mme og amming

julepølsa

Andre møte med forumet
*gammel bruker*

Jeg vil helst være anonym da jeg kjenner mange her inne.

Jeg har en gutt på 7 uker og sliter sånn med amminga[:(] Stakars han henger i puppen konstant, men jeg har så lite melk. Føler meg som verdens dårligste mamma som ikke greier å produsere nok mat til gutten min.[:(] Hadde ikke trodd at jeg skulle bli så følsom på det med amming.

Jeg fikk beskjed på ammehjelpen at ALLE får nok melk, og ungen styrer mengden du produserer utifra hvor mye de spiser. Men det kan jo ikke stemme i mitt tilfelle??? Han Suger det kjempefort tomt, og fortsetter å suge til han blir sint, for det kommer jo ikke mere...

Jeg pumper også. Fikk beskjed på HS at det fikk opp melkeproduksjonen, men jeg får MAX ut 60 totalt. Og da er det på det meste med melk i puppene. Den høyre er det nesten ikkenoe i, men den venstre er litt bedre.

Jeg Har kjøpt mme, og gir han det 1-2 ganger om dagen, og da er han mett lenge, men når han får pupp vil han ha igjen etter et kvarter. Jeg har jo helt tydelig for lite[:(][:(][:(]

Dette er IKKE ment å være ufine mot dere som gir mme, men JEG hadde et STERKT ønske om å kunne fullamme gutten min, men det år jo ikke...[:(] Jeg gråter her jeg sitter med lille gutten min på fanget. Føler jeg mister noe verdifult for både meg og han ved ikke å kunne amme.

Dere trenger ikke å skrive noe hvis dere syns jeg overreagerer, dette er fryktelig sårt for meg. Men var godt å få skrevet det ned. Mannen min vet ikke noe om dette engang. Jeg syns det er så flaut og leit. ALLE spør jo hvordan det går med amminga.

Hilsen meg som er lei meg[:(]

*klem*

Det er jo ikke noe man kan si spesielt. Det er jo ikke noe som hjelper for at du skal føle deg bedre akkurat nå sikkert? Man vil jo bare det beste for den lille, og har man en bestemt mening om hva det absolutt beste er, så er det jo ikke lett om det ikke fungerer som man vil.

Men om du viser omtanke og er en god mor ellers, vil det nok gå bedre etterhvert. Uansett om bedre da betyr at melken kommer seg, eller om du føler deg bedre med å gi mme...

Rotete skrevet, men ja... -Lykke til!

ORIGINAL: Auliana

Viktigste er jo at ungen blir mett og fornøyd! Om det er fra din pupp eller en flaske er jo helt likegyldig.

Et råd, ikke bebreid deg selv for at du ikke kan fullamme. Du kommer til å lage unødig stress for deg.
Godta at slik er det. Noe mer kan du ikke hjøre.

Har vært igjennom denne ammetristheten selv....ikke noe morro.

enig[;)]

klemklem

Tusen takk[:)] Det er godt å få noen trøstende ord. Det kan jo hende melka tar seg opp, men akkurat nå er jeg bare fryktelig trist og lei[:(]

Dere er noen supre jenter!

Jeg fikk også en periode med lite melk. For meg hjalp det å drikke masse vann, og spise en ts med maltekstrakt hver dag[:)]

Og ikke fortvil, du har jo faktisk klart og amme i nesten 2 mnd[:)] Du er flink.

*klem*

Først vil jeg gi deg en god klem![:)][:)]

Jeg har vært i dine sko, og jeg vet at det er veldig vondt og føles som et nederlag å ikke kunne amme når en virkelig ønsker å amme. Og det blir ikke mindre fælt når en blir påminnet om amming og pupp og morsmelk overalt - og at andre i tillegg spør hvordan ammingen går. Hele tankene dreier seg om amming, melk og vonde følelser - en veldig negativ spiral som igjen fører til stress og kan påvirke til mindre melkeproduksjon.

