Modningsrier som plutselig stopper opp?

Sportyspice

Flørter med forumet
I dag er jeg 38+4. Jeg har hatt kynnere gjennom hele svangerskapet (at det blir stramt og ubehagelig rundt magen) hvis jeg har gått lenge/sittet lenge/stresset osv, men disse har alltid forsvunnet når jeg har lagt meg ned eller tatt en varm dusj.

Forrige uke natt til fredag våknet jeg på natta kl.ett med kraftige "menssmerter", krampe i mage og korsrygg og konstante kynnere. Rastløs i beina, vrei meg rundt, gikk rundt, varm dusj, hvetevarmer på korsrygg, men det gikk ikke bort. De økte heller ikke i intensiteten, og klarte ikke å ta tiden på kynnerne for de var så konstante og uregelmessige. Jeg tenkte at jeg skulle ringe fastlegen når legekontoret åpnet kl8, sovnet endelig kl06. Når jeg våknet for å ringe så hadde alt sluppet taket, ingen kramper eller kynnere lenger.
Når jeg var på kontroll hos fastlegen mandag fortalte jeg om dette, han løftet bare øyenbrynene og sa "Ja, kroppen din forbereder seg jo" og fortsatte med resten av kontrollen. Ikke så mye svar å få på det nei.

Tirsdag kveld begynte akkurat det samme igjen, lå våken hele natta og ringte føden kl06. Der snakket jeg med en søt og blid jordmor som mente jeg hadde modningsrier, noe som kan begynne noen dager eller UKER før fødsel. Jeg KUNNE komme inn og bli sjekket, men mest sannsynlig vil jeg bare bli sendt hjem uansett. Hun anbefalte å bare hvile imellom disse riene til neste "runde" kom. Det slapp igjen på formiddagen, men da var jeg helt utmattet etter null søvn, og føltes som noen har slått meg over magen og ryggen med balltre.

Har googlet og lest mye om dette, og fant noen bra linker som forklarte det bedre enn legen min kunne:

http://www.birth.com.au/physical-si...and-first-stage-labour?view=full#.U_9k2aW7qTV

http://kidspot.co.nz/article+3298+1...abour-contractions-and-first-stage-labour.htm

Jeg visste at dette var en del av starten på fødselen, men at det kan begynne, holde på i timer og så stoppe helt opp har jeg ikke hørt noe om! Hvis dette skal holde på sånn i to-tre uker til vet jeg ikke om jeg har energi til selve fødselen :p Men visstnok ville dette føre til en kjappere fødsel når de ordentlige riene begynte, siden kroppen allerede har åpnet og modnet seg i forveien. (sto det hvertfall flere steder).

Har noen av dere opplevd dette??
 
Lurer på om jeg holder på med det samme nå. Har hatt svake rier i hele dag. Øker ikke i intensitet, men avtar heller ikke. Noen er litt vonde, noen ikke. Rart og irriterende.


Gutt des. 11
Gutt aug/sept. 14
 
Jeg våknet faktisk i natt og kjente veldige menssmerter nederst i magen og ryggen. Sto opp og vandret litt og la meg igjen så gikk det over etter en stund. Nevnte det for jordmor i dag og hun bare smilte og sa også noe om at kroppen forbereder seg. Og spurte videre om vi hadde alt klart osv. Virket ikke som om det var tegn på at noe var veldig nære for fikk ny time om to uker :p så det er sikkert normalt da, selv om det er kjedelig! Blir jo litt ekstra spent når man tenker oi, er det igang nå :p
 
ABMS & Embla88: Takk for svar, høres sånn ut ja! Godt det er normalt og ikke farlig, bare veldig frustrende når man er så sprekkferdig og klar :p Håper vi vinner på det i lengden, at det går litt "kjappere" når ting virkelig er i gang ;)
 
Jeg er også 38+4 og har kjent på det samme nå i flere uker.
Bare modningsrier på meg.. fortsatt ikke moden nok.. :p

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
hadde modningsrier i 3timer hver eneste natt, i 2uker før fødsel forrige gang.. sånn rundt kl3-6 selvfølgelig.. var også sånn den dagen fødselen starta, men da jeg kom på sykehuset var limora mi stressa, fikk til og med sovepiller sånn at jeg skulle sove noen timer.. latensfasen varte i 20 timer! så 5timer fra 4cm.. for å være 2.gangsfødsel så syns ikke jeg modningsriene hjalp så mye til, med tanke på min første fødsel varte 8 timer.. starta med vannet gikk hjemme.. men det er nok litt inviduelt det også.. :)
 
Jupp, hadde det sånn i 3,5 uke sist.. Og når jeg var hos legen i uke 38 fikk jeg henne til å sjekke åpningen og den var 3/4 cm.. Jeg fødte 9 dager over termin.. Og hadde en styrtfødsel..
Så denne gang blir jeg satt igang i uke 39(1,5 uke til) hvis eg ikkje føde før.. For har endel smårirer(som er vonde)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
chaatzy & Fru.Hagland: Oj, såpass ja! Da må jeg nok regne med at dette vil fortsette en stund til ja :p Takk for info og lykke til med tredjemann begge to! :)
 
chaatzy & Fru.Hagland: Oj, såpass ja! Da må jeg nok regne med at dette vil fortsette en stund til ja :p Takk for info og lykke til med tredjemann begge to! :)

Takk takk :) Lykke til, snart har du det lille nurket på brystet ditt :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Har hatt det etpar ganger siste uka, men ikke så kraftig som du har hatt :) Jm kalte det "fødselsforberedende kynnere" og det kunne visst komme og gå, men viste at kroppen gjorde seg klar for det som skal komme :)
 
