Mme, tilberedning og oppbevaring.

HaRemamma

Glad i forumet
Høsthjerter 2017
Hvordan gjør dere det? Enklest mulig? :)

Her koker vi vann og har på termos. Heller på flaske, har i rett mengde pulver og kjøler ned i vannbad.

Men må da være en enkelte måte? Kan man hive kokt vann i flaskene, ha drt i kjøledkapet, varme opp vannet i mikro til rett temp og så ha i pulver og kjøle ned rett temp?

Husker jo ingenting fra mellomste va liten :p

Og hva gjør dere når dere skal utav hus??
 
Kjøper disse ferdigpakkene istedet. Heller rett på flaske, 10 sek i mikro og vipps ferdig [emoji1] Ute har vi ikke vært så mye enda, men tror det blir å varme opp flaska med termos.
 
Hvordan gjør dere det? Enklest mulig? :)

Her koker vi vann og har på termos. Heller på flaske, har i rett mengde pulver og kjøler ned i vannbad.

Men må da være en enkelte måte? Kan man hive kokt vann i flaskene, ha drt i kjøledkapet, varme opp vannet i mikro til rett temp og så ha i pulver og kjøle ned rett temp?

Husker jo ingenting fra mellomste va liten [emoji14]

Og hva gjør dere når dere skal utav hus??
Koker vann og har på termos. Kjøpt sånn boks som har tre kammer, der putter jeg riktig mengde pulver. Tar også med dette i stellebagen. Vannet i termosen har jeg kjølt ned til rett temp slik at jeg helst ikke trenger å kjøle ned
 
Svigerinna mi pleide å ha kokende vann på flaske og vente med å gi til det var blitt sånn passelig temperert når ho var ute.

Inne går det helt fint å ta kaldt vann og varme i mikro (kok opp masse i vannkoker og vente til det blir kaldt eller ha over på flaske).

Vi bruker foreløpig ferdigblandet, fungerer fint det også. Tar med en porsjon i flaske med lokk når vi er ute, tenker å varme i mikro eller en kopp varmt vann (ikke prøvd enda, men regner med at de fleste kafeer gir ut en kopp kokende vann uten problemer -småbarnsforeldre i permisjon er fort gode kafekunder!)
 
Dette her gjorde jeg sist da jeg hadde flaske barn:
Kokte vann og hadde på termos. Hadde noe kokt med kalt vann på flasken fra før av. Pulver ferdig målt opp i en tupperware boks med 3 rom, vet det selges lignende fra merket MAM eller Avent på butikk/apotek. Funket som bare det for min del.
Etterhvert som barnet ble litt eldre, brukte jeg også mye ferdig blandet NAN fra boks, den skal jo stå i romtemperatur, så jeg vente henne til å ikke ha 37 grader på den melka. Veldig kjekt når man var på farten eller om natten og hun ble tørst.
 
Jeg har en flaske kokt avkjølt vann i kjøleskapet (det holder seg en dag i kjøleskap). Når det er dags for mat koker jeg opp litt vann i vannkoker og blander så varmt med kaldt kokt vann til det er mellom 40-50 grader (som hipp skal blandes ut i). Kjøler det så ned i vannbad. Pleier å unngå mikro da jeg ble frarådet det av en soneterapeut med førstemann.Så bruker helst vannbad

Er vi på tur er det enten ferdigblanda eller pulver i sånn pulverdoderingsboks (på besøk med kokemuligheter). Har en sånn sammenbrettar campingtur-suppekopp som jeg kan bruke til vannbad.

Ellers finnes det jo sånne mme-tilberedingsmaskiner, men jeg skjønner ikke helt hvordan en kan bruke de når mme-en skal blandes ut når vannet holder en viss temperatur. For de blander jo på 37 grader virker det som.
 
Sist så kokte jeg vann og hadde på termos og i kjøleskap så blandet jeg til riktig temp. Blir dette også ett flaske barn skal jeg kjøpe sånn vannkoker som varmer opp til 37 grader ser så praktisk ut. Ute synes je det var lettest med termos med varmtvann og en flaske med kaldt vann så bare blandet jeg til riktig temp.
 
Men hvordan er det med bakterievekst i varmt vann på termos over tid? Er det noen som vet hvor lenge det holder seg når det er varmt? Kaldt i kjøleskap varer i hvert fall en dag etter det jeg har lest.
 
Jeg koker opp vann på vannkokeren og lar de stå å kjøle seg ned så setter jeg på vannkokeren til det er rett temperatur når jeg skal lage mat til han
 
Sist hadde jeg termos med passe temperert vann. Denne gangen har jeg en termos med kaldt kokt vann, og en med varmt. Så blander jeg til passe temperatur, og har pulver i. Fungerer veldig bra :)
 
Back
Topp