MME

mamma112

Blir kjent med forumet
Har bestemt meg for å slutte å amme, å har begynt å gi ho flaske nesten alle måltid.. men ho er såå hard i magen .. å sliter med avføringen.. ho får og grøt 2 ganger til dagen.. med sviskemos i. har malt i melken, og i tillegg får ho vann.. bruker NAN, burde eg bytte til et anna merke?? noen tips mot den harde magen? får sååå vondt av ho

Har dessverre ingen gode tips å komme med..de jeg hadde på lager er det samme som du gjør :-)  begge mine har vært/er flaskebarn..frøkna fikk først nan,men der bytta vi til hipp pga magevondt..magevondtet ble bedre,men hun var fortsatt hard i magen..minstemann har  fått kun nan fra han var ca 5 uker..hvor lenge har hun fått mme da?kanskje magen bare må "venne seg" til det først?selv om det ikke er noe gøy når de må presse så fælt..:-( minsten her var så hard i magen i starten når han fikk mme,at han pressa så han nesten mista pusten..men jeg tok en liten teskje med malt i melka,og det hjalp her etterhvert..
håper det går seg til snart!

Ho har fått erstatning til fleire måltid i døgne i 5-6 dager.. Før dette har ho fått av og til innimellom.. så då burde eg kanskje bare fortsette me samme merke?

mamma112 skrev:
Har bestemt meg for å slutte å amme, å har begynt å gi ho flaske nesten alle måltid.. men ho er såå hard i magen .. å sliter med avføringen.. ho får og grøt 2 ganger til dagen.. med sviskemos i. har malt i melken, og i tillegg får ho vann.. bruker NAN, burde eg bytte til et anna merke?? noen tips mot den harde magen? får sååå vondt av ho

Colette da? mang som e fornøyd med dein..
Vi bruke NAN HA 1, fra apoteket, den e utn kumelt å gluten, redd for allergia vi..
ellers villa æ ha kutta ut malt, for den kan babyn din bli avhengig av, å nånn bli bare værra i magen enn bedre.. Bruk heller sviskepurre å sviskesaft som du lage sjøl :))

mamma112 skrev:
Ho har fått erstatning til fleire måltid i døgne i 5-6 dager.. Før dette har ho fått av og til innimellom.. så då burde eg kanskje bare fortsette me samme merke?

Vi ble anbefalt og ikke bytte merke av både lege og helsesøster når vi spurte denne gangen,på grunn av at da ble det enda mer/nytt å venne seg til for den lille magen..men babyer er jo forskjellige..Håper hun har blitt litt bedre!!

I går oppdaga eg plutselig at ho held på å få tenner!! så fortsetter som før, i håp om den harde magen kommer av tennene som er på vei!!

Da får vi håpe at tennene snart titter frem og at magen blir bedre:-)

babyen kan bli avhengig av maltekstrakt? har jeg aldri hørt noe om...det er jo vi mødre som bestemmer og styrer når de skal ha det. det er ikke akkurat sånn at babyen sier: jeg MÅ ha malt i melka mi :-p

maltekstrakt skal man jo bare bruke for å løsne magen :)

Har heller aldri hørt noe om dei kan bli avhengig.. På helsestasjonen seie dei at ein skal ha malt i mme. Å ho er fin i magen sin igjen nå, det var nok bare pga tennene :) ho får fortsatt malt i melka :)

Curious skrev:
babyen kan bli avhengig av maltekstrakt? har jeg aldri hørt noe om...det er jo vi mødre som bestemmer og styrer når de skal ha det. det er ikke akkurat sånn at babyen sier: jeg MÅ ha malt i melka mi :-p

Ikke avhengig på den måten at de MÅ ha malt for at det er godt, men tarmen å fordøyelsen kan bli avhegig på den måten at babyen ikke får til å basje om de ikke får malt.. Samme som at tarmen til voksne kan bli avhengig av duphalac og andre avføringsmidler.
Ja, malteekstrakt skal brukes for å oppnå løs mage, men så er det ikke alle barn som reagerer på den måten heller, noen blir hardere i magen av malt. Derfor er svisker et bedre alternativ, mener nå jeg ;)

Har ei venninne med desembergutt, hu har fullammet å gutten har hatt STORE problemer med magen å basjing. Hun brukte malt å ingen forbering, men med en gang hun begynte med sviskepure å sviskesaft så fikk han avføring hver dag.. Jeg kjenner ingen som har positiv erfaring med malt så derfor er jeg imot det å anbefaler alltid svisker istede..  ;)

3SkalBliTil4 skrev:

Curious skrev:

Ikke avhengig på den måten at de MÅ ha malt for at det er godt, men tarmen å fordøyelsen kan bli avhegig på den måten at babyen ikke får til å basje om de ikke får malt.. Samme som at tarmen til voksne kan bli avhengig av duphalac og andre avføringsmidler.
Ja, malteekstrakt skal brukes for å oppnå løs mage, men så er det ikke alle barn som reagerer på den måten heller, noen blir hardere i magen av malt. Derfor er svisker et bedre alternativ, mener nå jeg ;)

Har ei venninne med desembergutt, hu har fullammet å gutten har hatt STORE problemer med magen å basjing. Hun brukte malt å ingen forbering, men med en gang hun begynte med sviskepure å sviskesaft så fikk han avføring hver dag.. Jeg kjenner ingen som har positiv erfaring med malt så derfor er jeg imot det å anbefaler alltid svisker istede..  ;)

Hmmm....avføringen til barna er jo opp og ned samme som det er til oss voksne. Sånn er det ihvertfall her...hun kan være ha normal av føring noen dager,så kan hun plutselig få hard mage osv osv .  Har aldri hørt at noen blir hard i magen av malt, malten er der for å smøre tarmsystemet. Maltekstrakt er mageregulerende og god ernering for spedbarn! svisker er jo også bra,men er ikke alle barn som liker svisker. dermed enklere med maltekstrakt som man kan tilføre melka som er søt og god ;) i familien min har de alltid brukt maltekstrakt for hard mage,å det fungerer som gull!

så til meg er maltekstrakt en fast ting å ha i skapet hvis snuppeline får hard mage, for jeg vet at hun blir bedre og magen løses opp når hun far maltekstrakt :)

Curious skrev:

3SkalBliTil4 skrev:

Curious skrev:

Hmmm....avføringen til barna er jo opp og ned samme som det er til oss voksne. Sånn er det ihvertfall her...hun kan være ha normal av føring noen dager,så kan hun plutselig få hard mage osv osv .  Har aldri hørt at noen blir hard i magen av malt, malten er der for å smøre tarmsystemet. Maltekstrakt er mageregulerende og god ernering for spedbarn! svisker er jo også bra,men er ikke alle barn som liker svisker. dermed enklere med maltekstrakt som man kan tilføre melka som er søt og god ;) i familien min har de alltid brukt maltekstrakt for hard mage,å det fungerer som gull!

så til meg er maltekstrakt en fast ting å ha i skapet hvis snuppeline får hard mage, for jeg vet at hun blir bedre og magen løses opp når hun far maltekstrakt :)

Selfølgelig varierer fordøyelsen, har jo med hva de får å spise ;)
Det er bra at malt virker hos noen, det er jo noe mann må finne ut av selv, men min erfaring er at malt ikke fungerer. Men siden mamma112 ønsket tips for å få en hard mage til å fungere så sier jeg min mening, kanskje fungerer svisker bedre for henne ;) Sviskesaft kan også blandes i melken ;)

Det er helt riktig som det sies her, at barna kan bli "avhengige" av malt. For det første blir melka mye søtere med malt i, og da er det ikke sikkert de vil ha melk uten. For det andre blir tarmen vant til hjelpen den får fra malten. Og dermed blir det trøbbel om malten uteblir.

Et annet poeng med bruk av malt er at det er vært søtt. Og for mye sukker det kan gi kolikk smerter hos barna. På lik linje som for mye formelk, tørstemelk, hos de som ammer kan gi kolikk smerter. Derfor skal et bryst alltid tømmes, slik at den fettrike melka som kommer til slutt skal mette ungen.

Vi er veldig restriktive med bruk av malt på Nyfødt intensiv der jeg jobber.

Englevakt skrev:
Det er helt riktig som det sies her, at barna kan bli "avhengige" av malt. For det første blir melka mye søtere med malt i, og da er det ikke sikkert de vil ha melk uten. For det andre blir tarmen vant til hjelpen den får fra malten. Og dermed blir det trøbbel om malten uteblir.

Et annet poeng med bruk av malt er at det er vært søtt. Og for mye sukker det kan gi kolikk smerter hos barna. På lik linje som for mye formelk, tørstemelk, hos de som ammer kan gi kolikk smerter. Derfor skal et bryst alltid tømmes, slik at den fettrike melka som kommer til slutt skal mette ungen.

Vi er veldig restriktive med bruk av malt på Nyfødt intensiv der jeg jobber.

Se der ja, da tar jeg ikke helt feil da ;)

Jeg er personlig imot bruk av malt hos små barn, å nå ble jeg bare mer imot det, når du sier at det inneholder så mye sukker, det er jo heller ikke bra for de små..

vi bruker malt svært sjelden da...kun når hun har skikkelig hard mage. kanskje 1 gang i mnd? personlig tror jeg på malt fordi det er det de brukte fra gammelt av, søstren min og mamma har  brukt det til sine barn :) snuppa mi er heller ikke så fan av svisker....så her handler det jo også litt om hva barnet vil ha :)

Back
Topp