Moden/umoden livmor? :p

Har ikke opplevd det enda. Disse amerikanske appene og nettstedene maser masse om det hvertfall.
 
Ikke i dette svangerskapet da jeg bare er 34+1, men har blitt sjekket (og strippet) tidligere på vanlig jordmorkontroll fra uke 37.
 
Er vel først ved termin det er noe poeng i å sjekke. Men det gir jo bare en indikasjon på hvordan det er akkurat der og da.
Og er ikke alle jordmødre som syns det er greit heller.
Til førstegangsfødende så har det vel heller ikke så mye effekt, annet enn at det kan gi maserier om det strippes (=at det forsøkes å løsne litt på hinnene).
 
Tenkte å få sjekk ved neste kontroll fordi sambo skal på jobbreise. Ikke sikker på om faren til nr.1 er hjemme da, så fint å vite om det er modning på gang for så å vurdere om sambo dropper jobbturen.
 
Tenkte å få sjekk ved neste kontroll fordi sambo skal på jobbreise. Ikke sikker på om faren til nr.1 er hjemme da, så fint å vite om det er modning på gang for så å vurdere om sambo dropper jobbturen.
Men i utgangspunktet trenger ikke modning ha betydning. Men kan være kjempemoden i uke 37 og likevel gå over, eller ikke være moden i det hele tatt og plutselig gå i fødsel dagen etter.
Forrige svangerskap var jeg helt miden/avflatet og hadde 3cm åpning fra uke 37 (var ikke sjekket før det) men gikk likevel 10 dager over.
 
Men i utgangspunktet trenger ikke modning ha betydning. Men kan være kjempemoden i uke 37 og likevel gå over, eller ikke være moden i det hele tatt og plutselig gå i fødsel dagen etter.
Forrige svangerskap var jeg helt miden/avflatet og hadde 3cm åpning fra uke 37 (var ikke sjekket før det) men gikk likevel 10 dager over.
Fullstendig klar over det. Men om jeg er umoden er det langt mindre sannsynlig med fødsel i løpet av få dager enn om jeg er moden. Det er snakk om sambo kanskje avlyser turen just in case eller ikke, ikke at jeg blir dritskuffa om jeg går over termin.

Jobbturen er definitivt mye mindre viktig enn mulige familiehendelser. Det må sies at både jeg og sambo har høy jobbturfrekvens og synes egentlig det kan være kjedelige greier
 
Fullstendig klar over det. Men om jeg er umoden er det langt mindre sannsynlig med fødsel i løpet av få dager enn om jeg er moden. Det er snakk om sambo kanskje avlyser turen just in case eller ikke, ikke at jeg blir dritskuffa om jeg går over termin.

Jobbturen er definitivt mye mindre viktig enn mulige familiehendelser. Det må sies at både jeg og sambo har høy jobbturfrekvens og synes egentlig det kan være kjedelige greier

Absolutt ikke nødvendigvis noen sammenheng der. Selv om man er moden lenge, så behøver det ikke bli fødsel. Og man kan være kjempe umoden og gå i fødsel.
Dessverre ingen garanti for at du ikke går i fødsel om du er umoden.
Og heller ikke sikkert at jordmor sjekker det om det er flere uker til termin enda. Ikke alle som syns det er greit å sjekke.
 
Er vel først ved termin det er noe poeng i å sjekke. Men det gir jo bare en indikasjon på hvordan det er akkurat der og da.
Og er ikke alle jordmødre som syns det er greit heller.
Til førstegangsfødende så har det vel heller ikke så mye effekt, annet enn at det kan gi maserier om det strippes (=at det forsøkes å løsne litt på hinnene).
Stripping har effekt på førstegangs også, men man må ha noe modning for at det er noe vits å gjøre det. Er jo også forferdelig ubehagelig å tøye på en umoden livmorhals...

Ble strippa før forrige fødsel, gikk i fødsel 1,5 døgn etterpå, fikk ikke noe mer maserier av det, fikk en bitteliten blødning bare.
Men da var jeg allerede nede på 1cm livmorhals og gode 2 cm åpning, og mini kom på terminen.

Nå går jeg rundt med nesten 3 cm åpning, helt myk, men ikke avflatet, og er i uke 37. Men forventer ikke på føde før nærmere termin, selv om jeg er drittlei hele svangerskapet...
 
Har aldri opplevd at det blir sjekket før man er på kontroll over termindato, og det har jo lite å si. Man kan gå ukesvis avflatet med noen cm åpning, eller være helt umoden og så føde senere samme dag. Kun modning (uten at det samtidig er regelmessige rier) er ingen indikasjon på nær forestående fødsel.

Og jeg vil fraråde stripping, har fått dette utført som «bonus» på kontroll etter termin mot min vilje ved to fødsler (de har sagt at de har gjort det etterpå), og endte med forferdelig vonde maserier som hadde null effekt begge gangene. Første gang i et døgn. Og jeg var moden med noen cm åpning når de strippet.

Sikkert noen det funker for, men for veldig mange kompliserer det bare forløpet, pluss det er vondt og utrivelig.
 
Har aldri opplevd at det blir sjekket før man er på kontroll over termindato, og det har jo lite å si. Man kan gå ukesvis avflatet med noen cm åpning, eller være helt umoden og så føde senere samme dag. Kun modning (uten at det samtidig er regelmessige rier) er ingen indikasjon på nær forestående fødsel.

Og jeg vil fraråde stripping, har fått dette utført som «bonus» på kontroll etter termin mot min vilje ved to fødsler (de har sagt at de har gjort det etterpå), og endte med forferdelig vonde maserier som hadde null effekt begge gangene. Første gang i et døgn. Og jeg var moden med noen cm åpning når de strippet.

Sikkert noen det funker for, men for veldig mange kompliserer det bare forløpet, pluss det er vondt og utrivelig.

Akkurat det jeg også ville frem til. Forstår jo når folk begynner å bli lei, at de prøver alt. Men å sjekke modning før termin er det vel ikke så mange jordmødre som gjør. Og spesielt ikke på førstegangsgravide.
Hos meg har modenhet blitt sjekket av jordmor først ved termindato første gang, og en dag før termindato med nr 3.
Nr 2 kom uten sjekk av modenhet, 6 dager før termin.
Ved nr 3 var jeg moden ved sjekk hos jordmor, og veldig moden 2 dager over termindato, ved sjekk av lege og jordmor, pga tidlig overtidskontroll pga store bekkensmerter.
Fikk bare maserier, og fødselen startet ikke før 5 dager etter.
Det gikk veldig fort når det først startet, men kunne kanskje vært foruten maserier, og mindre sliten når det startet av seg selv.
 
Back
Topp