Det er forsåvidt bare tull at alle har nok melk så lenge en legger ungen ofte til.
Det er jeg og mange andre kvinner eksempler på.
Jeg kunne ikke amme første ungen min, da hun ikke klarte å ta brystet pga for kort tungebånd. Jeg pumpet meg døgnet rundt, hadde lav melkeproduksjon og da snuppa var 3 mnd fikk jeg bare ut 5 ml tilsammen. Jeg gråt MANGE tårer og følte meg mislykka på den fronten - (mange grunner til det, hadde for det første en grusom fødsel, og så gikk ikke ammingen heller som planlagt på toppen av dette). ANGRER veldig på at jeg sleit meg slik ut og ødela en tid som skulle være kos og glede.

Denne gangen ammer jeg, har fremdeles ikke noen kjempeproduksjon men har nesten nok til å fullamme. Må gi ei flaske mme på kveldstid da.
Men vet du; det er rett og slett mye flaks det går på om en kan amme eller ikke. Du er ikke dårligere enn noen andre - det er ikke din feil at du eventuellt ikke kan fullamme. Det er urettferdig ja, men ikke klandre deg selv.
Kan du delamme, så er det ikke noe negativt i grunn - og mannen din kan også være med å dele den kosestunden det er (burde være) å gi babyen sin melk, babyen blir ikke totalt avhengig av deg osv[:)]

Tips som du sikkert vet fra før til å få opp produksjonen:
drikke masse vann, spise nok, prøve å få inn så mye hvile som mulig, prøve Syntocin nesespray (i tilfelle du har treg utdrivningsrefleks), legge babyen til hver time om så bare for 5-10 min - all stimulering hjelper på produksjonen. Håndmelke opp natten i noen netter osv osv.

Skjønner at det føles som et personlig nederlag å ikke få til det som for mange virker å være lett som ingenting og det mest naturligste i verden osv.
Men tips fra meg er å ikke la dette overstyre gleden ved å ha blitt mamma og kosen som du og babyen og pappen skal ha i lag i denne tiden som er altfor verdifull til å "kaste bort" på tårer og masse negative og vonde følelser.
Av og til må enn bare akseptere at det ikke går, og ikke tenke på at en ga opp . for det gjør du IKKE. Alle er ikke laget for å fullamme/amme. Det er ikke din feil.[:)]

ORIGINAL: MammaOkt

Først vil jeg gi deg en god klem![:)][:)]

Jeg har vært i dine sko, og jeg vet at det er veldig vondt og føles som et nederlag å ikke kunne amme når en virkelig ønsker å amme. Og det blir ikke mindre fælt når en blir påminnet om amming og pupp og morsmelk overalt - og at andre i tillegg spør hvordan ammingen går. Hele tankene dreier seg om amming, melk og vonde følelser - en veldig negativ spiral som igjen fører til stress og kan påvirke til mindre melkeproduksjon.

Det er forsåvidt bare tull at alle har nok melk så lenge en legger ungen ofte til.
Det er jeg og mange andre kvinner eksempler på.
Jeg kunne ikke amme første ungen min, da hun ikke klarte å ta brystet pga for kort tungebånd. Jeg pumpet meg døgnet rundt, hadde lav melkeproduksjon og da snuppa var 3 mnd fikk jeg bare ut 5 ml tilsammen. Jeg gråt MANGE tårer og følte meg mislykka på den fronten - (mange grunner til det, hadde for det første en grusom fødsel, og så gikk ikke ammingen heller som planlagt på toppen av dette). ANGRER veldig på at jeg sleit meg slik ut og ødela en tid som skulle være kos og glede.

Denne gangen ammer jeg, har fremdeles ikke noen kjempeproduksjon men har nesten nok til å fullamme. Må gi ei flaske mme på kveldstid da.
Men vet du; det er rett og slett mye flaks det går på om en kan amme eller ikke. Du er ikke dårligere enn noen andre - det er ikke din feil at du eventuellt ikke kan fullamme. Det er urettferdig ja, men ikke klandre deg selv.
Kan du delamme, så er det ikke noe negativt i grunn - og mannen din kan også være med å dele den kosestunden det er (burde være) å gi babyen sin melk, babyen blir ikke totalt avhengig av deg osv[:)]

Tips som du sikkert vet fra før til å få opp produksjonen:
drikke masse vann, spise nok, prøve å få inn så mye hvile som mulig, prøve Syntocin nesespray (i tilfelle du har treg utdrivningsrefleks), legge babyen til hver time om så bare for 5-10 min - all stimulering hjelper på produksjonen. Håndmelke opp natten i noen netter osv osv.

