Moden for barnehage?

lillegulli

Glad i forumet
jentene i juni13
Når mener dere den idielle alderen for å begynne i barnehage er? Er det sunt å begynne før de er 1 år, eller er det greit å holde de hjemme frem til de er 3-4? 

det finnes ingen fasitsvar på slike ting. Barn er så forskjellige, akkurat som oss voksne. Her startet minstemann i barnehagen da han var 10 mnd, han gikk ikke, hadde selvfølgelig ikke språk og var fortsatt "avhengig" av flaske før soving. Gikk kjempe bra det. Nå er han 18 mnd, elsker barnehagen og alt som har med den å gjøre :)
Samme med min største, men hun var til dagmamma frem til august det året hun ble 2 år:)

Om barna i utgangspunktet er sjenerte og skeptiske til ukjente mennesker vil nok barnehagestarten virke tøffere og vanskeliger enn om barna er utadvente og folkekjær :)
Men barn er som kjent veldig tilpasningsdyktige, så jeg tror at i de fleste tilfellene er det verre for oss foreldre enn for de små, jeg gråt i allefall mine modige?!? tårer da barna startet i barnehagen.

Jeg tror det er veldig stor forskjell på når barna er modne for barnehagen. Noen er klare når de er ett år, andre er ikke klare før de er 2-3-4.

Jeg må innrømme at jeg var litt nervøs da vi søkte barnehageplass til minsten i fjor, han ville da begynt da han var 8 mnd, og det synes jeg var veeeldig tidlig. Nå fikk vi ikke plass, og han begynner i høst i stedet, det synes jeg er helt greit. Jeg merker det veldig på ham at han er klar for noe mer, han kan kjede seg litt her hjemme med meg hvis jeg bare støvsuger og vasker en dag. (Da går han og henter skoene sine og surver). Han er hos dagmamma en dag i uka når jeg jobber, og der stortrives han, har ikke tid til å si ha det og vil ikke være med hjem. Så jeg tror han er klar nå, jeg!

Ideell alder syns jeg er fra 1 1/2 år og oppover. Men dumt å være for gammel også... om man da ikke har vært mye i åpen barnehage o.l. For barna vil mangle den sosiale biten som de andre barna i barnehage har lært. 

Jeg synes barn skal få lov til å være hjemme til de er halvannet til to år gamle... de minste i bhg bruker lang tid på å trives i den nye tilværelsen... 
Jeg har valgt å vente til denne alderen med mine..men å ha de hjemme til de blir 3-4-5 år synes jeg ikke er bra, de trenger å komme seg i bhg da!

Her var førstemann 15 måneder og andremann 10 måneder når de begynte. Her virker det som 10 måneder var det beste.

Men det var våre barn. Hun på 15 måneder var overeklar og det virket som hun fikk flere biter på plass da hun fikk leke med andre barn hver dag.

Han på 10 måneder var superklar for å leke med storesøster og de andre ungene. Hadde ingen problem med å si hadet til mamma og pappa når vi gikk på jobb.

Men jeg skal inrømme at jeg kunne tenkt meg å hatt de hjemme litt lenger om jeg hadde hatt muligheten.

Min erfaring er at de som begynner når de er rundt 1 år er de som har den enkleste tilvenningen, og de som trives raskest i barnehagen.
Når barna er fra to år og oppover er ofte barnehagestarten en sår periode som varer mye lenger, og man merker det veldig godt både i barnehagen og hjemme..

Vil også få påpeke at det ikke er noe enorm utvikling fra barnet er 11 mnd og til de er 13 mnd.. Det eneste er at man krysser barrieren ved å bli et år, men de eneste som tenker over dette er foreldrene..

Så jeg ser ikke vitsen med å holde barnet hjemme BARE for at de skal være fylt 1 år..

Som de over her skriver, det kommer jo veldig an på ungene. Unger er og blir forskjellige. 
Jeg personlig synes at det er for tidlig med barnehage før de 1 år, så et sted mellom 1 og 2 år synes jeg er det ideelle. Her starter jenta vår i barnehagen etter at hun blir 2, men ser at hun kanskje har hatt behov for det etter hun ble rundt 18-19 mnd. 

