mobbing fra venner (lang)

bashful

Andre møte med forumet
Hei alle jenter og damer.

Jeg bruker ikke å skrive eller svare her inne, det er liksom ikke helt meg, men jeg er ofte inne og leser innlegg. Men nå er jeg så lei meg på min ene sønns vegne, at jeg trenger litt hjelp...

Han går i 3 klasse, og trives ikke i det hele tatt. Han sier han hater læreren sin, og han vil ikke gå om morgenen. Han har et par tre kamerater, men de er ikke særlig greie mot ham alltid. Særlig to av de er ganske fæle av og til, ber han komme på besøk, og når han kommer er de ikke der, spør om de skal ta følge et sted og drar fra han osv. Har prøvd å nevne det for foreldrene, men de virker ikke som om det er så farlig, og kaller det barnestreker...Vi kjenner de ikke så godt, men har inntrykk av at særlig han ene har det veldig "fritt" hjemme, han banner mye, er skitten og ser han ofte ute etter 21 på skoledager...Han andre bor alene med mamman sin. Det virker som om hun "favoriserer" den andre gutten som venn til sin sønn, og jeg mistenker det er fordi foreldrene der ikke " bryr seg". Vet at gutter i den alderen kanskje er sånn, men det blør fra mitt hjrte når han gråter seg i søvn hver kveld. Storebroren har ingen sånne problemer, og veslejenta er vel for liten?? Men tror jeg har en normal, grei gutt? Hva skal jeg gjøre??

Føler med deg, da min sønn til tider er ensom, og andre gutter har gjort de samme "guttestrekene " med han.. Han er og blitt plaget av samme gutt siden barnehagen, og han går jo fortsatt i klassen hans. Har en veldig fin dialog med læreren til sønnen min, og jeg prøver å snakke med gutten selv. Ikke alltid lett da han ikke er den som forteller ting. Men nå går han i 6. klasse, og det ser ut som det går litt bedre nå. Han har lært seg å ignorere, og da har de faktisk gitt seg en del. Han har en venn han pleier å være sammen med, pluss noen han leker med på skolen.

Jeg råder deg til å ta kontakt med skolen. Hvordan er det der? Hva vet de, ser de, er det noe de må gjøres oppmerksom på? Jeg har ihvertfall grei erfaring med det. Å ta det opp med foreldrene til plageåndene har jeg derimot desverre dårlig erfaring med... De er ikke interesserte i å høre slikt om egne barn. Ihvertfall ikke de jeg har møtt på i slik situasjon.

Forresten, hva med fritidsaktiviteter? Sønnen min har fått venner utenom klassen bl.a ved fritidsaktiviteter som svømming, speidern m.m. Han er en veldig kjekk og grei gutt, de kan godt bli mobbet for det og... Og om klassens lærer ikke er den du vil prate med, gå til rektor eller andre. Regner med at dette går utover skolenarbeid/forhold, og da må skolen ta tak selv om det foregår en del på fritiden.

Takk for svar, jeg håper jo at det går over når de blir eldre, men klarer liksom ikke å vente til de blir 12 med dette. Læreren er en ufyselig mann, men jeg har nevnt det så vidt for helsesøster, men hun har ikke gjort noe enda. Han går på svømming, men føler ikke noe særlig samhold der...

Jeg ville tatt det opp på skolen, med en annen lærer, eller rektor eller noe.. Det skal ikke være slik, og det er viktig å ta tak i før det gåtr for langt mener jeg. Har dere kanskje noe elevinspektør eller noe dere kan ta kontakt med.. Prøv så godt dere kan for å ordne opp.. Og snakk med gutten din, slik skal det ikke være. Får vondt inni meg av å lese jo.. Håper de vokser det av seg, og at han får noen gode venner på skolen, det er viktig.

Dette var jammen en god ide, kanskje jeg må bli flinkere til å skrive her, tusen takk for råd, ringte rektors kontor nå, men der var det tlf svarer, så prøver igjen i morgen. Hår litt pågangsmot nå...

Du kan også prøve og kjøpe et skateboard til han,
 det reddet meg når jeg var liten,
 plutselig trengte jeg ingen andre enn brettet mitt...

og det er et sterkt samhold i miljøet fordi de fleste som regel er outcasts fra før...

ORIGINAL: bashful

Dette var jammen en god ide, kanskje jeg må bli flinkere til å skrive her, tusen takk for råd, ringte rektors kontor nå, men der var det tlf svarer, så prøver igjen i morgen. Hår litt pågangsmot nå...

Snakk med den som er pedagogisk ansvarlig på skolen om læreren ikke bryr seg.
Synst skikkelig synd på gutten din, og er det noe jeg hater, så er det mobbing. Det må tas med roten, og ofte så viser det seg at det er de som mobber som sliter mest faktisk. Ikke nødvendigvis hjemme, men at de har ett dårlig selvbilde for eksempel. Det er gjerne de som sliter på skolen som mobber andre, for de vil få fokuset vekk fra sine faglige eller sosiale vansker.

Masse masse lykke til. Håper du blir tatt på alvor av skolen!!

Å, stakars gutten din! Får klump i halsen jeg! [:(]
Om dette er "vanlige guttestreker", kan jeg aldri forstå. Det er stygt gjort og skikkelig ekkelt ovenfor sønnen din.. Kanskje du bør prate med rektor om det? Uff.. Håper det ordner seg iallefall!
Som jeg las litt lenger oppe her, kan det være sunt for sønnen din å begynne på noe fritidsaktiviteter..? Da får han kanskje nye bedre venner?! [:)]

Har nå snakket med rektor som lovet å ta det med sosiallæreren. Hørtes ut som han syntes jeg overdrev noe volsomt...Læreren ringte nettopp og mener at han ikke har sett eller merket noe spesiellt, men at det er en vanskelig klasse, hvor særlig gutta har mye temperament og høyt støynivå. Men han sa også at gutta som regel løser konfliktene sine selv, og at de som ikke gjør det blir sett på som sladrehanker....Så problemet her er altså at min sønn er ærlig og forteller om probleme hjemme??? Blir det bedre hvis jeg slutter å bry meg liksom??

ORIGINAL: bashful

Har nå snakket med rektor som lovet å ta det med sosiallæreren. Hørtes ut som han syntes jeg overdrev noe volsomt...Læreren ringte nettopp og mener at han ikke har sett eller merket noe spesiellt, men at det er en vanskelig klasse, hvor særlig gutta har mye temperament og høyt støynivå. Men han sa også at gutta som regel løser konfliktene sine selv, og at de som ikke gjør det blir sett på som sladrehanker....Så problemet her er altså at min sønn er ærlig og forteller om probleme hjemme??? Blir det bedre hvis jeg slutter å bry meg liksom??

Ikke gi deg i denne saken. Hva mener de med at gutta løser konfliktene selv? Det høres da virkelig ut som om den klassen trenger hjelp. Nettopp en slik klasse går sønnen min i og...
Så lenge noen ikke har det bra skal man ta det på alvor. Så fortsett å bry deg, og fortsett å ha kontakt med skolen, ikke bry deg om den ene læreren som ikke bryr seg! Som jeg nevnte tidligere har vi hatt det slik i mange år, men med god dialog med skolen/lærer har det gått greiere og greiere. Men vi følger fortsatt nøye med.

Så stå på, nå er du igang med å hjelpe sønnen din. Følg nøye med videre, og oppmuntre sønnen til å fortsatt prate med deg, og kanskje finne andre fritidsaktiviteter som skaper med sosialt samhold? Lykke til videre!

Ikke la deg avfeie

Back
Topp