Skjønner at det føles som et personlig nederlag å ikke få til det som for mange virker å være lett som ingenting og det mest naturligste i verden osv.
Men tips fra meg er å ikke la dette overstyre gleden ved å ha blitt mamma og kosen som du og babyen og pappen skal ha i lag i denne tiden som er altfor verdifull til å "kaste bort" på tårer og masse negative og vonde følelser.
Av og til må enn bare akseptere at det ikke går, og ikke tenke på at en ga opp . for det gjør du IKKE. Alle er ikke laget for å fullamme/amme. Det er ikke din feil.[:)]

Tusen tusen takk for gode ord og tips[:)]
Jeg elsker jo bebisen min over alt, og vil jo bare hans aller beste. Er nok derfor det er så tungt for meg.

Trist og høre at du hadde en vanskelig fødsel og slet med amming du også, men så fint at det går bedre nå[:)]

Klem tilbake[:)]

ORIGINAL: julepølsa

Jeg elsker jo bebisen min over alt, og vil jo bare hans aller beste. Er nok derfor det er så tungt for meg.

Trist og høre at du hadde en vanskelig fødsel og slet med amming du også, men så fint at det går bedre nå[:)]

Takk for det[:)]

babyen din sitt beste er å ha en mamma som er i godt humør og som koser seg sammen med ham - og som ikke sliter seg ut og er nedfor pga ammevansker, hvor måltidene som skal være noe koselig bare blir et stressmoment.
Mme er et kjempebra alternativ proppfull av vitaminer, mineraler og gode fettsyrer, og det er like mye kos som amming (synes jeg, i og med at jeg har vært både flaskemamma og puppemamma så kan jeg sammenligne). 
Et tips hvis du gir flaske er å legge ham til slik som du gjør ved amming; da får han varme og hudkontakt. Jeg synes forresten at det er lettere å holde blikkontakt ved flaskemating.
Så om du fullammer, delammer eller gir mme på fulltid, så har gutten din det like godt[:)] Hvis du bekymrer deg mtp at han ikke får i seg antistoff via mme,  så er det slik at jo mindre melk en har, jo mer konsentrert er antistoffene i den melken du har.

Takk for det[:)]

babyen din sitt beste er å ha en mamma som er i godt humør og som koser seg sammen med ham - og som ikke sliter seg ut og er nedfor pga ammevansker, hvor måltidene som skal være noe koselig bare blir et stressmoment.
Mme er et kjempebra alternativ proppfull av vitaminer, mineraler og gode fettsyrer, og det er like mye kos som amming (synes jeg, i og med at jeg har vært både flaskemamma og puppemamma så kan jeg sammenligne). 
Et tips hvis du gir flaske er å legge ham til slik som du gjør ved amming; da får han varme og hudkontakt. Jeg synes forresten at det er lettere å holde blikkontakt ved flaskemating.
Så om du fullammer, delammer eller gir mme på fulltid, så har gutten din det like godt[:)] Hvis du bekymrer deg mtp at han ikke får i seg antistoff via mme, så er det slik at jo mindre melk en har, jo mer konsentrert er antistoffene i den melken du har.

Det visste jeg ikke! Er utrolig godt å vite da[:)]

Igjen-TUSEN takk for at du tar deg tid til å skrive så utfyllende til meg![:)]

ORIGINAL: Tammiss

IKKE føl deg som en dårlig mamma, da ødlegger du for deg selv. DU ER INGEN DÅRLIG MAMMA!!!!! Det får du ikke lov til å innbile deg engang *Tammis er streng nå*

Alle har ikke nok melk, sånn er det bare. Noen ganger gjør amming vondt, og sånn er det bare. Jeg orket ikke det styret der, det ødela meg helt!! Jeg ga begge ungene mme, og vi koste oss masse med matingen, både jeg, ungene og pappaen!

STOOOR KLEM!

