MME på kvelden?

Heartbeat<3

Flørter med forumet
Har 1 måned gammel gutt som virker til å være svært sulten på kvelden. Han er urolig, skriker og gir seg ikke før han blir lagt til puppen. Føler ikke jeg gjør noe annet enn å bytte pupp fra høyre til venstre hele kvelden og utover natten.

Leser overalt at man bare må gi pupp oftere og legge tilrette for å øke produksjon, men det er ikke så lett. Virker som han blir mett på dagtid, men det blir "tomt" da også (forsøkt å pumpe etterpå og da kommer det ingenting).

Er så redd for å ødelegge ammingen hvis jeg starter å gi MME på kvelden, men samtidig frister det så når jeg ser for meg en fornøyd og mett gutt som kanskje også vil sove bedre om natten. Noen som gir MME kun på kveldstid og ammer ellers? Har dere evt gode eller dårlige erfaringer med det? Evt tips til å øke produksjon (ammer hver 2-3 time hele døgnet)?

Jeg pumpet meg av og til, helst midt på natta og gav det til neste kveld. Tok ikke mer enn et par tre ganger før han ikke trengte den. Om du pumper på natta øker du også produksjonen :)

Det er mindre melk på kvelden, men melken er fetere enn på dagen. Det er derfor viktig å amme mye på kvelden, og selv om det føles sånn, så blir det aldri tomt. Produksjonen din stabiliserer seg når barnet er rundt tre mnd, så ved å la barnet die mye på kveld nå, vil du ha melk nok på kvelden også etter tre mnd. Gir du mme på kveld nå, vil ikke produksjonen få den stimulien den trenger og du vil sannsynligvis trenge flaske med mme på kvelden i lang tid.

Vi har også ammet veldig mye om kvelden, fra begge sider osv. Jeg merker at lillemann er veldig utålmodig med denne feite melka som er om kvelden og som kommer på slutten av et måltid. Da slipper han taket og kaver veldig samtidig som han gaper etter mer. Det er langt fra tomt altså. Men da gir jeg fra andre siden og han blir litt roligere da.

Jeg har også begynt å ta kveldsammingen i senga, og merket at jeg kan få ham til å sovne for kvelden tidligere om jeg legger ham før han blir kjempeurolig. Han blir rett og slett overtrøtt, og har vanskelig for å sovne selv ved puppen, samt at han da våkner ofte, i motsetning til om han har sovet mye hele dagen og legges tidsnok for kvelden. Ironisk, men sant.

Så lenge han legger fint på seg hadde jeg ikke gitt mme på kvelden så tidlig, da er jeg redd det er en slippery slope bort fra mm. Ville prøvd å legge tidligere, og evt sendt en mail til ammehjelpen?

Meld deg inn i gruppen "ammehjelpsgruppe" på Facebook. Drevet av ammehjelpen.no.

Bare vær obs på at det kan dukke opp mange snodige kommentarer fra enkelte gjengangere...

Det er uansett en fin gruppe hvor du lærer mye.

Sånn hadde jeg det med første! Gjorde ikke annet enn å henge i puppen kveld og natt! Det kom seg etter 3mnd. Gav sånn ferdig blanda mm et par kvelder for å få roet henne ned eller få bittelitt frikveld for meg selv.
Jeg slet med spreng på dagtid og hadde mer enn nok fløtemelk, men produksjonen var bare mindre på kvelden og hun var mest sulten da.
Syns ikke du skal se på det som et nederlag å ty til litt mme, viktigst er at du og barn har det bra. Men det går jo over om noen mnd sikkert :)

Takk for gode tips og råd! Var på helsestasjonen og veide i dag og han går jo gått bra opp i vekt, så han får ihvertfall i seg nok, selv om det ikke alltid føles sånn.

Har bestilt hjem en elektrisk pumpe fra Medela i dag, så det kanskje blir litt enklere å få økt produksjonen og forhåpentligvis kunne få samlet opp litt på natt/morgen når jeg har mest melk som kan gis på kvelden.

Kommer heller ikke til å se på det som et nederlag om jeg må ty til litt MME etterhvert, men med veiing og gode tips skal jeg forsøke litt til. :-)

Hvordan sover han på natta?

Han prøvd å legge han samtidig som vi legger oss (22-23), men sovner stort sett ikke før 00-01 etter mye amming, byssing osv.. Når han sovner sover han stort sett 3 timer og får mat, men så bæsjer han etter måltidet og må ta han ut på badet for å skifte. Selv med dempet belysning ender det opp med at han våkner en del og bruker fort en time/halvannen på å få han til å sove igjen. Da sover han ca 2-3 timer før vi våkner og står opp for en ny dag.

Les om kveldsuro, det er veldig vanlig det du beskriver :)

Min er også sånn, og vi gir ei flaske mme i 23 tiden og da sover han ofte sammenhengende til kl 5. Anbefales vel egentlig ikke pga produksjonen, men det funker for oss :) Hs sa at jeg burde amme minst en gang om natta for å opprettholde produksjonen. Det lureste er jo egentlig å prøve seg frem :p

Min er også sånn, og vi gir ei flaske mme i 23 tiden og da sover han ofte sammenhengende til kl 5. Anbefales vel egentlig ikke pga produksjonen, men det funker for oss :) Hs sa at jeg burde amme minst en gang om natta for å opprettholde produksjonen. Det lureste er jo egentlig å prøve seg frem :p

Godt å høre at det kan funke med en flaske MME også om det skulle bli for ille. :-)

Er vanlig at de vil spise ofte på kvelden :) Det er mindre mengde melk, men fetere melk som kommer. De spiser seg opp til natten [emoji846]

Sniker litt her. Men vil bare si at det du beskriver ovenfor er helt vanlig babyadferd. [emoji4] Sånn var det fram til mini ble rundt 3 mnd her. Jeg amma på stua fram til vi voksne skulle ta kvelden til hun var rundt 6-8 uker, så begynte hun og bli veldig overtrøtt og grinete. Da var det bare og legge seg godt tilrette på soverommet med bok/podcast/mobil og være melkeku. [emoji202][emoji202]

Vi har begynt å gi en flaske, ca 120ml mme om kvelden, det fungerer for oss! Mini er vertfall mye mer rolig og vi har ikke sett noe tegn på sugeforvirring.

