Modning - utsettelse eller påskyndelse

HildeFraNordSør

Forumet er livet
August 2018
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Sensommerskattene 2023
Kan man selv påvirke når kroppen vil være klar for fødsel, eller er det bare en myte, hva tenker du?

Akkurat nå har vi noen her inne som får råd om ting de skal unngå for å unngå for tidlig fødsel. Vil det si at om en måned eller to, når vi som fortsatt er gravide er grundig lei, kan gjøre de samme tingene for å få ting til å gå fortere? Eller er det egentlig babyen og gravidkroppene som bestemmer alt, mens vi bare henger med på lasset?

Relevant: Sex, modningsakupunktur, fysisk aktivitet.

Det finnes rimelig mange kjerringråd for å få fortgang i saker og ting. Fysisk aktivitet fremprovoserer vanligvis kynnere. I teorien kan de da starte en fødsel dersom kroppen er klar for det. Sæd inneholder prostaglandiner (miniminidose), samme innholdsstoff som tbl som gis for å modne livmorhalsen og sette i gang fødsel. Modningsakupunktur var, sist jeg sjekket, ikke bevist å fremskynde fødsel, men kan muligens korte selve fødselsforløpet.

Signerer krølle.
Jeg har hatt modningsakupunktur, og fødte ikke før en 4-5 dager senere, og om akupunkturen er skylden er ikke godt å si, men jeg hadde en rask og fin fødsel om ikke annet. Jeg har lyst til å gjøre det igjen nå, om enn bare for å «være sikker». Kanskje betyr det ingenting, men det er jo helt ufarlig, så why not.

Ellers er alle disse kjerringrådene forøvrig litt sånn «jaja, det funket angivelig for henne», men til syvende og sist så aner man jo ikke hva som gjorde utslaget. De vet jo enda ikke hvilken mekaniske som rent faktisk setter kroppen i fødsel etter 9 måneder.

Med førstemann var jeg veldig fysisk aktiv, betalte for en diger mengde akupunktur og hadde sex. Han ble født 9 dager etter. Med nr 2 dreit jeg i alle kjerringråd og fødte 10 dager etter. Sparte jeg en dag på innsatsen først gang? Vet ikke. Begge kom innen 2 dager etter stripping på overtidskontroll. Så om jeg skal tro på at noe har virket, så satser jeg på strippingen:-) Det er nok mest om kroppen er helt klar at disse tingene man kan gjøre selv vil være den avgjørende dråpen.

Signerer krølle.
Jeg har hatt modningsakupunktur, og fødte ikke før en 4-5 dager senere, og om akupunkturen er skylden er ikke godt å si, men jeg hadde en rask og fin fødsel om ikke annet. Jeg har lyst til å gjøre det igjen nå, om enn bare for å «være sikker». Kanskje betyr det ingenting, men det er jo helt ufarlig, så why not.

Ellers er alle disse kjerringrådene forøvrig litt sånn «jaja, det funket angivelig for henne», men til syvende og sist så aner man jo ikke hva som gjorde utslaget. De vet jo enda ikke hvilken mekaniske som rent faktisk setter kroppen i fødsel etter 9 måneder.
Jeg lurer på om jeg hadde akupunktur 2-3 ganger i uka i ukesvis. Fødselen sto likevel på stedet hvil med 7cm åpning i 7 timer. Jeg hadde trent masse i forkant på pusteteknikker og avspenning, og ingen mistenkte (og turte innrømme det;) ) at det var jeg som kjempet imot på noe vis.

Med førstemann var jeg veldig fysisk aktiv, betalte for en diger mengde akupunktur og hadde sex. Han ble født 9 dager etter. Med nr 2 dreit jeg i alle kjerringråd og fødte 10 dager etter. Sparte jeg en dag på innsatsen først gang? Vet ikke. Begge kom innen 2 dager etter stripping på overtidskontroll. Så om jeg skal tro på at noe har virket, så satser jeg på strippingen:) Det er nok mest om kroppen er helt klar at disse tingene man kan gjøre selv vil være den avgjørende dråpen.
Ja, har tenkt litt dét også, at kanskje kroppen må ha begynt litt selv. :) Komisk å tenke på den ene dagen du muligens sparte. :joyful: (Som sikkert like gjerne kunne vært feilsatt termin eller andre tilfeldigheter.)

