Mme. Sliter med avføring

Sitrus95

Andre møte med forumet
Hei. Har ei jente på 1 mnd som får mme(hipp) hun sliter masse med mage smerter og promper masse, men hun får ikke til å bæsje. Pleide å bæsje ca en gang men nå har henne ikke fått til å bæsje. Har maltekstrakt i melken. Og prøvd alt man skal gjøre. Helsestasjon sa vi måtte vente 4 uker før vi går over til melkefritt fra apoteket.

Men får så vondt av henne da hun tydelig har smerter :confused: er det noe man kan gjøre? Når henne først bæsjer er det hard avføring og tydelig henne ikke får ut alt. Noen som har vært borti det samme?
 
Hvis det er hard avføring, så kan vel det være tegn på forstoppelse. Hvor ofte bæsjer hun nå? Vet bare at de bør ha avføring oftere enn barn som ammes. Synes det er så mye symptomer som kan ligne nå i starten, men mistenker melkeproteinallergi her og. Alt annet må utelukkes før de anbefaler kosthold uten melk (jeg ammer).

Nan Sencilac er vel laget for barn med sensitive mager


Eller forsøke kumelkfri MME? Dette tror jeg man får på resept dersom allergien påvises.

Er sikkert noen flinke flaskemødre som kan dette bedre enn meg :) Men veldig frustrerende når de små har vondt og alt tar så lang tid!
 
Du kan prøve melkesyrebakterier istedenfor malt i melk. Og evt bytte mme, noen reagerer på en og ikke på andre uten at det trenger å være nødvendig med melkefri. Om dere bruker hipp kan dere prøve Nan f.eks. eller en annen
 
Med nan hadde henne mere smerter. Fikk beskjed av helsestasjon å vente noen uker før vi prøvde ny melk. Og sa vi/henne bare måtte ha der sånn her :( men syntes så synd på henne. Hun har hard avføring og hvis hun bæsjer er det bare en gang om dagen. Melkesyrebakterier kan man få kjøpt dette på apoteket? Med nr 1 så hjalp ikke malt noe da ble det værre. Kanskje det er sånn på henne her også?
 
Hvor mye malt får hun og hvor ofte bæsjer hun?

Ellers må jeg bare nevne at jeg trodde min lille hadde fryktelig vondt i magen i går. Sto i bue og illskrek. Alt jeg måtte gjøre var å svøpe henne og legge henne i vogna. Da pludret (!) hun litt og sovnet. Hun var altså rett og slett trøtt og overstimulert og fant ikke roen uten å svøpes. Det var en lærepenge for min del, hvert fall, men ikke sikkert det gjelder din altså.

Min får også morsmelkerstatning :)
 
Sniker fra mars. Jenta mi hadde magevondt, plagdes med avføring fra hun var 1,5 uke gammel. Bytter mme fra nan til hipp etter samtaler med helsestajon og fastlege.. ble bedre i 2 uker, deretter ble vi enige om å prøve malt.. ikke noe bedre, så semperdråper.. helsesykepleier mente det var drastisk å gå over til melkefri mme da det gikk seg som regel til da de er 3mnd ca. Snakket med fastlege en tur til da hun i tillegg ble fryktelig urolig på kveldstid spes, bare bæring fra i 17tiden å til hun til slutt sovnet i armene mine.. fastlege ringte til barnelege å hvor vi fikk beskjed om at hvis å bytte mme,malt og semperdråper ikke ga noen bedring så var melkefri mme neste på lista. Samme dag vi gikk over til melkefri mme så ble hun roligere. Bedre og bedre for hver dag.. sliter ikke med avføring lengre, og har ikke uro og gråt på ettermiddag/kveld.. Verdt å prøve i noen uker! Burde se bedring ganske fort om det er melkeallergi, men sies også at det kan ta opp til 8uker.
 
Et alternativ til tradisjonell mme er mme laget av geitemelk, den ligner mer på menneskemelk og er mildere for magen til de små, denne f.eks.:

Ellers i tillegg til semperdråper, så hadde vi god effekt av disse dråpene (minifom) som hjelper mot luft i magen:
 
Sniker fra mars. Jenta mi hadde magevondt, plagdes med avføring fra hun var 1,5 uke gammel. Bytter mme fra nan til hipp etter samtaler med helsestajon og fastlege.. ble bedre i 2 uker, deretter ble vi enige om å prøve malt.. ikke noe bedre, så semperdråper.. helsesykepleier mente det var drastisk å gå over til melkefri mme da det gikk seg som regel til da de er 3mnd ca. Snakket med fastlege en tur til da hun i tillegg ble fryktelig urolig på kveldstid spes, bare bæring fra i 17tiden å til hun til slutt sovnet i armene mine.. fastlege ringte til barnelege å hvor vi fikk beskjed om at hvis å bytte mme,malt og semperdråper ikke ga noen bedring så var melkefri mme neste på lista. Samme dag vi gikk over til melkefri mme så ble hun roligere. Bedre og bedre for hver dag.. sliter ikke med avføring lengre, og har ikke uro og gråt på ettermiddag/kveld.. Verdt å prøve i noen uker! Burde se bedring ganske fort om det er melkeallergi, men sies også at det kan ta opp til 8uker.
Kan jeg spør om baby var urolig på dagtid og natt også, eller var det mest fra kl 17?
 
Back
Topp