Modningstegn?

Julilykke-17

Forumet er livet
Julibaluba 2017
Februarbarna 2020
Marsboere 2020
Noen som vet hvor tidlig det er vanlig å kjenne modningstegn? Dere som har født før, hvilke tegn fikk dere, og ca fra hvilken uke?

Jeg er i uke 32 nå (32+3) og har de siste par dagene merka endring i utflod, både farge, mengde og konsistens. Jeg har fått tidvis stikkende, isjaslignende smerter i korsryggen som stråler nedover baksida av låret, er periodevis småkvalm igjen, og fra i går er jeg begynt å bli løs i magen.. usikker på om dette bare er "normale" plager man kjenner på mot slutten, eller om det er modningstegn.. er det isåfall ikke litt tidlig med modningstegn allerede?

Vil tro det er tidlig for modningtegn ja. Og dette er såvidt jeg vet ikke modningstegn heller. Det er normalt å føle endringer i 3.Trimester da hormonforandringer tar seg opp mot slutten.

Jeg hadde ingen modningstegn sist før vannet gikk dagen før fødsel, men syns det høres tidlig ut. Hvis du er bekymret kan du kanskje be om en ekstra sjekk? Stråling er vel ofte pga bekkenløsning, som gjerne er verst mot sluttet av svangerskapet. Magen kan være så mangt, men har hørt at mange er løse før fødsel. For meg har det vært sånn nesten hele tiden, men folk er forskjellige sånn :) kvalme kan også komme og gå gjennom hele svangerskapet, her forsvant den aldri.

Dette med modningstegn er indivuduelt og ikke unormalt å kjenne tidligere og tidligere for hvert svangerskap.
Jeg er en av de som har masse modning og det i mange uker. Begynte vel i uke 34 med nr. 1, litt tidligere med nr. 2 og nå enda tidligere med nr. 3. Var vel i uke 32 det begynte denne gangen, er 33+4 i dag. Og det i form av nedpress, vonde kynnere og tidvis vonde mensmurringer i mage og rygg. Har ikke troa på at jeg føder prematurt av den grunn mtp historien, men er nå sykemeldt og tar ting litt mer med ro for sikkerhetsskyld.
Men om hvorvidt de du kjenner og observerer er modning eller ikke, kommer an på hvordan du modner :P Både utflod, kvalmen og ustabil mage kan jo komme og gå, men som sagt, kan hende det er sånn du merker at det modnes. Og selv om det i såfall er modning så trenger det ikke bety at du føder veldig snart...flergangsfødende kan gå rundt med ganske modne forhold over lang tid før fødsel...

Dette med modningstegn er indivuduelt og ikke unormalt å kjenne tidligere og tidligere for hvert svangerskap.
Jeg er en av de som har masse modning og det i mange uker. Begynte vel i uke 34 med nr. 1, litt tidligere med nr. 2 og nå enda tidligere med nr. 3. Var vel i uke 32 det begynte denne gangen, er 33+4 i dag. Og det i form av nedpress, vonde kynnere og tidvis vonde mensmurringer i mage og rygg. Har ikke troa på at jeg føder prematurt av den grunn mtp historien, men er nå sykemeldt og tar ting litt mer med ro for sikkerhetsskyld.
Men om hvorvidt de du kjenner og observerer er modning eller ikke, kommer an på hvordan du modner :p Både utflod, kvalmen og ustabil mage kan jo komme og gå, men som sagt, kan hende det er sånn du merker at det modnes. Og selv om det i såfall er modning så trenger det ikke bety at du føder veldig snart...flergangsfødende kan gå rundt med ganske modne forhold over lang tid før fødsel...
Takk for mye god info:happy: Jeg er førstegangs og aner ikke hvordan kroppen min modnes, men siden alle disse endringene er kommet på et par dager så blir jeg nysgjerrig på hva som skjer. Vi har ingen familiære historier med premature fødsler så akkurat det er jeg ikke veldig bekymra for. Regner med lillesnupp holder seg inne til termin og vel så det!