Som de andre skriver så har det mye med ungen å gjøre hva som er best
Her så var guttune 3.5år da han startet, vi angrer på at han ikke startet tidligere pga språkvanskene hans
Jentungen var rundt 19mnd og de syntes jeg var passe alder for henne

Personlig synes jeg 1 år er litt tidlig. Og 3 år er litt seint igjen.Har kun erfaring med dattern min og hun var 21 mnd når hun begynte å det var egentlig veldig perfekt føler jeg. Hun var da veldig selvstendig, hadde fått hvert hjemme med mamma lenge og lillebror i 3 mnd og vi hadde gått på do 1 år i forveien med god tid og var klar for bleieslutt. Så følte at det var kjempe fint å begynne.

Jeg søkte henne inn når hun var 15 mnd, men takka da nei og er glad for det. Ikke om jeg hadde sett noe forskjell på jenta, kanskje bare at bleieslutten hadde tatt lenger tid.

Så da spørs det når lillebror blir "klar". Håper han kan begynne når han er 15-17 mnd. da har vi kanskje ikke noe valg heller pgr. jobb.

Men 12 mnd synes jeg er tidlig. Noen trenger vel litt mer "trygghet" før de går ut i verden, men bevares alle unger har gått av å se trynet på andre enn bare morra si.

Bare språkutviklingen er jo bedre på unger som går i bhg enn som er hjemme over lengere tid og de lærer å være sosiale med andre barn og voksne. Hadde hvert fint om vi kunne velge om de var klare. Alle 6 åringer er jo heller ikke klare for skole, men de fleste blir dytta inn der likevell.

Her begynte hun å kjede seg hjemme da hun var 10 mnd gammel. Begynte i bhg en uke før hun var ett år og hun elsket det. Det gjorde godt både for meg og for henne å begynne da. Jeg tror at å holde henne hjemme til hun er 3-4 hadde begrenset henne veldig. Hun har jo lært så ufattelig mye i barnehagen og hun stortrives. Jeg hadde aldri klart å gi henne alt det barnehagen har å tilby av aktiviteter og sosialisering hver eneste dag.

Her finnes ingen fasit. Alle barn er forskjellige. Noen passer godt inn i barnehagen, andre vil nok ha det bedre hjemme. Her må en selv vurdere sitt eget barn og behov. Ingen kan si at barn under 1,5 år har ingenting i en barnehage å gjøre, samme som at ingen kan si at alle barn bør gå i barnehage.

ingen av delene er ideelt. ca 1,5 år synes jeg er perfekt alder. men alle unger er forskjellig. og alle foreldre er forskjellig - noen gir barna sine en god oppvekst hjemme, andre har mer behov for barnehage.

Det er jo veldig individuelt tenker jeg. Benjamin begynte da han var 14 mnd, for han var det rett alder, han gikk rett inn i rutiner og det sosiale, han er en skikkelig barnehagegutt og vi merker at han trives og koser seg masse i barnehagen. Han blir veldig fort rastløs og finner på mye bøll hjemme de dagene vi ikke finner på noe spesielt ;)

de to eldste begynte når de var 12mnd og 11 mnd... yngste er nå 14mnd å absolutt klar for barnehagen... han vræler når vi går ut porten  når han er med å henter de andre... pappaen har hatt med seg han i barnehagen i nesten 1 mnd da vi hadde opplæring på de ansatte i forhold til eldste sin sykdom, så nå er han helt vill når han ser barnehagen... han har fått plass fra august heldigvis :)

tror dette handler om hva vi foreldre ønsker for barna våre jeg.

selvfølgelig vil ett barn som begynner i barnahagen før det er 1 år "elske" barnehagen sin..da blir jo barnehagen barnas nærmeste og de voksne som jobber der de som kjenner barnet best. Barn på 10 mnd er ikke redd for fremmede ennå og vil bli kjent med de i barnahagen før denne alderen inntreffer.

Jeg forstår at noen må ha barn så tidlig i barnehagen, men det blir for tidlig for min del..

Som Jesper Juul sier: det handler vel om hvor elnge barna tåler å være borte fra familien sin, ikke hvor lenge de tåler å være i barnehage..

Back
Topp