Mobbing

M

My heart

Guest
Har dere noen gang mobbet noen i voksen alder? Hva gjorde at du gjorde det?

Tenker du alltid på hva du skriver på sosiale medier eller nettsamfunn? At ting du skriver kan støte og skade andre?

Jeg har aldri mobbet noen i voksen alder, eller latterliggjort / ydmykt noen for å få andre til å føle seg utilpass.
Men kan oppleve selv at enkelte kan komme med «stikk» men mest av alt handler ikke det om meg, men om de selv og deres situasjon.

På nett er jeg svært forsiktig. Her på bv er vi anonyme og kan si hva vi mener uten at vi viser identiteten vår.
Det kan også være litt skummelt. - fordi vi ikke kjenner hverandre.
Her er det mange gravide med hormoner på ville veier. Da bør en være ekstra forsiktig med å få andre til å føle at de ikke er bra nok eller ikke gjør ting riktig.
Det er lett å tråkke på andres tær. Også ubevisst.

Jenter spesielt er flinke på hersketeknikk, eller få andre jenter til å føle seg utilpass.
Tenk om alle bare kunne heie på hverandre. Være nysgjerrig på ulikheter. Respektere hverandre. Og løfte hverandre opp.

Mobbing eller latterliggjøring kan i verste fall føre til uføre. Den ene lille spydige kommentaren på nett kan være dråpen over for enkelte. Vi har alle et felles ansvar.

Har selv buset ut med meninger her på bv i «kampens hete» og i ettertid har jeg angret..
Fordi jeg ikke vet om noen har blitt såret.

folk med få venner søker ofte til nettsamfunn der de får dekt mye av det sosiale, og for noen er det det eneste sosiale livet de har.


Jeg har mange venninner jeg møtes jevnlig, og kollegaer på dagtid. Allikevel har jeg stor utbytte av å være på bv. Det å få råd og tips. Det å kunne gi råd og tips til andre, om jeg har noe å komme med.
Og det å få ærlige konkrete svar.

Mobbing er et tema jeg brenner for. Fordi det er svært ødeleggende for de som blir rammet. Og fordi alle fortjener å ha det bra, og kunne være seg selv.
Det er så trist å se ungdommer som gjemmer seg og ser ned når jeg snakker med de.
Tenk om de bare kunne slå ut håret. Tørre å være seg selv. Være stolt av seg selv.

En liten kommentar kan brenne seg fast.
Vær raus, hei på hverandre og løft hverandre frem ❤️❤️❤️
 
Mobbing er ikke greit uansett om det er barn eller voksne. Dessuten så lærer barn av hva vi voksne gjør, så vi voksne må gå foran med et godt eksempel og være gode forbilder for barna. Jeg er vokst opp med det at hvis man ikke har noe fint å si, så får man holde det for seg selv :happy: Jeg er en veldig følsom person og bryr meg veldig om andre. Hadde ikke klart å såre noen på noen som helst måte.
 
Har aldri bevist mobbet noen men at jeg har vært uheldig med kommentarer det kan veldig godt være, forstår jeg det sier jeg selvfølgelig ifra...
 
Jeg holder meg stort sett langt unna opphetede diskusjoner på nett uansett om det er kommentarfelter eller her. Jeg synes generelt folk har så lite respekt for andres meninger/synspunkter at jeg blir helt matt. Folk roper høyt om ting de kanskje egentlig ikke har noen forutsetninger for å kunne noe om, men behandler likevel meningene sine som fakta som de beskytter de ved å gi andre beskjed om hvor dumme de er (gjerne innpakket i en eller annen hersketeknikk). Jeg er ikke så hardhudet, så jeg velger ofte å avstå fra debatter på nett selv om jeg kanskje har høy kompetanse på området. Jeg tar gjerne en god live-diskusjon da :D

For all del, det er ikke alle som er sånn da. Jeg blir glad hver gang det kommer saklige og reflekterende innlegg som kun fremmer egne meninger uten å trykke andre ned.

Jeg synes mobbingen har gått over alle bredder og voksne er ofte verre enn barn..
Jeg ble selv mobbet som barn/ungdom og er veldig takknemlig for at det foregikk på 90-tallet før internett og sosiale media.

Ah, da har jeg fått ut litt gruff på morgenen :rolleyes:
 
Nei

Men jeg ser rundtomkring at folk bruker mobbekortet alt for lett, man blir ikke mobbet fordi noen er uenig.
Jeg synes det er synd det blir brukt i tide og utide.
 