Kan ikke huske at jeg har hatt modningstegn i det hele tatt, men mulig at jeg bare er veldig lite observant :p Eldste ble jaget ut 12 dager på overtid og mellomste kom dagen etter termin :)
Jeg har heller aldri sett noe til den "berømte" slimproppen og vannet mitt har gått underveis i fødsel begge gangene. Blir spennende å se om det blir annerledes denne gangen.
Det eneste jeg kanskje syns at jeg har sett tidligere er at jeg har fått "fødeansikt" :hilarious: med litt hoven (?) nese og lepper. Men om det er tilfelle eller jeg bare syns det selv vet jeg ikke :p

Takk for mye god info:happy: Jeg er førstegangs og aner ikke hvordan kroppen min modnes, men siden alle disse endringene er kommet på et par dager så blir jeg nysgjerrig på hva som skjer. Vi har ingen familiære historier med premature fødsler så akkurat det er jeg ikke veldig bekymra for. Regner med lillesnupp holder seg inne til termin og vel så det!

Uansett så nærmer det seg. Blir noen spennende måneder fremover! :)

Kan egentlig ikke huske noen modningstegn fra sist gang, og det er ikke så lenge siden :rolleyes:
Men var ikke i tvil hva som var på gang noen timer før jeg ringte føden. Var litt nervøs for at jeg ikke skulle skjønne det, men det var ingen tvil :joyful:

Men om hvorvidt de du kjenner og observerer er modning eller ikke, kommer an på hvordan du modner [emoji14] Både utflod, kvalmen og ustabil mage kan jo komme og gå, men som sagt, kan hende det er sånn du merker at det modnes. Og selv om det i såfall er modning så trenger det ikke bety at du føder veldig snart...flergangsfødende kan gå rundt med ganske modne forhold over lang tid før fødsel...
Burde man ringe føden om man tror det er modning? Evt lege? Få det bekreftet på noen måte? Og bli sykemeldt?? Noen spørsmål fra en første gangs [emoji56]

Burde man ringe føden om man tror det er modning? Evt lege? Få det bekreftet på noen måte? Og bli sykemeldt?? Noen spørsmål fra en første gangs [emoji56]

Nei, ikke nødvendigvis. Kommer an på hva slags modning det er og hvorvidt det er vondt/plagsomt. Hvor langt er du på vei?

Det må være mye modning på gang her ihvertfall! Jeg tilbragte flere timer på fødeavdelinga i går med rier[emoji32]. Jeg fikk da kraftige tak i livmora og noe som kjentes ut som menssmerter, samtidig som jeg kjente nedpress. Disse takene kom med 6min mellomrom og varte i rundt 30sek. Heldigvis utviklet det seg ikke til noe mere, og legen sa at dette måtte være "falske rier" som jeg opplevde. Jeg er i uke 34+2, så de hadde uansett ikke stoppet en evt. Fødsel.. Hun sendte meg hjem igjen med beskjed om å ringe dersom de økte i intensitet eller hvis "riene" kom hyppigere. Heldigvis fått sovet i natt og det har gitt seg med smertene nå[emoji4] Fikk en liten oppvekker med at fødsel kan være nærmere enn jeg tror. Tror ikke det blir lenge til før jeg pakker fødebaggen.

Jeg har sinnsykt mye modning denne gangen, at jordmor har bedt meg ha alt klart til uke 36. De forrige gangene hadde jeg null! Nå er det så mye at jeg har forbud mot fysisk aktivitet til jeg er kommet i uke 37. Jeg et fortsett sengeliggende pga smerter. Det med modning er så individuelt, og man trenger ikke resgere likt på tegnene. Jeg har født en gang tidligere uten at kroppen var moden * igangsatt pga vannavgang , verste fødselen jeg har hatt. Så håper denne modningen gjør at fødselen ikke blir så hard som den første :p

