MME og konstant smokk

lillesolstrålen

Blir kjent med forumet
Hei og gratulerer til alle små, nydelige desemberbarn <3

Nå har min tass rukket å bli 1 mnd og som tittelen sier, får han MME pga dårlig sugetak og dermed lav produksjon og allerede 3 brystbetennelser. Men jeg føler han spiser så enormt mye. Nå er denne gutten en relativt stor kar, og møtte verden med sine 3920gram og 52 cm. Han spiser hver 3.-5.time alt ettersom hvor fort han sovner etter et måltid. Vi lager til flasker på 135 ml og de siste dagene nå har han slukt dem, og kanskje 1-2 flasker blir ikke helt tømt (maks 100ml). Med ca 7 måltider i døgnet føler jeg at mengden er høy, og når han har slukt denne flaska på 135 ml, da MÅ han ha smokken. For han koser ikke med flaska, han suger og svelger. Dermed føler jeg at gutten egentlig er mer sulten, siden smokken er så nødvendig rett etter han har spist. Får han kanskje for lite innimellom? Burde mengden kanskje være høyere?
 
Hvor mye veier han nå? Døgnbehovet for barn som får MM er ca 15 % av kroppsvekt - dette behovet stagnerer ved 4 uker men jeg er usikker på om den verdien også gjelder for barn som får MME.
Har dere prøvd langsom flaskemating så han kan selvregulere så mye som mulig ift sult og metthet slik han ville gjort ved brystet?
 
Døgnbehovet er den samme for MME og MM. Forskjellen er at barn som får MME har gjerne færre måltider per døgn og større mengde, sammenlignet med babyer som ammes - oftere måltider og mindre mengder.

Jeg hadde forsøkt å ta pause underveis sånn ar babyen rekker å registrere mat i magen. Er som oss voksne - fort gjort å overspise hvis man spiser fort.
Kan også hende babyen din bare har sugebehov. Du kan forsøke og tilby flaske på for eksempel 30 ml bare for å se om det er sult eller bare sugebehov.
 
Vi lager til flasker på 135 ml og de siste dagene nå har han slukt dem, og kanskje 1-2 flasker blir ikke helt tømt (maks 100ml). Med ca 7 måltider i døgnet føler jeg at mengden er høy, og når han har slukt denne flaska på 135 ml, da MÅ han ha smokken
Min lille blir 3 uker på søndag, og han har fått flasker med 135ml snart en uke. Jeg hadde vondt i magen og følte jeg ga han altfor mye mat, så snakket med helsestasjonen for å få "godkjenning" på at jeg ikke gjorde noe galt. Her veide mini 3250 ved fødsel, så var ikke spesielt stor.

Jeg fikk beskjed om å fortsette å gi han mat når han ga tegn til å være sulten, uten å bekymre meg for å overmate han.

Her er det også mating hver 3-5 time, alt ettersom når han våkner. Noen måltider spiser han ikke opp, men han har også ca 7 flasker om dagen.
 
Vil forresten legge til at jeg fikk beskjed om å ta pauser, og passe på at han rapa ofte.... vet ikke hvor viktig det er, men jeg passer hvertfall på å ha 3 rapepauser på hver flaske når han spiser hele :)
 
Hvor mye veier han nå? Døgnbehovet for barn som får MM er ca 15 % av kroppsvekt - dette behovet stagnerer ved 4 uker men jeg er usikker på om den verdien også gjelder for barn som får MME.
Har dere prøvd langsom flaskemating så han kan selvregulere så mye som mulig ift sult og metthet slik han ville gjort ved brystet?

Han veier nesten 5kg, men han ligger over dagsbehovet. Han har gått normalt opp i vekt for sin vektkurve. Men det hjalp litt å ta pause, samt bruke dr brown sine flasker. I forhold til Mam går det sykt tregt med disse dr brown tutene, og det virker som om det tar så lang tid for han at metthetsfølelsen kommer. Og det er jo bra!
 
Back
Topp