så mange bedrevitere der ute! «Ikke gjør ditt, ikke gjør datt» osv osv. Synes kvinner burde bli flinkere til å backe hverandre opp jeg, for det å være mor mener jeg er den viktigste og vanskeligste «jobben» man tar på seg i løpet av livet, man trenger ikke dritt fra andre mødre som selv mener at de vet best for alle! Man gjør så godt man kan og en kjenner sine egne barn best. Stolt av deg som sa tydelig ifra!

Og til info, så er det faktisk bra at barn slår seg litt med tanke på beinmasseindeksen. Frem til en viss alder så vil belastning som man får gjennom støt (feks ved hopping ned fra ting, ufarlige fall osv) være med på å gjøre skjelettet sterkere. Det kan være med på å forebygge fremtidig beinskjørhet.... så det at din sønn skled ned fra en elefant og slo seg i rompa gjør jo ingen verdens ting, det er jo en naturlig del av utvikling av motorikken og kroppen. I tillegg er det jo enorm mestring i det å prøve igjen :)
Takk <3
Det visste jeg faktisk ikke, det var bra du skrev :) har en meget aktiv sønn som elsker fart og spenning, og han er råtøff til å være snart fire år. Jeg blir stressa av og til, men tenker at han må jo få prøve seg! Kan ikke pakke inn gutten i bobleplast heller :rolleyes: i fjor sommer løp han rett ut i bassenget uten armringer og gikk rett til bunns. Pappaen fikk han opp på to sekunder, men gutten ville ut igjen med en gang han kom opp :P da fant vi ut at vi måtte lære han å svømme uten armringer. Han lærte å svømme med armringer da han var to, og han syns barnebasseng er kjedelig. Mulig han blir basehopper eller noe når han blir stor :D

Jeg elsker at du sa ifra!!!!

Og dette var eldre damer? Damer som sikkert aldri sikret barna sine i bil, aldri hjelm, røykte inne osv osv.. Okai, så viste de ikke bedre da, men de kan holde seg gode for drittpratet uansett
Takk!
Nei det har de nok aldri gjort, men de var såpass oppegående at de burde vite hvordan man oppfører seg :mad:

Takk <3
Det visste jeg faktisk ikke, det var bra du skrev :) har en meget aktiv sønn som elsker fart og spenning, og han er råtøff til å være snart fire år. Jeg blir stressa av og til, men tenker at han må jo få prøve seg! Kan ikke pakke inn gutten i bobleplast heller :rolleyes: i fjor sommer løp han rett ut i bassenget uten armringer og gikk rett til bunns. Pappaen fikk han opp på to sekunder, men gutten ville ut igjen med en gang han kom opp :p da fant vi ut at vi måtte lære han å svømme uten armringer. Han lærte å svømme med armringer da han var to, og han syns barnebasseng er kjedelig. Mulig han blir basehopper eller noe når han blir stor :D

Hehe, min sønn er litt motsatt. Først nå han takler å få vann over hodet (men for all del IKKE i ansiktet) når jeg vasker håret hans. På stranda var han i fjor litt sånn «mamma, du kan bade alene du. Jeg bare står her og kaster steiner i vannet sammen med pappa» ;) Håper han tør være med ut i vannet i år for jeg elsker å bade :) Samtidig er han kjempe flink motorisk, klatrer og hopper og løper, og sterk som fy. Han er en skikkelig utegutt og mestrer det meste, når han bare tør :Heartblue:Heartblue

Hehe, min sønn er litt motsatt. Først nå han takler å få vann over hodet (men for all del IKKE i ansiktet) når jeg vasker håret hans. På stranda var han i fjor litt sånn «mamma, du kan bade alene du. Jeg bare står her og kaster steiner i vannet sammen med pappa» ;) Håper han tør være med ut i vannet i år for jeg elsker å bade :) Samtidig er han kjempe flink motorisk, klatrer og hopper og løper, og sterk som fy. Han er en skikkelig utegutt og mestrer det meste, når han bare tør :Heartblue:Heartblue
Vann i ansiktet i dusjen er krise hos oss også :hilarious:

Back
Topp