Mme som kveldsmat for lengre nattesøvn?

shiobain

Blir kjent med forumet
Hei. Har ikke vært her på lenge, men nå trenger jeg litt råd. Er det noen av dere som ammer som har prøvd å gi mme på kvelden for at det ikke skal bli så mange nattamminger? Vi driver fortsatt med mye nattamming og hs sa vi kunne prøve det. Har lest litt på nett og der er det litt delte meninger om det funker. Skulle gjerne hatt litt mer søvn :p

For oss funker det å gi flaske før leggetid. Da har hun spist 2-3 ganger om natten. Sist jeg ammet før leggetid spiste hun 5-6 ganger, så jeg tørr ikke å la være.

I tillegg er jeg sikker på at hun spiser godt med mat når hun skal sove. Ved puppen går det ofte fort.

Det er jo verdt et forsøk. Men som oftes så er det kun for kos og vane at de skal ha pupp på natten nå når de er så store. Så du kan risikere at h*n våkner uansett.

Det er jo verdt et forsøk. Men som oftes så er det kun for kos og vane at de skal ha pupp på natten nå når de er så store. Så du kan risikere at h*n våkner uansett.
Ja, jeg tror jeg er nødt til å prøve. Hun spiser mye hver gang hun våkner så jeg tror det er for maten sin del. Hun har ikke helt forstått dette med fast føde så jeg tror hun tar igjen for det hun ikke får på dagen på natta.

For oss funker det å gi flaske før leggetid. Da har hun spist 2-3 ganger om natten. Sist jeg ammet før leggetid spiste hun 5-6 ganger, så jeg tørr ikke å la være.

I tillegg er jeg sikker på at hun spiser godt med mat når hun skal sove. Ved puppen går det ofte fort.
Hvordan gjør du det sånn rent praktisk? Jeg må typisk ha ting inn med teskjed :p den siste timen før hun sovner på kvelden er vi på rommet og ammer. Er det den amminga jeg bør bytte ut med flaske?

Ja, jeg tror jeg er nødt til å prøve. Hun spiser mye hver gang hun våkner så jeg tror det er for maten sin del. Hun har ikke helt forstått dette med fast føde så jeg tror hun tar igjen for det hun ikke får på dagen på natta.
Ja det er jo en overgang for de å plutselig ikke få mat på natten.

Men, gir du ikke fast føde før hun legger seg? Eller ammer du bare?

Jeg prøver, men ho vil som regel ikke ha.

Ok. Ja, da er det mulig å prøve MME da, eller velling. Men her tok det en måned før hun godtok MME, så det kan jo ta litt tid :-/ Men det vet man ikke før man har prøvd.

Ok. Ja, da er det mulig å prøve MME da, eller velling. Men her tok det en måned før hun godtok MME, så det kan jo ta litt tid :-/ Men det vet man ikke før man har prøvd.
Nei, jeg har vel på følelsen at ho ikke kommer til å være kjempebegeistra. Prøvde du bare å gi på kvelden eller ga du på dagen også den måneden ho trengte før ho tok det?

Nei, jeg har vel på følelsen at ho ikke kommer til å være kjempebegeistra. Prøvde du bare å gi på kvelden eller ga du på dagen også den måneden ho trengte før ho tok det?

Jeg prøvde å gi til hvert måltid... men virker som hun likte smaken bedre da jeg tilsatte litt Sinlac grøtpulver i. Nå får hun Nutramigen, som er en melkefri erststatning. Og den smaker nok veldig annerledes enn de vanlige typene :)

Hvordan gjør du det sånn rent praktisk? Jeg må typisk ha ting inn med teskjed :p den siste timen før hun sovner på kvelden er vi på rommet og ammer. Er det den amminga jeg bør bytte ut med flaske?
Det eneste jeg har endret er at istede for å amme på sengekanten så får hun flaske :-)

Jeg prøvde å gi til hvert måltid... men virker som hun likte smaken bedre da jeg tilsatte litt Sinlac grøtpulver i. Nå får hun Nutramigen, som er en melkefri erststatning. Og den smaker nok veldig annerledes enn de vanlige typene :)
Ah! Og det påvirka ikke amminga på dagen? Har bare lyst å få ned antall nattamminger, ikke dagamminger :)

Ah! Og det påvirka ikke amminga på dagen? Har bare lyst å få ned antall nattamminger, ikke dagamminger :)
Påvirker ikke ammingen på dagen å slutte på natten. Jeg har ikke ammet på natten på mange mnd. Men ammer til hvert måltid på dagtid:)

Personlig så er jeg imot. Ammer man så synes jeg ikke man skal gi mme.
I noen perioder våkner de mer, sånn er det bare.
Du gjør selvfølgelig det du føler er rett selv, men jeg ville ikke gjort det.

Mme skal ikke være mer mettende enn kveldsmorsmelken. Så mme som kveldsmåltid skal (i teorien hvertfall) ikke være mer mettende. Men mme er mer fet og mettende enn dagmorsmelken og flaskebarn får gjerne i seg mer mettende melk gjennom hele dagen som gjør at de våkner sjeldnere på natten. I tillegg får flaskebarn "ubegrenset" med melk, de har ikke økedøgn på samme måte som brysternerte barn. Viktigst av alt så drikker barn ofte mer av en flaske enn av bryst, fordi de slipper å jobbe for maten - og slik får i seg mer og blir dermed mer mett.

Jeg prøvde flaske med mme på sønnen min da han var 4 mnd og fortsatt krevde melk annenhver eller hver time hele døgnet. Da sov han plutselig i 6 timer! Neste kveld 4 timer. Den tredje kvelden ga jeg mm på flaske og han sov 4 timer. Kvelden etter der fikk jeg ikke gitt flaske og bare ammet og han sov allikevel 4 timer og begynte med det fra da. Vet ikke helt hva som gjorde endringen for fortsatte bare å amme.

Hos meg tok melken gradvis slutt i løpet av en måned når nattammingen tok slutt, selv om jeg ammet annenhver time på dagen. Så hos meg er nattammingen viktig for produksjonen. Men mange fortsetter å amme bare få ganger på dagen lenge.

Back
Topp