Modning og overtid

Livmorregnskap

Livmorregnskap
Er det bare jeg, eller har "alle" her inne noen form for modningstegn? Enten masse kynnere, slimpropper, nedpress eller rier?

Jeg har termin om 9 dager (16.01) og hodet skal være "nesten festet" men har virkelig kjent NADA til noen som helst modning... Dette er første gangen min og begynner allerede å bekymre meg for at det blir overtidskontroll, igangsetting og kanskje keisersnitt :-(
Mamma ble satt igang uten hell og det endte med keisersnitt 16 dager over tiden. Dette var dog i 1987, men tanken på at det kan skje meg også skremmer...
Spurte legen min på sist kontroll hvordan prosedyren var for overtid og hun sa de ikke gjorde noe som helst før 14 dager over termin! Fikk helt sjokk, Helsedirektoratet sier jo at alle skal ja kontroll 7 dager etter termin..! Håper JM forteller meg noe annet på vår siste kontroll 2 dager før termin. Skal føde på Ullevål.

Ble litt rart dette innlegget her, men er det noen andre her som føler det samme eller har hatt lignende opplevelser? Feks født uten noen fortegn på modning?

Neei de venter absolutt ikke 14 dager! Det var før i tiden. Legen min sa nettopp det til meg for tre dager siden, at nå går det maks en uke! Han sa jeg skulle ringe dem om jeg ikkr hadde født ennå og termin var kommet. Så dagen etter termin ringer jeg, spurte jeg, ja, sa han. For da skulle jeg bli henvist til kontroll på sykehuset.

Jeg har aldri kjent noen tegn på de andre. Har ikke veldig mye nå heller, men kjenner kynnere med litt menssmerter. Førstemann våknet jeg med vannavgang uten noe forvarsel fem dager før termin. Hadde ikke merket slimproppen heller.

Er det bare jeg, eller har "alle" her inne noen form for modningstegn? Enten masse kynnere, slimpropper, nedpress eller rier?

Jeg har termin om 9 dager (16.01) og hodet skal være "nesten festet" men har virkelig kjent NADA til noen som helst modning... Dette er første gangen min og begynner allerede å bekymre meg for at det blir overtidskontroll, igangsetting og kanskje keisersnitt :-(
Mamma ble satt igang uten hell og det endte med keisersnitt 16 dager over tiden. Dette var dog i 1987, men tanken på at det kan skje meg også skremmer...
Spurte legen min på sist kontroll hvordan prosedyren var for overtid og hun sa de ikke gjorde noe som helst før 14 dager over termin! Fikk helt sjokk, Helsedirektoratet sier jo at alle skal ja kontroll 7 dager etter termin..! Håper JM forteller meg noe annet på vår siste kontroll 2 dager før termin. Skal føde på Ullevål.

Ble litt rart dette innlegget her, men er det noen andre her som føler det samme eller har hatt lignende opplevelser? Feks født uten noen fortegn på modning?

Vi har termin samme dato! :D
Dette er nesten litt morsomt.. Som du skriver er det 9 dager til termin, og jeg har nesten fokusert mer på dette enn termindatoen, da jeg har en datter fra før, og hun kom 9 dager før termin. Jeg hadde absolutt INGEN modningstegn da! Denne gangen har jeg ikke akkurat modningstegn, men kjenner det godt i ryggen og i skambeinet nå når hodet er festet og langt nede (var hos JM i dag) og kjenner dermed at det stikker litt "nedi der" også. Ellers kjenner jeg fint lite! Så du har ei som er i samme båt her! ;)

Jeg tror forresten at den legen din kan ha sagt feil. Jeg har også hørt at man skal ha kontroll og bli satt i gang tidligere!

Med kommende storesøster gikk jeg tur kvelden før termin med gråten i halsen, for jeg hadde null modningstegn og så for meg overtid og igangsettelse. Samme kveld fikk jeg plutselig svake rier og hun var ute to døgn etter :) så d går an.

Mer modningstegn denne gangen, men termin i morgen og har ikke trua på baby med det første :P

Snakket litt med jordmor om det i dag, men nå er ikke jeg helt i samme situasjon, er første barnet, men her er alt modent og klart og har masse nedpress og falskrier. Men er satt opp på overtidskontroll neste torsdag(har termin i dag) en uke etter termin, som er vanlig nå. Hvis ting fortsatt ser klart ut så kommer de til å sette meg i gang om jeg ber om det sa jordmor, og hun har gitt tilbakemelding om det, så det står i papirene mine når jeg kommer inn på kontrollen, på grunn av at jeg har vært så plaget hele svangerskapet og er såpass sliten nå. Men det lengste du går før du blir igangsatt er 14dager.

Kan være greit å ta en prat med jordmor/lege om det, om du ikke har gjort det, slik at de er obs på hvordan din mors fødsel var :)

Masse lykke til! :)

Vil foresten anbefale modningsakkupunktur, det har vist hatt god effekt her, selv om det ikke har startet fødselen :)

Har heller ikke mye til modningstegn, har kynnere, men de er ikke vonde. Sist hadde jeg heller ingen modningstegn, men endte da også opp med overtid. Da var det kontroll 7 dager over termin på sykehuset, men den må man bestille selv her (SUS). Alt så fint ut og fikk tid for igangsetting 10 eller 11 dager over dersom ingenting hadde skjedd til da, noe det ikke gjorde :-P Igangsettingen tok flere dager, kroppen var nok ikke klar, men slapp unna keisersnitt :-) Syns det var litt dumt at jeg ikke fikk føde "naturlig", men var på ingen måte en fæl opplevelse.

