MME og mikrobølgeovn

Snippsaa81

Flørter med forumet
Ble brått litt i tvil. Vi varmer vannet til mme direkte i mikroen rett fra springen. Baby drikker lite foreløpig, så vi har den på 15-20 sekund. Sambo mener det blir sterilt nok vannet, og vi gir temperert melk. Flaskene steriliserer vi såklart på forhånd. Del-ammer.
 
Ble brått litt i tvil. Vi varmer vannet til mme direkte i mikroen rett fra springen. Baby drikker lite foreløpig, så vi har den på 15-20 sekund. Sambo mener det blir sterilt nok vannet, og vi gir temperert melk. Flaskene steriliserer vi såklart på forhånd. Del-ammer.

Det må nok kokes skikkelig først :)
"Kok opp friskt og kaldt springvann som har rent en stund. Kok vannet opp til 100 °C. Ikke bruk lunkent vann rett fra springen når du tilbereder morsmelkerstatningen. Det varme vannet kan være forurenset med kjemiske stoffer eller bakterier fra varmtvannsberederen og vannledningene."
https://helsenorge.no/etter-fodsel/morsmelkerstatning
 
«Kok opp friskt og kaldt springvann som har rent en stund. Kok vannet opp til 100 °C. Ikke bruk lunkent vann rett fra springen når du tilbereder morsmelkerstatningen. Det varme vannet kan være forurenset med kjemiske stoffer eller bakterier fra varmtvannsberederen og vannledningene.»
https://helsenorge.no/etter-fodsel/morsmelkerstatning
 
Bruker ikke lunket vann fra springen, men koker det jo ikke i mikroen. Blir kun varmet opp. Sambo jobber med vann, og han sier det ikke er problem. Men ble straks i tvil. For jeg leste og den artikkelen der
 
Bruker ikke lunket vann fra springen, men koker det jo ikke i mikroen. Blir kun varmet opp. Sambo jobber med vann, og han sier det ikke er problem. Men ble straks i tvil. For jeg leste og den artikkelen der

Den informasjonen er fra helsedirektoratet så jeg ville forholdt meg til det, det er spesielle hensyn å ta fordi babyen er liten og skjør, og pga bakteriene som kan oppstå i melka :) :)
 
Ble litt dårlig her, baby er 1 mnd, og jeg har ikke kokt vannet en eneste gang annet enn oppvarming i mikroen. Huff!!

Kanskje vi må få oss en baby brezza
 
Ble litt dårlig her, baby er 1 mnd, og jeg har ikke kokt vannet en eneste gang annet enn oppvarming i mikroen. Huff!!

Kanskje vi må få oss en baby brezza

Vannet må uansett kokes når man bruker baby brezza.
 
Ble litt dårlig her, baby er 1 mnd, og jeg har ikke kokt vannet en eneste gang annet enn oppvarming i mikroen. Huff!!

Kanskje vi må få oss en baby brezza

Det skal nok gå fint, bare kok alt vannet fra nå :) ❤️
 
Kok opp vann på kvelden, ha det stående til morgenen også bruker dere det til baby i løpet av dagen, for da er det alt kokt en gang og kan puttes i mikro for å varmes
 
Åh, da er jo til og me brezza tungvint....

Men sambo sier vannet blir forurenset av å bli stående også. Jaggu ikke lett å bli klok på! Godt jeg stort sett ammer hele dagen og slipper å styre for mye med dette kokte vannet
 
Kok opp kaldt vann fra springen i vannkoker. Bland inn kaldt vann til riktig temp. Vi hadde flaskevann i kjøleskapet til å blande inn i det kokte vannet. Det er viktig å koke vann til de, de første månedene. Det er mye bakterier i vannet som vi voksne takler fint, men som ikke er bra for en skjør nyfødt
 
Kok opp kaldt vann fra springen i vannkoker. Bland inn kaldt vann til riktig temp. Vi hadde flaskevann i kjøleskapet til å blande inn i det kokte vannet. Det er viktig å koke vann til de, de første månedene. Det er mye bakterier i vannet som vi voksne takler fint, men som ikke er bra for en skjør nyfødt

Men hva er vitsen i å koke vannet, om man tilsetter ukokt vann?
 
Men hva er vitsen i å koke vannet, om man tilsetter ukokt vann?
Dårlig forklart av meg. Hadde kokt vann i flaske i kjøleskapet som jeg blandet med det varme kokende vannet for å få riktig temperatur

Edit: brukte dog kaldt vann fra springen eventuelt Imsdal eller lignende etter 3 mnd i stedet for å koke og avkjøle vannet for å blande i. Men de første 3 mnd kokte vi alt
 
Dårlig forklart av meg. Hadde kokt vann i flaske i kjøleskapet som jeg blandet med det varme kokende vannet for å få riktig temperatur

Edit: brukte dog kaldt vann fra springen eventuelt Imsdal eller lignende etter 3 mnd i stedet for å koke og avkjøle vannet for å blande i. Men de første 3 mnd kokte vi alt

Skjønner. Ukjent territorie for meg dette.
 
Skjønner. Ukjent territorie for meg dette.
Her ble det flaskebarn fra begynnelsen av, så har prøvd det meste innen oppvarming av vann osv :p viktigste er at alt er kokt og sterilisert de første 3 mnd. Deretter går det bra med kaldt vann fra springen (så lenge man har rent vann, ikke sånn gammelt «renset» vann fra en bekk eller brønn).
Etter tre mnd gjelder jo samme regler som for oss voksne. Man bruker ikke lunket vann til mat/drikke fordi det kan inneholde bakterier fra varmtvannsberederen osv. Tar meg ikke en tekopp fra springen liksom :hilarious:
 
Jeg koker alltid kaldt vann fra springen, lar det koke i 5 minutter før jeg så heller det på flasker å setter det kjølig :)
 
Vi hadde likt vann i kjøleskapet og kokte opp til eksamen og blandet så vakkert ble perfekt. Man finner mange løsninger på å gjøre ting lettere når man har hatt to flaskebarn. Det med vannet hadde jeg ikke trudd på uansett. Etter vannskandalen så fikk vi mld av kommunen om at vannet er perfekt. Men vannet her lukter ofte vondt og anker vondt selv i saft. Da koker jeg vann og setter i kjøleskapet. Innimellom så svir det også å dusje hvis man er følsom som meg. Så ikke enig i kommunen sine vann eksperter akkurat der.
 
Ble litt dårlig her, baby er 1 mnd, og jeg har ikke kokt vannet en eneste gang annet enn oppvarming i mikroen. Huff!!

Kanskje vi må få oss en baby brezza

Vannet skal kokes og deretter avkjøles. Går fint å bruke mikro, men det må fortsatt kokes.
Baby brezza er en super maskin hvis man er flaske barn, men vannet som brukes må fortsatt kokes. Fordelen er at den maskinen temperer og doserer for deg akkurat som en kaffemaskin. Så du trenger bare å fylle på vann/pulver når det er tomt i beholderen.
 
Back
Topp