Tror ikke jeg har mobbet noen, jeg er stort sett forsiktig med hva jeg sier enten det er på nett eller med andre mennesker.
 
Nei

Men jeg ser rundtomkring at folk bruker mobbekortet alt for lett, man blir ikke mobbet fordi noen er uenig.
Jeg synes det er synd det blir brukt i tide og utide.
Enig med deg
 
Mildt sagt lite mobbing fra meg.

Har hendt jeg har sagt noe som kansje ikke var innafor. Som jeg egentlig ikke trodde skulle bli tatt feil, men som kansje kom litt feil ut av munnen min.

Ikke alltid jeg tenker før jeg snakker..

Men jeg lider av kraftig angst, så hver gang noen tar noe feil eller jeg føler jeg har sagt noe feil, så går jeg rundt med angst og ubehag i sånn en uke etterpå.. Og det selv om vedkommede ikke reagerte noe på det selv.

Så det går bare ut over meg selv det der gitt..
 
Mobbing er ikke greit uansett om det er barn eller voksne. Dessuten så lærer barn av hva vi voksne gjør, så vi voksne må gå foran med et godt eksempel og være gode forbilder for barna. Jeg er vokst opp med det at hvis man ikke har noe fint å si, så får man holde det for seg selv :happy: Jeg er en veldig følsom person og bryr meg veldig om andre. Hadde ikke klart å såre noen på noen som helst måte.
Det er litt med måte :) fikk høre det jeg og, men noen ganger er ikke sannheten "fin", men må deles likevel :)
 
Ja, det foregår mye ufint her inne gitt. Men ser ut som mange flykter også, til slutt blir det vel kun de ufine som sitter og krangler med hverandre :p
 
Mobbing er ikke greit uansett om det er barn eller voksne. Dessuten så lærer barn av hva vi voksne gjør, så vi voksne må gå foran med et godt eksempel og være gode forbilder for barna. Jeg er vokst opp med det at hvis man ikke har noe fint å si, så får man holde det for seg selv :happy: Jeg er en veldig følsom person og bryr meg veldig om andre. Hadde ikke klart å såre noen på noen som helst måte.
Opplært på akkurat lik måte, og syns det er helt fint :) ikke alt som er nødvendig å måtte si :p
 
Jeg er den personen som ser ned hvis noen snakket med meg. Jeg er imot mobbing mye fordi jeg har blitt mobbet store deler av livet. Kjempe gøy å bytte skole omtrent hver skoleår fordi moren min ikke klarer å bo på ett sted lenge. Barna her får også høre at mobbing er forbudt og det er den eneste regelen som ikke kan tøyes. Man skal være mot andre som man vil at andre skal være mot deg.
 
Nei Nei Nei!
Ble mobbet selv som barn så reagerer veldig sterkt hvis jeg ser/hører noen bli mobbet :mad:
Har kommet med kommentarer som har såret folk uten intensjon og da selvfølgelig beklaget at jeg har såret dem :sorry:
 
Har dere noen gang mobbet noen i voksen alder? Hva gjorde at du gjorde det?

Tenker du alltid på hva du skriver på sosiale medier eller nettsamfunn? At ting du skriver kan støte og skade andre?

Jeg har aldri mobbet noen i voksen alder, eller latterliggjort / ydmykt noen for å få andre til å føle seg utilpass.
Men kan oppleve selv at enkelte kan komme med «stikk» men mest av alt handler ikke det om meg, men om de selv og deres situasjon.

På nett er jeg svært forsiktig. Her på bv er vi anonyme og kan si hva vi mener uten at vi viser identiteten vår.
Det kan også være litt skummelt. - fordi vi ikke kjenner hverandre.
Her er det mange gravide med hormoner på ville veier. Da bør en være ekstra forsiktig med å få andre til å føle at de ikke er bra nok eller ikke gjør ting riktig.
Det er lett å tråkke på andres tær. Også ubevisst.

Jenter spesielt er flinke på hersketeknikk, eller få andre jenter til å føle seg utilpass.
Tenk om alle bare kunne heie på hverandre. Være nysgjerrig på ulikheter. Respektere hverandre. Og løfte hverandre opp.

Mobbing eller latterliggjøring kan i verste fall føre til uføre. Den ene lille spydige kommentaren på nett kan være dråpen over for enkelte. Vi har alle et felles ansvar.