Eneste "modningstegnet" eller "fødselstegn" jeg har merket med mine 3 fødsler er en HORRIBEL hodepine! Men da også små tegn til rier og alle 3 kom da på samme dag som denne helt ubeskrivelige smerten i hodet :p

Det må være mye modning på gang her ihvertfall! Jeg tilbragte flere timer på fødeavdelinga i går med rier[emoji32]. Jeg fikk da kraftige tak i livmora og noe som kjentes ut som menssmerter, samtidig som jeg kjente nedpress. Disse takene kom med 6min mellomrom og varte i rundt 30sek. Heldigvis utviklet det seg ikke til noe mere, og legen sa at dette måtte være "falske rier" som jeg opplevde. Jeg er i uke 34+2, så de hadde uansett ikke stoppet en evt. Fødsel.. Hun sendte meg hjem igjen med beskjed om å ringe dersom de økte i intensitet eller hvis "riene" kom hyppigere. Heldigvis fått sovet i natt og det har gitt seg med smertene nå[emoji4] Fikk en liten oppvekker med at fødsel kan være nærmere enn jeg tror. Tror ikke det blir lenge til før jeg pakker fødebaggen.

Godt å høre at du har fått sovet nå og at mini holder seg inne litt til.
Men sikkert lurt å pakke baggen :p

Jeg er 31+6[emoji4] har ikke selv noe som jeg tenker er tegn på modning, bare greit å være litt føre var[emoji6][emoji6]

Skjønner :) Det som er med modning er at det trenger ikke være en fasit på når man føder. Noen har masse modning over lang tid, mens andre ikke har noe i det hele tatt før det er fødsel på gang. Og uansett om man får konstantert at det er modning på gang, altså at man er moden, så trenger heller ikke det å si noe som helst... Frusterende for alle involverte :P
Men dersom man er redd for prematur fødsel før uke 34 så prøver man jo å ta forhåndsregler...ofte i form av avlastning, ergo sykemelding. Men da har man stortsett modning i form av vonde kynnere, nedpress, mensmurringer... Med det sagt så er ingen fasit! Hvis du lurer på noe så er aldri dumt å høre med jordmor eller lege!! :)

Skjønner :) Det som er med modning er at det trenger ikke være en fasit på når man føder. Noen har masse modning over lang tid, mens andre ikke har noe i det hele tatt før det er fødsel på gang. Og uansett om man får konstantert at det er modning på gang, altså at man er moden, så trenger heller ikke det å si noe som helst... Frusterende for alle involverte :p
Men dersom man er redd for prematur fødsel før uke 34 så prøver man jo å ta forhåndsregler...ofte i form av avlastning, ergo sykemelding. Men da har man stortsett modning i form av vonde kynnere, nedpress, mensmurringer... Med det sagt så er ingen fasit! Hvis du lurer på noe så er aldri dumt å høre med jordmor eller lege!! :)
da er det vel egentlig ikke så mye å bry seg om med mindre man får vondt tusen takk for svar ja, prøver å notere ned om jeg får noen spørsmål mellom besøkene til jordmor/lege

Godt å høre at du har fått sovet nå og at mini holder seg inne litt til.
Men sikkert lurt å pakke baggen :p

Ja, jeg er veldig takknemlig for at han bestemte seg for å bli i magen litt lenger[emoji5].. Kjente jeg ble redd av at jeg kanskje skulle føde såpass tidlig. Sjansene er jo gode for at det går bra, men jeg ønsker selvfølgelig at mini skal bli ferdig bakt og vokse seg sterk inni magen før han møter den store verden[emoji12]

Ja, jeg er veldig takknemlig for at han bestemte seg for å bli i magen litt lenger[emoji5].. Kjente jeg ble redd av at jeg kanskje skulle føde såpass tidlig. Sjansene er jo gode for at det går bra, men jeg ønsker selvfølgelig at mini skal bli ferdig bakt og vokse seg sterk inni magen før han møter den store verden[emoji12]

Ja, det ville jo mest sannsynlig gå veldig bra, men greit å la mageboeren være inne litt til :happy:

Back
Topp