MME og smokk om natten.

Mamma_2013

ØnskerMegEnGullUnge2013<3
Hei.

Jeg lurer faktisk på de av dere som gir mme om natten hvordan gjør dere det? Lager dere melken på forhånd og evnt lar den stå i kjøkkenet (kjøleskapet?) og bare varmer det når barnet skal ha eller hvordan gjør dere det? Noen tips og triks?

Jeg prøver å unngå å gi sønnen min flaske med mme om natten, men det skjer iblant der han absolutt vil ha det og da gir jeg han det, syns han er altfor liten til å sulte ihjel til han våkner igjen 6-7 tia..... Men jeg er så treig med å lage flaske at til jeg er tilbake med flasken så er han lysvåken og klar for action :p han sovner jo etter litt motgang, men syns det er litt slitsom :p da jeg selv er trøtt i trynet.

En an ting jeg lurer på er, de av dere som bruker smokk. Altså her bruker vi kun når han skal sove, det er ikno problem å ikke bruke den, men han vil gjerne ha den og jeg syns det er helt greit. Vi bruker avent og keg har sett det finnes smokk som er for å bruke om natten.. Er det særlig stor forskjell på dem fra vanlig smokk og natt smokk? Andre som bruker avent evnt natt smokk om natten? Og har en innspill å komme med?

Takk på forhånd :)
 
Jeg hadde flasker med ferdig kokt vann i kjøleskapet, så når han våkna for mat varmet jeg den tok oppi pulver og deretter gikk jeg inn på rommet å gav det til han. Merket ikke noe av at han ble mer våken av det, sovnet som regel rett etter flaska :)
Med nattsmokkene mener du de som lyser i mørket? Er kun de jeg har sett iallfall :)
 
Haha :D da må jeg begynne å lese nøye.... Så håndtaket på de såkalt natt smokkene bare lyser om natten, det som er forskjellen ja :p da vet jeg det.

En an ting jeg lurer på er, det skjer ofte at jeg lager flaske til sønnen min på dagtid men så vil han ikke ha den allikavel, er det da greit å varme den etter times tid feks? :/
 
Hehe, det er kun de nattsmokkene jeg vet om iallfall :D

Det vet jeg ikke sikkert. HS sa til meg en gang at all mme skulle kastes en time etter det var blandet, og at melken ikke kunne varmes opp igjen. Da måtte man heller holde den varm i vannbad :)
 
Du kan kokeopp vann på kvelden og ha det i en termos, så blander du bare kaldt og varmt vann i flaka, jeg brukte og ha riktig mengde NAN pulver i en boks. Nå som hun er 10 mnd bruker jeg kaldvann fra springen og varmer flaska litt i mikroen. Sluttet og kokeopp vann og avkjøle etter 6 mnd.
Etter en time må du nok slå ut flaska, da melkebakterier trives godt i romtempratur.
 
Du skal aldri varme opp vann som kommer rett fra springen. Alt vann som skal varme opp skal kokes først med tanke på mikrober. Selv om det er minimalt med mikrober i det norske vannet, skal varmt vann kokes først :)
 
Jeg pleier alltid å koke vannet både til grøt og mme. Ikke fått beskjed om annet...

Koke og avkjølet så går det så fint. Pleier også å koke flasker og smokker en gang i uken. Var oftere før... :p

Og det med at jeg lurte på om jeg bare kunne varme flaske igjen om gutten min ikke vil ha når jeg laget den til han men vil ha etter times tid igjen el mindre enn time, jeg bare lager en ny flaske til han, husker fra sykehuset... Dem sa at melken kunne varmes under vannbad iløpet av 20 min ikke etter det.

Og foresten, er det bare meg eller syns dere andre at mme lukter noe sinnsykt når man åpner flaska etter at den har stått litt ? :eek: :p
 
Jeg pleier alltid å koke vannet både til grøt og mme. Ikke fått beskjed om annet...

Koke og avkjølet så går det så fint. Pleier også å koke flasker og smokker en gang i uken. Var oftere før... :p

Og det med at jeg lurte på om jeg bare kunne varme flaske igjen om gutten min ikke vil ha når jeg laget den til han men vil ha etter times tid igjen el mindre enn time, jeg bare lager en ny flaske til han, husker fra sykehuset... Dem sa at melken kunne varmes under vannbad iløpet av 20 min ikke etter det.

Og foresten, er det bare meg eller syns dere andre at mme lukter noe sinnsykt når man åpner flaska etter at den har stått litt ? :eek: :p

Synes det lukter helt forferdelig! (og her står den ikke lengre enn en 10-20 min for jeg tømmer den med en gang han er ferdig) :p Så er nok ikke bare du nei ;)
 
Du skal aldri varme opp vann som kommer rett fra springen. Alt vann som skal varme opp skal kokes først med tanke på mikrober. Selv om det er minimalt med mikrober i det norske vannet, skal varmt vann kokes først :)
Hæ ?? Stemmer dette?
Vi tar bare kaldt vann fra springen og varmer opp til passelig temp - uansett om det er til grøt eller MME. Det har vi gjort siden hun ble 6 mnd, før det kokte vi det. Må vi begynne å koke igjen altså?
 
Hæ ?? Stemmer dette?
Vi tar bare kaldt vann fra springen og varmer opp til passelig temp - uansett om det er til grøt eller MME. Det har vi gjort siden hun ble 6 mnd, før det kokte vi det. Må vi begynne å koke igjen altså?

Det er sikkert veldig forskjellig hva folk mener, og i Norge er det mest sannsynlig ikke farlig. Men for meg er det bare en prinsippsak å koke alt springvann som skal varmes opp. Jeg kunne ikke tenkt meg å ta kaldt vann fra springen å varme det mikroen når jeg vet det kan en sjans for mikrober. Har fått disse anbefalingene gjennom utdanning og helsesøster, men som sagt, det er det jeg følger. Om det er farlig eller ei kan sikkert diakuteres :)
 
Det er sikkert veldig forskjellig hva folk mener, og i Norge er det mest sannsynlig ikke farlig. Men for meg er det bare en prinsippsak å koke alt springvann som skal varmes opp. Jeg kunne ikke tenkt meg å ta kaldt vann fra springen å varme det mikroen når jeg vet det kan en sjans for mikrober. Har fått disse anbefalingene gjennom utdanning og helsesøster, men som sagt, det er det jeg følger. Om det er farlig eller ei kan sikkert diakuteres :)
Dette er altså helt nytt for meg. :) Men er fryktelig nysgjerrig da..
Er det pga microen? Siden du sier at du ikke ville tatt kaldt vann fra springen og varmet der? Betyr det at om du varmer det i gryte er det ikke samme fare?
 
Dette er altså helt nytt for meg. :) Men er fryktelig nysgjerrig da..
Er det pga microen? Siden du sier at du ikke ville tatt kaldt vann fra springen og varmet der? Betyr det at om du varmer det i gryte er det ikke samme fare?

Jeg er ikke så kjent med alt, men det at jeg ikke ville tatt kaldt vann fra springen og varmet det til passelig temperatur i microen har ikke med den å gjøre. Det er bare at jeg ville kokt vannet først før jeg varmet det i microen. Vi koker vann som vi setter klar i flasker i kjøleskapet hver kveld, så varmer vi det opp i microen når han skal ha flaske(morgen og kveld) :) men så sies det jo også at man aldri skal varme barnemat i micro pga ujevn fordeling av varme i maten og dermed fare for at barnet skal brenne seg. Vi har alltid varmet det i microen, og har ikke hatt noe problem med det :)
 
Back
Topp