Har selv buset ut med meninger her på bv i «kampens hete» og i ettertid har jeg angret..
Fordi jeg ikke vet om noen har blitt såret.

folk med få venner søker ofte til nettsamfunn der de får dekt mye av det sosiale, og for noen er det det eneste sosiale livet de har.


Jeg har mange venninner jeg møtes jevnlig, og kollegaer på dagtid. Allikevel har jeg stor utbytte av å være på bv. Det å få råd og tips. Det å kunne gi råd og tips til andre, om jeg har noe å komme med.
Og det å få ærlige konkrete svar.

Mobbing er et tema jeg brenner for. Fordi det er svært ødeleggende for de som blir rammet. Og fordi alle fortjener å ha det bra, og kunne være seg selv.
Det er så trist å se ungdommer som gjemmer seg og ser ned når jeg snakker med de.
Tenk om de bare kunne slå ut håret. Tørre å være seg selv. Være stolt av seg selv.

En liten kommentar kan brenne seg fast.
Vær raus, hei på hverandre og løft hverandre frem ❤️❤️❤️
Jeg har aldri mobbet noen,verken før eller nå. Jeg har derimot sagt i fra noen ganger til de som er spydige og ekle mot andre.

Enig med Kengu at man ikke må bruke begrepet mobbing for lett. Mobbing er gjentatt negativ atferd mot en bestemt person. Å være uenig om noe,selv om uenigheten kan såre, er ikke mobbing. Det er unødvendig å være så krass med hverandre, men det er ikke mobbing å få så ørene flagrer i en nettdebatt. Vi må som voksne være forbilder på mange ulike måter. Det ene gjelder vår atferd overfor andre, men det andre gjelder at man ikke hele tiden skal la seg såre av uenigheter. Vi må tåle motbør, vi må være robuste og sikre nok til å tåle at andre har andre meninger. Noen er mer følsomme enn andre,men kanskje er det mer rett at de jobber med dette enn at andre skal gå på eggeskall rundt dem? Det betyr ikke at man behøver å såre for å såre,men har folk ulike meninger må de få komme frem.

I dag har vi en verden der folk blir veldig lett krenket. Jeg kan også skjønne at folk blir både fornærmet og såret over andres holdninger til valg de har tatt, men jeg er ikke enig i at man alltid skal løfte hverandre frem uansett hvor uenige man er. Man kan jo feks tenke seg at noen har en oppdragelse som river i hjertet på en selv,og jeg er uenig i at alle rundt da skal være positive for å unngå å såre. Man kan spare på kruttet, men dette med at alle alltid skal være positive synes jeg er positivitetstyranni.

I tillegg må alle huske at man ikke styrer andre mennesker. Jeg kan ha mine meninger om at en del atferd i debatter er unødvendig, eller at folk velger en unødvendig krass tone,men jeg kan ikke bestemme at noen andre skal oppføre seg annerledes. Jeg kan gjøre folk oppmerksom på hvordan de oppfattes hvis jeg tror de ikke er klar over det selv,men de fleste som velger en slik tone gjør det bevisst og vil ikke forandre seg. Da er vi andre der at vi faktisk bare må akseptere det, og enten fånyttes si fra, ignorere det eller la være å diskutere med de det gjelder.
 
Det er litt med måte :) fikk høre det jeg og, men noen ganger er ikke sannheten "fin", men må deles likevel :)

Ja er forsåvidt enig i det, men det spørs hva det gjelder. Hvis ei venninne spør meg om hun kan gå i et antrekk hun prøver for festligheter hun skal på for eksempel så sier jeg jo hva jeg mener, hvis jeg ikke tenker hun kan gå i det. Men kan jo da si det på en fin måte og ikke si stygge ting som sårer. Nå var sikkert det et dårlig eksempel. Men man trenger ikke å komme med kommentarer som får mennesker til å føle seg stygg, ikke god nok og som kan gjøre dem vondt.
 
Opplært på akkurat lik måte, og syns det er helt fint :) ikke alt som er nødvendig å måtte si :p

Ja ikke sant. Man har jo selvfølgelig egne meninger, og man kan selvfølgelig få dele dem. Men person angrep og det å komme med små kommentarer og sånt som ødelegger mennesker og selvfølelsen deres, det er virkelig ikke nødvendig.
 
Back
Topp