• Forumet vil være nede på grunn av nødvendig vedlikehold februar 11. juli kl. 00:00 til kl. 02:30.

Modningsakupunktur

oktober85

Forelsket i forumet
Noen som har erfaring med dette, eller som har planer om det nå?

Jeg har aldri prøvd det, men det kunne kanskje ha vært lurt ettersom det er "tradisjon" i min familie å gå på overtid.
Sist så ble jeg strippet 8 dager på overtid, dagen etter kjentes det ut som jeg skulle få mensen og på kvelden begynte de første takene i ryggen. rett før halv to 10.dag på overtid var prinsen ute. Så jeg håper på noe lignende denne gangen. :-)

Jeg hadde det sist, om det hadde noen effekt vet jeg ikke. Jeg fikk akupunktur på en torsdag mener jeg å erindre, og riene startet søndags kveld.

Det er vel ikke akkurat vitenskapelig bevist, men jeg har iallefall selv planer om å prøve..Litt koster det, men det får være;) Har flere venninner som har gjort dette, men om det var årsaken til en rimelig grei fødsel vet man jo ikke

kanskje jordmora di gjør det? Min setter i allefall nåler for det meste :) da koster det jo ingenting heller.

Tror ikke det, men skader ikke å sjekke iallefall:)

Leste litt om det nå, det står at man begynner i uke 35 og at det som regel gjør at det blir enklere fødsler. Virker helt klart fristende.

Jeg skal ta modningsakupunktur, har veldig tro på dette. Mamma er akupunktør så jeg skal nok få beh. hos henne, det er ikke lov å starte skikkelig modnings-beh før uke 38 - rettningslinjer

Oktober85: jeg har sjekket med jordmora di/vår, og de gjør det ikke der:-(

Raskatte skrev:
Oktober85: jeg har sjekket med jordmora di/vår, og de gjør det ikke der:-(

Det regnet jeg egentlig ikke med heller.. Har allerede snakket med de på bryn helse

Hva skal det "hjelpe" mot da? Modning, sånn at fødselen starter eller lettere fødsel? 

Jeg har gått over med alle mine tre, og regner jo med at det samme kommer til å skje denne gangen, så jeg er villig til å prøve å korte ned på tiden jeg går over i alle fall. Må i så fall reise ett stykke, så må finne ut litt mer om dette først tror jeg. 

Lois Lane skrev:

Hva skal det "hjelpe" mot da? Modning, sånn at fødselen starter eller lettere fødsel? 

Jeg har gått over med alle mine tre, og regner jo med at det samme kommer til å skje denne gangen, så jeg er villig til å prøve å korte ned på tiden jeg går over i alle fall. Må i så fall reise ett stykke, så må finne ut litt mer om dette først tror jeg. 

Denne behandlingen har erfaringsmessig og ved forskning vist å kunne fremme en kortere og mindre smertefull fødsel. Den gravide kommer til behandling en til to ganger i uken.

En tysk studie ved Kvinneklinikken på Universitetssykehuset i Mannheim ble gjort på 329 førstegangsfødende med et ukomplisert svangerskapsforløp. De fikk i snitt litt over fire behandlinger. De ble sammenlignet med 325 førstegangsfødende ved samme klinikk som ikke fikk akupunktur. Med i undersøkelsen var også 224 kvinner som fikk "narreakupunktur" i form av behandling som fremmer psykisk balanse, men som ikke går direkte på fødselsforberedelse.

Ultralydundersøkelser viste store forskjeller i forandringer i livmorhalsens lengde før fødsel mellom de tre gruppene. Livmorhalsen flatet seg fortest ut hos kvinnene som fikk fødselsforberedende akupunktur. I tillegg fikk livmormunnen en traktlignende form, noe som kan bety at modningsprosessen skjer hurtig. Fordi livmorhalsen var mer moden hos kvinnene som fikk fødselsforberedende akupunktur, gikk åpningsfasen av fødselen fortere. Dermed ble også hele fødselen kortere.

Her står det enda mer:  http://www.aktivhelsebryn.no/index.php/nyheter/nyheter/item/fodselsforberedende-akupunktur?gclid=CKTLqJCQu64CFYFzmAodlTfkNg

Dette har jeg lest på flere av hjemmesidene til de som driver med dette. Jeg gikk også selv over sist og i tillegg har begge mine blitt tatt med vakum. Etter å ha lest dette er i hvertfall dette noe jeg kunne tenke meg å prøve for å få en enklere fødsel. :-)

Tusen takk. 

Har hatt enkle fødsler. Første varte i 10 timer, men den startet av seg selv. De to minste måtte jeg settes i gang 9 og 10 dager over, og når det først startet, så gikk det fort. (2 timer, 50 minutter). Men det er liksom det å gå over jeg tenker på. Jeg får store barn, og har stort bekken, så de legger seg ikke skikkelig ned i bekkenet, og dermed får en ikke det naturlige presset innen i fra, og jeg går over. 

Har funnet navn og nummer til en jm som driver med det i Bergen, så da er det bare å ringe når det nærmer seg. 

Hestejenta skrev:

Lois Lane skrev:

Denne behandlingen har erfaringsmessig og ved forskning vist å kunne fremme en kortere og mindre smertefull fødsel. Den gravide kommer til behandling en til to ganger i uken.

En tysk studie ved Kvinneklinikken på Universitetssykehuset i Mannheim ble gjort på 329 førstegangsfødende med et ukomplisert svangerskapsforløp. De fikk i snitt litt over fire behandlinger. De ble sammenlignet med 325 førstegangsfødende ved samme klinikk som ikke fikk akupunktur. Med i undersøkelsen var også 224 kvinner som fikk "narreakupunktur" i form av behandling som fremmer psykisk balanse, men som ikke går direkte på fødselsforberedelse.

Ultralydundersøkelser viste store forskjeller i forandringer i livmorhalsens lengde før fødsel mellom de tre gruppene. Livmorhalsen flatet seg fortest ut hos kvinnene som fikk fødselsforberedende akupunktur. I tillegg fikk livmormunnen en traktlignende form, noe som kan bety at modningsprosessen skjer hurtig. Fordi livmorhalsen var mer moden hos kvinnene som fikk fødselsforberedende akupunktur, gikk åpningsfasen av fødselen fortere. Dermed ble også hele fødselen kortere.

Her står det enda mer:  http://www.aktivhelsebryn.no/index.php/nyheter/nyheter/item/fodselsforberedende-akupunktur?gclid=CKTLqJCQu64CFYFzmAodlTfkNg

Dette har jeg lest på flere av hjemmesidene til de som driver med dette. Jeg gikk også selv over sist og i tillegg har begge mine blitt tatt med vakum. Etter å ha lest dette er i hvertfall dette noe jeg kunne tenke meg å prøve for å få en enklere fødsel. :-)

Jeg skal prøve dette, en på jobben gjorde dette på sine 2 barn, og etter noen dager kom de begge;)

Back
Topp