Har hatt det etpar ganger siste uka, men ikke så kraftig som du har hatt :) Jm kalte det "fødselsforberedende kynnere" og det kunne visst komme og gå, men viste at kroppen gjorde seg klar for det som skal komme :)

Ok, skjønner, takk for svar! Jeg vet jo ikke helt om de har noe effekt på meg og om jeg modnes da, men håper det har noe form for påvirkning hvertfall :) På de kildene jeg fant på nett sto det at for de som har kraftige menssmerter til vanlig kunne disse maseriene/kynnerne oppleves kraftigere, så kanskje derfor. Eller så har jeg bare lavere smerteterskel :p
 
Ok, skjønner, takk for svar! Jeg vet jo ikke helt om de har noe effekt på meg og om jeg modnes da, men håper det har noe form for påvirkning hvertfall :) På de kildene jeg fant på nett sto det at for de som har kraftige menssmerter til vanlig kunne disse maseriene/kynnerne oppleves kraftigere, så kanskje derfor. Eller så har jeg bare lavere smerteterskel :p
Det har jeg lurt på, om vanlige menssmerter har betydning for hvor vondt det vil gjøre med rier osv.. Håper det ikke stemmer at det har en sammenheng :p
 
Er 39 uker nå og har hatt det sånn den siste uka.. føler jeg drasser på kofferten og papirene over allt fortiden.. vet jo aldri når de kommer og om de bygger seg opp eller dabber av... pga styrtfødsler må jeg være kjapt på
føden i tilegg.. var slik sist svanger også... da holdt det på i flere uker og endte opp med en fødsel fra første ri til ungen var ute på 45 minutt..
 
Er 39 uker nå og har hatt det sånn den siste uka.. føler jeg drasser på kofferten og papirene over allt fortiden.. vet jo aldri når de kommer og om de bygger seg opp eller dabber av... pga styrtfødsler må jeg være kjapt på
føden i tilegg.. var slik sist svanger også... da holdt det på i flere uker og endte opp med en fødsel fra første ri til ungen var ute på 45 minutt..


Oj! :O har du lang vei til føden? Mamma hadde styrtfødsel med meg og søstra mi, men jeg har ikke hatt likt svangerskap som hun i det hele tatt så langt, så vet ikke om det er noe jeg bør tenke på.. Hvordan fødte du i forhold til termin siste svangerskap?
 
Min mor også er styrtføder og min søster er helt i grenseland, så mulig det er noe biologiske greier ? :) svangerskapene har vært veldig forskjellige da :) Du burde nok ha det i bakhodet at muligheten er der :)

Har 30 minutter i bil til føden, men fått beskjed om å ringe føden og få ambulanse ;) Første datteren min kom 2 dager før termin og andre datteren min kom på termin :)
 
Min mor også er styrtføder og min søster er helt i grenseland, så mulig det er noe biologiske greier ? :) svangerskapene har vært veldig forskjellige da :) Du burde nok ha det i bakhodet at muligheten er der :)

Har 30 minutter i bil til føden, men fått beskjed om å ringe føden og få ambulanse ;) Første datteren min kom 2 dager før termin og andre datteren min kom på termin :)

Jøss, ja da burde jeg kanskje det :p Jeg har under ti minutter til føden heldigvis :) Bra at du får ambulanse! Da er det kanskje litt lettere å slappe av. Men skjønner at det blir en tung koffert å bære på, man vil jo ikke få ambulansen tilsendt så mange ganger på flask alarm :p Blir spennende, lykke til! :)
 
Jøss, ja da burde jeg kanskje det :p Jeg har under ti minutter til føden heldigvis :) Bra at du får ambulanse! Da er det kanskje litt lettere å slappe av. Men skjønner at det blir en tung koffert å bære på, man vil jo ikke få ambulansen tilsendt så mange ganger på flask alarm :p Blir spennende, lykke til! :)

Er du førstegangs? For å bli kategorisert som styrtføder må fødselen skje på under 3 timer fra 3 cm med aktive rier.. :) Du har jo et godt utgangspunkt med kun 10 minutter til føden om du skulle vært styrtføder :)

jeg har ikke så mange tabbekvoter med ambulansen nei.. men erfaringen min tilsier at når en først får en rie, så vet en hva det er... selv om man kan bli forvirret med modningsrier, så er en effektiv rie enkel å avsløre i forhold.. Hvertfall sånn jeg har opplevd dem :)
 
Er du førstegangs? For å bli kategorisert som styrtføder må fødselen skje på under 3 timer fra 3 cm med aktive rier.. :) Du har jo et godt utgangspunkt med kun 10 minutter til føden om du skulle vært styrtføder :)

jeg har ikke så mange tabbekvoter med ambulansen nei.. men erfaringen min tilsier at når en først får en rie, så vet en hva det er... selv om man kan bli forvirret med modningsrier, så er en effektiv rie enkel å avsløre i forhold.. Hvertfall sånn jeg har opplevd dem :)

Ja, jeg er førstegangs :) Mor gikk en uke over med søsteren min og brukte ca. 3-4 timer, hun husker ikke helt. Vet ikke hvordan det var med åpning, men det kom som lyn fra klar himmel med vannavgang hvertfall. Samme med meg, bare at da tok det knappe timen før jeg var ute. Hun måtte løpe naken gjennom hele fødeavdelingen fra dusjen til rommet fordi hun hadde ikke tid til å tørke og kle på seg før jeg kom :p

Ja, du har nok erfaring til å kunne kjenne forskjellen, hehe :) Greit med kjappe fødsler da, selv om det sikkert er super intenst!!
 
Back
Topp