Mme og smaksprøver

Krysantemum

Blir kjent med forumet
Hei! Lille er 4 måneder i dag og jeg har forstått at det er anbefalt å begynne innføring av fast føde når baby kun får mme.

Jeg er bare litt usikker på hvordan jeg skal gå frem. Har lest, men blir egentlig bare mer forvirret. :confused:

Hvor mye, hvor ofte og hva? Mme før måltidet?
Noen som har tips? :think005 Og når øke mengden?
 
Last edited:
Begynn med ein skje eller 2. Hva du vil begynne med er egentlig opp til deg. Det kan vær søtpotetmos, gulerotmos, avocado eller grøt
 
Det finnes mange ulike måter å gjøre dette på, men her er hvordan vi har gjort det med våre baren

Det beste er ofte å begynne å introdusere noe midt på dagen når barnet er uthvilt og sulten, men ikke kjempe sulten. Ulempen med å begynne med å introdusere noe på kvelden er at evt allergiske reaksjoner kommer om natta. Mange begynner med grøt, men det går like fint med grønnsaksmos. Begynn med et par skjeer til å begynne med. Økt forsiktig med et par skjeer de første dagene, hvis det går bra så kan dere øke med mer hver gang. Trenger ikke å gi full porsjon til et måltid før dere begynner å gi til et annet. Går fint ann å begynne med måltid nr 2 samtidig som dere øker på måltid nr 1 så lenge babyen ikke har mage problemer.
Etterhvert som babyen spiser mer kan det være en fordel med litt sviske eller aprikos mos som dessert da det hjelper til med å forebygge forstoppelse.

Noen babyer bruker 1 uke på å komme opp i en full porsjon mens andre bruker 1 mnd ( noen lenger også) så her må man bare ta det i babyens tempo.

jeg har alltid gitt mat først og mme etterpå, men vet ikke om alle gjør det.
 
Her har vi gitt grøt i nesten 1 måned. Å noen dager spiser hun full porsjon og andre dager halv. Tror mengden baby spiser også varierer litt slik som den gjør hos oss voksne (Eller vertfall meg, noen dager spiser jeg masse og andre dager er jeg fornøyd med 1 skive).
 
Her begynte vi med noen skjeer grøt blandet i mm/mme gitt på flaske. Det fungerte fint. Hun fikk også litt banan og jordbær på baby feeder I starten.
 
Back
Topp