Termin om 1 uke. Deler av slimproppen har gått (tror jeg), men ellers ingenting. Føler meg akkurat sånn som jeg har gjort gjennom hele svangerskapet. Første barnet.

Forrige gang merket jeg ikke en eneste kynner før dagen fødselen startet. Hadde ingen tegn jeg så på som modning. Hun kom på termindatoen:-)

Hadde ingen tegn med førstemann, ikke før jeg våknet en morgen etter ei god natts søvn av at vannet gikk, 5 timer etter var han ute :) han kom noen dager før termin. Så bare slapp av og nyt at du ikke har modningsplager, plutselig er du i gang ;)

Med førstemann hadde jeg ingen tegn overhodet. Ble strippet på dag 6+7 over tiden. På dag 7 begynte menssmertene. På dag 8 var hun ute :) Men med denne, kjenner jeg mye mer til kynnerne, stikkinger og nedpress. Så slapp av og nyt siste tiden :) Plutselig er du igang ❤️

Jeg fødte på ullevål nå for en uke siden. På Ullevål får du overtidskontroll en uke etter termin. Det blir da tatt ultralyd blant annet for å sjekke hvordan det står til inni der. Er alt bra setter de ikke i gang fødselen da. Men du har på ultralydpapiret ditt fra oul en dato for max lengde svangerskap. Den datoen som står der er det lengste du får gå gravid. Da iverksetter de tiltak for å sette i gang fødselen. Du kommer nok til å bli godt fulgt opp :) og er du urolig er det bare å ringe jm for en ekstra kontroll :)

Med nr 1 hadde jeg ingen tegn til modning før slimproppen gikk 2 dager over termin.
Med nr 2 hadde jeg heller ikke tegn til modning før vannet gikk 7 dager over termin.
Denne gangen sliter jeg mye med vonde og lange kynnere, har nedpress og hode er festet. Men er idag 4 dagen over termin og enda ingen baby :arghh:
Skal inn på overtid kontroll på mandag hvis hun ikke kommer i løpet av helgen

Har termin samme dag som deg, og jeg venter nr 4. Har få modningstegn. JM har sjekket meg 2 ganger nå mye pga styrtfødsler. Jeg er absolutt ikke moden sier hun, men det kan plutselig komme. Slimproppen sier hun kommer ofte rett før babyen kommer, så den er ikke noe å vente på. Bare å nyte at du ikke har så mange tegn, mange plages av dem uansett. Plutselig er vel kroppen klar, og om ikke det skjer så følger de deg opp:). Vi får bare ta dagene med ro, for plutselig er vi i fødsel.......

Termin om 9 dager her også :)
Førstegangs fødene jeg og. Tror jeg har hatt mange modningstegn, men nå har alt stoppet opp. Kjenner på samme bekymrig for deg ang å gå på overtid! Men har satt opp kontroll 2 dager etter termin hos jm nå. Så går jeg over kommer jeg til å være veldig tydelig på at jeg hverken liker det eller føler meg komfortabel med det.
Mini i magen tror jm at er ganske så stor, så kjenner frykten for at hun blir for stor for en normal fødsel, slik at jeg enten får store skader ved vaginal fødsel eller det blir haste keisersnitt.

Jeg krysser fingrene for at vi alle sammen slipper å gå lenge på overtid, og at vi får fine fødsels opplevelser hele gjengen :)

Er 6 dager på overtid, skal ringe sus(sykehuset) å få time til kontroll imorgen. Da setter de i gang fødsel enten på lørdag eller søndag, slik jeg forstod det på jordmor:)

Termin om 16 dager her, og ekstremt med modningstegn. Slimproppen er borte, menssmerter i magen og ryggen, nedpress, kraftige og hyppige kynnere... Men ingen tegn til noen baby som vil ut enda, alt roer seg på natta - heldigvis:p
Men med første hadde jeg så godt som ingen modningstegn, annet enn at slimproppen gikk mellom 1 og 2 uker før (husker ikke helt), også gikk plutselig vannet på termindato. Ikke at det hjalp så mye, for riene uteble så ble satt igang dagen etter.
Nyt at du ikke har modningstegn du, for herregud så slitsomt det er når absolutt alt er vondt og ubehagelig:p i tillegg tror jeg man blir enda mer utålmodig med så mye tegn..;)

slapp av du er ikke alene jeg er en dag over termin har ikke hatt en rie, bare noe kynner og murringer. slimproppen gikk tre dager for terminen men jeg har 2 cm åpning, Nå ble jeg strippa i går og det har utløst mer slim! men ellers ikke mye mer;P

Jeg fødte på ullevål nå for en uke siden. På Ullevål får du overtidskontroll en uke etter termin. Det blir da tatt ultralyd blant annet for å sjekke hvordan det står til inni der. Er alt bra setter de ikke i gang fødselen da. Men du har på ultralydpapiret ditt fra oul en dato for max lengde svangerskap. Den datoen som står der er det lengste du får gå gravid. Da iverksetter de tiltak for å sette i gang fødselen. Du kommer nok til å bli godt fulgt opp :) og er du urolig er det bare å ringe jm for en ekstra kontroll :)
Dag 7 på overtid for meg er en lørdag, vet du om de gjør kontroller da? Eller må jeg vente til mandagen hvor jeg er 9 dager over?

Back
Topp