Ja, har tenkt litt dét også, at kanskje kroppen må ha begynt litt selv. :) Komisk å tenke på den ene dagen du muligens sparte. :joyful: (Som sikkert like gjerne kunne vært feilsatt termin eller andre tilfeldigheter.)
Ja, man vet jo aldri hvordan akkurat den fødselen ville vært om man hadde gjort ting anderledes. Det gjør det jo også vanskelig å forske på.

Ja, man vet jo aldri hvordan akkurat den fødselen ville vært om man hadde gjort ting anderledes. Det gjør det jo også vanskelig å forske på.
Tenk så mye ting vi kan finne ut og forske på når tidsreiser blir kommersialisert!

Nei, det finnes neppe noen fasit. Som sagt så vet jo ikke engang ekspertene hvorfor en fødsel starter når den gjør (til termin, unntaket er selvsagt de som føder prematurt pga infeksjoner etc).

Jeg kan ikke påstå akupunkturen virket, og kanskje gjorde den ikke det ettersom jeg hadde en vel så lett og rask fødsel (om enn hakket mer smertefull) da jeg ble satt igang første gangen - og ikke hadde hatt aku. Allikevel «tør» jeg ikke la være tror jeg.

Jeg har stor tro på akupunktur, men at det må være hos noen som er dyktige.

Med første hadde jeg noen runder nåler som hadde null virkning. Det ble en lang og hard fødsel 6 dager over termin.

Med andre gikk jeg til noen andre. Fikk først nåler som skulle gi energi i uke 38, og så for modning ca 39+2 (fredagen). Nåler for å "sette i gang" skulle settes på mandagen.
I hele helgen murret og verket det. Mandag var eldste syk, så måtte avlyse, men på kvelden startet riene. Kort og svært enkel fødsel. :) han kom natt til 39+5.

De andre kjerringrådene tror jeg fort sliter ut mer enn de hjelper.

Last edited:
Min første fødsel - med akupunktur - tok 3 ganger så lang tid som andre som var uten. Det kunne jo vært den ville tatt 4 ganger så lang tid uten.

Min første fødsel - med akupunktur - tok 3 ganger så lang tid som andre som var uten. Det kunne jo vært den ville tatt 4 ganger så lang tid uten.
Er tydelig at det er forskjell!
Denne gangen må jeg drive med forskning - akupunktøren fra sist har ferie når jeg er i uke 38 og 39, så hun kunne ikke ta. Blir spennende å se hvordan det blir uten igjen. :)

Denne gangen må jeg drive med forskning - akupunktøren fra sist har ferie når jeg er i uke 38 og 39, så hun kunne ikke ta. Blir spennende å se hvordan det blir uten igjen. :)
Du får notere alt og avgi full rapport etterpå:-)

Jeg trøster meg med at om jeg ikke får tak i noen til å sette aku, så er dette tross alt nummer tre. To har allerede bana vei. Jeg vet kroppen kan dette.

Fikk modningsakupunktur med storebror 39+1 på sykehuset, med ctg på magen, og så effekten når nålene gikk inn [emoji14] han var født 24 timer senere :)

Jeg snakket i dag med lege på sykehuset om en del forskjellig, fikk blant annet forklart litt mer teknisk mtp igangsettelse. Det ble litt komisk, for hun sa: "Ellers hvis du vil prøve ting på egen hånd, så tilbys det f.eks modningsakupunktur." Jeg svarte "Tror -du- på at det fungerer?", og så ga hun meg det sideblikket, og så sa hun "Nei". :p Jeg måtte bare le og si at det gjør ikke jeg heller.

Back
Topp