Har egentlig tenkt at jeg bare skal bite tenna sammen og ta kveldsuroen og hyppig kveldsamming i den perioden det varer, og nå viser det seg at jeg ikke har noe valg, for flaske, det kan jeg bare GLEMME å putte i munnen til mini:hilarious: skulle prøve å se om han tok flaske sånn at jeg kan få litt fri av og til, men den gang ei... skikkelig uvant i og med at eldste var flaskebarn:p

Men, den beste måten å øke produksjonen på er å fortsette med hyppig kveldsamming. Melkeproduksjonen vil stabilisere seg etterhvert:)

Du har ikke for lite melk,den er bare annerledes på kvelden. Det du beskriver er kveldsuro og helt normalt, men slitsomt. Mange løser det med å gi ei flaske på kvelden, og det skader nok ikke men man må vite at det er pga norma kveldsuro og ikke pga for lite melk.

Foreige bgang gav vi ei flaske mme fram til hun var 6 uker gammel,m (evnt pumpet dra tudligere på dagen om jeg gadd) fordi jeg ble så sår etter 4 timer intens amming hver kveld. Orka det ikke, og annerkjennte at mme var helt ok får at jeg ikke skulle bli kokko og sår. For det var INTENS suging i mange timer, ikke snakk om en koselig av og på amming hele kvelden lisom men vond suging og baby blei og veldig sliten. Det gav seg altså rundt 6 uker den gangen.

Kveldsuroen denne gangen løses med byssing, mat vil han ikke ha så mye som søsteren, mme kunne nok fungert så vi slapp å bysse så mye men siden jeg allerede har litt lite melk vil jeg helst unngå mme så langt det lar seg gjøre (gir 1-2 flasker på dagtid). Han er 6 uker nå og kveldsuroen har dempa seg en del og han kan nå sove en god del på kvelden før vi legger oss sammen kl 22. Så heldigvis går denne kveldsuroen over til slutt.

Foreige bgang gav vi ei flaske mme fram til hun var 6 uker gammel,m (evnt pumpet dra tudligere på dagen om jeg gadd) fordi jeg ble så sår etter 4 timer intens amming hver kveld. Orka det ikke, og annerkjennte at mme var helt ok får at jeg ikke skulle bli kokko og sår. For det var INTENS suging i mange timer, ikke snakk om en koselig av og på amming hele kvelden lisom men vond suging og baby blei og veldig sliten. Det gav seg altså rundt 6 uker den gangen

Dette er akkurat sånn det føles og man blir utrolig sliten etter intens suging, kaving og grining i 4-5 timer på kvelds-/nattestid. Godt å høre at det gav seg litt etter 6 uker, og håper det gjelder for meg også. Jeg skal ihverfall prøve å holde ut de to neste ukene frem til han er 6 uker og krysser fingrene.

Ho er veldig slik mini her også, men passer på å spise og drikke myyyye selv i tillegg til det som står over. Og siden ho er hysterisk og makkete fra 18-tida så er ho i seng fra kl 20. Veldig kjedelig å legge ho så tidlig men det er vel det at ho kan være utslitt etter mye som skjer i løpet av dagen. Mye inntrykk og sann. I går la jeg henne 20 og sov til 24. Så ammet jeg og det blir mye amming på natta men det får bare så være. Ho er iallfall rolig om natten, så satser jeg det stabiliserer seg når grøten blir introdusert om 2 mnd :)

Vi har begynt å gi en flaske, ca 120ml mme om kvelden, det fungerer for oss! Mini er vertfall mye mer rolig og vi har ikke sett noe tegn på sugeforvirring.
Samme her, vi gir også flaske på kvelden når hun er urolig og ikke fornøyd når dier og fungerer veldig bra. Blir mer rolig, sovner lettere og lengere. Ingen suge forvirring

Har 1 måned gammel gutt som virker til å være svært sulten på kvelden. Han er urolig, skriker og gir seg ikke før han blir lagt til puppen. Føler ikke jeg gjør noe annet enn å bytte pupp fra høyre til venstre hele kvelden og utover natten.

Leser overalt at man bare må gi pupp oftere og legge tilrette for å øke produksjon, men det er ikke så lett. Virker som han blir mett på dagtid, men det blir "tomt" da også (forsøkt å pumpe etterpå og da kommer det ingenting).

Er så redd for å ødelegge ammingen hvis jeg starter å gi MME på kvelden, men samtidig frister det så når jeg ser for meg en fornøyd og mett gutt som kanskje også vil sove bedre om natten. Noen som gir MME kun på kveldstid og ammer ellers? Har dere evt gode eller dårlige erfaringer med det? Evt tips til å øke produksjon (ammer hver 2-3 time hele døgnet)?

Jeg hadde det sånn her og, men fortsatte å amme bare selv om det var vanskelig og hun klikket. Etter noen få dager ble det bra. Nå har det gitt seg og hun virker fornøyd og mett :)

Back
Topp