Modning av livmorhals

Lotty

Glad i forumet
Er gravid 35+0, med termin 17.nov. Var innlagt på føden i helgen med regelmessige rier ( 3 pr 10.min), 2 cm åpning der livmorhalsen var myk og avflatet, og midtstilt (?). Jm kjente hodet på babyen, og fødselslege gikk gjennom fødselsforløpet ift prematur fødsel. Babyen ble målt til 2000 g med et vekstavvik på -14%. Sf-målet er dog over gjennomsnitt. Riene stoppet heldigvis opp, og jeg fikk dra hjem søndag.

Har tidligere hatt mye modning, der modningsrier har påvirket livmorhalsen (fra 45 mm til 25 mm rundt uke 24).

Vil disse 2 cm som er "åpnet", kunne lukke seg igjen? (Er konisert 2015) Og kan man regne med for tidlig fødsel, eller er det like stor sannsynlighet for at jeg vil gå til termin? Forstår det er vanskelig å forutsi dette, men hvis man tenker generelt sett?

Pga han er liten, er ikke hodet festet, selv om han ligger langt ned i bekkenet (slik jeg forstår det). Fødselslege mener at babyen er sprek, og alle undersøkelser ved UL er fine.

Fødte en jente på 2500g i uke 37 i 2014 (spontan vannavg) så sannsynligheten for lite barn er jo veldig til stede nå.

Hei! Så godt å høre at det stoppet opp!

Trolig får du små barn uten at det trenger å være noe medisinsk årsak til det.

De 2 cm vil nok ikke lukke seg igjen. Midtstilt betyr at livmor tappen har flyttet seg fra posisjon vendt mot endetarm til den er midt i vagina - ikke bakover vendt. Ved fødsel er den midtstilt. Så alle tegn på at forholdene ligger til rette når du får rier igjen.

Ang når du føder kan jeg ikke svare på. Men når du er konisert er en ofte en liten åpning lenge for deretter at du åpner deg veldig raskt. Dvs at arret holder igjen til tross for hodet som presser på og når den først gir etter åpner du deg raskt.

Ønsker deg masse til, og beklager selv om man har hatt premature rier betyr det ikke at du ikke kan gå over termin:)

Skriv svaret ditt ...
Back
Topp