MME på kvelden - bedre søvn?

Frysepinna

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2019
Jeg fullammer babyen min som straks blir 3 måneder og det går bra bortsett fra at han må ammes svært hyppig på natt fremdeles. Oftest går det ikke mer enn 1,5-2 timer mellom hvert måltid og jeg begynner å kjenne mangelen på sammenhengende søvn (utover maks 2 timer av gangen) ganske godt. Har nok melk og babyen er fornøyd og legger fint på seg. Er det noen som gir MME om kvelden for bedre søvn og ammer resten av døgnet? Jeg lurer på om babyen da faktisk sover lenger. Noen erfaringer? Jeg ønsker helst å fullamme da jeg har tro på viktigheten av morsmelk, men jeg må også veie opp mot mitt eget behov for hvile pga epilepsi.
 
Jeg fullammer babyen min som straks blir 3 måneder og det går bra bortsett fra at han må ammes svært hyppig på natt fremdeles. Oftest går det ikke mer enn 1,5-2 timer mellom hvert måltid og jeg begynner å kjenne mangelen på sammenhengende søvn (utover maks 2 timer av gangen) ganske godt. Har nok melk og babyen er fornøyd og legger fint på seg. Er det noen som gir MME om kvelden for bedre søvn og ammer resten av døgnet? Jeg lurer på om babyen da faktisk sover lenger. Noen erfaringer? Jeg ønsker helst å fullamme da jeg har tro på viktigheten av morsmelk, men jeg må også veie opp mot mitt eget behov for hvile pga epilepsi.

Tenker du isåfall heller kan flytte mme eller pumpet melk til noen netter slik at far kan avlaste deg mens du sover, dersom det er en mulighet. Men jeg kjenner de som har gitt mme som siste måltid og synes det gir et bedre første sovestrekk, men så er jo faren at det kan gi mage vondt eller gå utover melkeproduksjonen din da :)
Prøv deg litt frem tenker jeg og se hva som kjennes rett ut!
 
Har ikke opplevd bedre eller lengre søvn på mme.

Det eneste er at pappaen kan gi om natta sånn at du får sove litt :)
 
Opplevde ingen endring her med eldste (ble delammet i starten pga lite melk, fullammet senere).

er jo bare å teste. Enten fungerer det eller så fungerer det ikke :) I den grad de har forsket på det er det ingen forskjell, men anekdotisk opplever jo noen det :)
 
Takk for svar! Jeg er litt ambivalent og husker nemlig ikke hvordan det var med førstemann som måtte få litt tillegg fra 2 måneders alder. Mannen min mener å huske at han sov mye lengre etter MME, men jeg ser ut ifra svarene her og det jeg leser andre steder at det kan variere. Jeg får rett og slett prøve meg fram. Må jo opprettholde melkeproduksjonen også slik som Veivalsa sier.
 
Det sies jo at det stemmer pga det er tyngre fordøyelig så jeg ville gitt det et forsøk. Kan selvfølgelig gi mer magevondt, men det merker du jo fort. Evt pump deg og la far ta noen netter (men det kan jo igjen gå utover produksjonen hvis du feks sover en hel natt).

Søvn er viktig, og ikke press deg selv for å absolutt måtte fullamme hvis det går på bekostning av egen helse ☺️
 
Det sies jo at det stemmer pga det er tyngre fordøyelig så jeg ville gitt det et forsøk. Kan selvfølgelig gi mer magevondt, men det merker du jo fort. Evt pump deg og la far ta noen netter (men det kan jo igjen gå utover produksjonen hvis du feks sover en hel natt).

Søvn er viktig, og ikke press deg selv for å absolutt måtte fullamme hvis det går på bekostning av egen helse ☺️
Takk for svar! Gode poeng du har. Jeg er i tenkeboksen med MME klar i skapet hvis jeg trenger det. Sov imidlertid 3 timer i strekk i natt med ammingen og det var nydelig. Kanskje går det rette veien, hvis ikke blir det MME.
 
Søvnen går jo stort sett veldig opp og ned hele første leveår for de fleste babyer uavhengig av matmetode, så håper dere får en god fase!

Du får ikke til å sove under amming etterhvert da? Klarer det ikke i starten selv, men får jeg til å sove under amming nå, baby har bikket 3 måneder og alt er generelt lettere selv om det ammes mye noen netter, husker det var samme med storebroren, nattmåltidene ble kortere og siden vi samsov trengte jeg ikke våkne skikkelig.
 
Mme kan gi magevondt òg, og dermed motsatt problem, så det er jo noko du bere må vurdere sjølv :) eg har ikkje prøvd men kjenner ingen som har hatt positiv effekt av det. No er jo lille framleis så liten at døgnrytmen ikkje er heilt på plass enda heller, så kan jo bedre seg av seg sjølv om ein månad eller 2? Samtidig er det nok andre utfordringar for deg med epilepsi enn meg utan, så du må nok bere kjenne litt på kva du føler for og orker :) syns forøvrig ikkje det er ein dum idé å pumpe litt så pappa kan avlaste deg nokre netter då :happy:
 
Takk for svar! Jeg er litt ambivalent og husker nemlig ikke hvordan det var med førstemann som måtte få litt tillegg fra 2 måneders alder. Mannen min mener å huske at han sov mye lengre etter MME, men jeg ser ut ifra svarene her og det jeg leser andre steder at det kan variere. Jeg får rett og slett prøve meg fram. Må jo opprettholde melkeproduksjonen også slik som Veivalsa sier.

Min begynte med lenger sovestrekk rundt 3-4 mnd, ikke masse, men hadde da et godt første strekk på 3-5 timer hvor jeg fikk sove. Så det kan være bare utviklingen rundt da som gjør det også, han fikk bare mm da.
 
Her er det samme om det er mm eller mme. Eldste sov ikke gjennom før 4 mnd og sov da ikke gjennom hver natt, fikk mme fra 8 uker.
Nr 2 sov gjennom 8 uker gammel pga fasting for operasjon og fikk mme
Nr 3 har sover gjennom to netter på rad nå og ble 8 uker på fredag som var, han får mm.
Så desverre ingen sammenheng, noen sover rett og slett mer enn andre. Nr 1 sov mer etter å ha fått mme men det var fordi vi ikke fikk til amming og jeg hadde da for lite melk.
 
Jeg bruker å gi flaske med MME eller pumpet melk før leggetid for å se til at han får i seg nok og ikke blir «hengende» på brystet. Babyen vår sovner lett når han dier å må derfor på brystet flere gang etter hverandre. Sånnsett gir flaske før leggetid et bedre utgangspunkt for vår del men amming skal på kveldstid/natt gjøre barnet trøtt ut fra hva jeg har lest. Mulig den pumpende melken har samme effekt som ammingen mtp søvnighet og derfor er lurere å gi fremfor MMExsmile5
 
Back
Topp