Moden i uke 33?

Kulemagen

Andre møte med forumet
Hei, jeg er i uke 33 og har kjent på livmortappen at den er helt myk og jeg klarer å ta en fing inn.
Den er maks 2 cm lang om jeg måler riktig.
Jeg har ingen (merkbare) kynnere og er helt fin i foren.

Er det noen med erfaring på dette? Hva deres leger/jordmødre har fortalt dere?

Da jeg spurte min jordmor så sa hun at dette trengte hun ikke å sjekke, men at jeg ikke trengte/burde gjøre det selv heller. Hvis jeg fødte nå var det ikke krise.

Jeg ble alltid fortalt at man ikke kjente etter selv. Man vil ikke føde prematurt. Uke 33 er tidlig altså. Har selv fått ei i uke 35 pga sf, men det var da virkelig ikke noe jeg ville. 2 lange uker på sykehus før vi fikk reise hjem.

Men nei. Jeg har ikke erfaring med å kjenne etter. Kun fått beskjed om å ikke kjenne etter.

Jeg håper det ikke er mange som har erfaring med dette. For man bør ikke sjekke inni der selv. (før evt ved termin om man er svært forsiktig og vet hva man driver med)

Som jeg skriver så fikk jeg veldig klar beskjed fra jordmor om å ikke gjør det.
Det er ikke det som er spørsmålet mitt. Jeg spør om det å være moden og ha åpning så tidlig.

Jeg sniker.. i forrige svangerskap hadde jeg 1-2 cm åpning og forkortet livmorhals i uke 34, fikk beskjed om at dette var helt normalt, og at man normalt ikke sjekket slikt fordi at man alikevell kan gå mange uker, men at de tvilte på at jeg kom til å gå over tiden (jeg var innlagt av nedre grunner, derfor de sjekket meg).. jeg fødte ikke før uke 39+1.. :-)

Et par cm åpning er forøvrig vanlig uten at du nødvendigvis er moden av den grunn. De allet fleste som har det rundt uke 33 aner dog ikke noe om det. Det sjekkes ikke på alle. Det er ingen grunn til det.

Hva er det du lurer på om noen har erfaring med da? Å ha modning? Som du neppe har? Å føde prematurt? Siden det ikke var det du virket som du spurte om, å ha sjekket selv men at jm sier det ikke er noe å sjekke.

Siden jordmor ikke sjekket så er det nok ikke farlig. Jeg ble sjekket en del pga blødninger i uke 26. Ble lagt inn med premature rier og forkortet livmorhals i uke 28. Ble sendt hjem dagen etter og fødte ikke før uke 38+0. Men så har jeg overtidstermin i uke 39 pga andre komplikasjoner og nr 2 kom uke 37+6. Samme der med premature rier som gikk over og da sjekket de ikke så bøye livmorhalsen siden jeg var i uke 35. Man kan gå lenge med åpning osv. Min fastlege mente jeg kom til å føde innen neste time med nr 2. Hadde da time i november og skulle ha neste 6 januar. Han ble født 6 januar så den legen hadde veldig rett. Hehe. Flaks sier han selv. Hadde forresten åpning fra uke 36 med nr 1.

Måtte på legevakten for noen uker siden, da var jeg 31 uker, og legen sjekket (etter samtale med fødeavdelingen) livmortappen. Var da ca 1 cm, så legen fikk en finger inn eller noe slikt. Det er ikke modning, men helt normalt. Er jo mange som går i maaaaange uker med litt åpning, uten at man er moden.
Jeg ble sjekket pga mistet slimpropp, menssmerter, korsryggsmerter og hadde ikke kjent liv på over 1 døgn.
Da legen merket at det var litt åpning ringte hun til sykehuset igjen, for å høre om det var noe å være bekymret for.

Back
Topp