Takk[:)] Er "godt" å høre at jeg ikke er alene om dette. Amming er liksom en selvfølge å få til.. Takk igjen for gode ord! Det hjelper virkelig[:)]

Det visste jeg ikke! Er utrolig godt å vite da[:)]

Igjen-TUSEN takk for at du tar deg tid til å skrive så utfyllende til meg![:)]

Det koster meg så lite, når det kan berolige en som er der jeg har vært - skulle ønske noen sa disse ordene til meg da jeg sleit som verst med amming og pumping i barseltiden med første barnet mitt. Så da velger jeg å bruke litt tid på dette[:)]

En annenting ang antistoff er at nyere forskning viser at morsmelk ikke beskytter mot allergi og astma likevel, tvert i mot. Hvis det er en trøst[;)]
Men forskning går begge veier, og personlig er jeg er skeptisk til begge veier; altså både til forskning som sier at det er superbra med morsmelk - og forskning som sier at morsmelk faktisk kan være skadelig. En mellomting tror jeg er sannheten[:D]

Poenget mitt er at det er ingen krise uansett hvor du ender hen.

ORIGINAL: Nissemor til babyD

Jeg hadde det som deg nesten, og jeg har måtte delamme fra starten av. Var bare ikke nok til å dekke min sønns behov.
Kanskje det kan være noe for deg? På den måten så ammer du jo og gir alt det du har av melk, og han får alle de gode nærringstoffene. Men med å plusse på med litt mme så blir bebyen helt mett.[:)]
En mett og fornøyd beby = en fornøyd mamma[:D]

Klemmer.

Takk for svar[:)] Ja, jeg gir alt jeg har! Klemmer puppen gul og blå for å få ut alt[&:]
Så skal begynne å gi mme med et smil, og kose meg med at jeg faktisk har NOE melk og kan amme halvparten av matstundene ihvertfall![:)]

Det koster meg så lite, når det kan berolige en som er der jeg har vært - skulle ønske noen sa disse ordene til meg da jeg sleit som verst med amming og pumping i barseltiden med første barnet mitt. Så da velger jeg å bruke litt tid på dette[:)]

En annenting ang antistoff er at nyere forskning viser at morsmelk ikke beskytter mot allergi og astma likevel, tvert i mot. Hvis det er en trøst[;)]
Men forskning går begge veier, og personlig er jeg er skeptisk til begge veier; altså både til forskning som sier at det er superbra med morsmelk - og forskning som sier at morsmelk faktisk kan være skadelig. En mellomting tror jeg er sannheten[:D]

Poenget mitt er at det er ingen krise uansett hvor du ender hen.

Ja, du skulle virkelig hatt en som deg selv til å fortelle deg dette når du slet! For nå føler jeg meg mye bedre[:)]
Interressant det du sier om forskninga også! Du har nok rett, at det er en mellomting!

Skal gi mme med et smil, og kose meg med de gangene jeg kan amme gutten min[:)]

ORIGINAL: lille nupp

har du dialog med en ammehjelper?
sjekket du vekt etc før du begynte med mme? det er normalt at de har dager r hvor de spiser mye pupp, for å øke mengden..

og det å gi mme vil ha invirkning på produksjonen din, om du ikke pumper når du skulle hatt måltid

og det du pumper er ingen indikasjon på om du har mye eller lite melk.. ikke alle får til pumpingen

har du tenkt på at kanskje du har litt treg utdrivning?
kanskje hjan syns melka kommer for sakte, prøv nesespray.. evnt få legen til å sjekke næringen i melka

skjønner frustrasjonen din godt, og sender mange klemmer

Takk for klem[:)]
Nei, har ikke det. Og han har gått opp som normalt de første ukene da jeg bare gav han mm. Bare de siste 2-3 ukene jeg merket det ble for lite, og jeg begynte med mme. Pumper når jeg skulle ammet, og gir han alt dette på kvelden.
Skal prate med legen min jeg! Må uansett snart på 6ukerskontroll av meg selv.[:)]

Ja, du skulle virkelig hatt en som deg selv til å fortelle deg dette når du slet! For nå føler jeg meg mye bedre[:)]
Interressant det du sier om forskninga også! Du har nok rett, at det er en mellomting!

Så godt å høre![:D][:D]

Et siste tips (bombaderer deg med tips her hehe...) er å amme først og så gi mme, da vedlikeholder du produksjonen/den går ikke ned. Hvem vet, kanskje kan du plutselig fullamme igjen etter en stund.
Det at du nå fremover ikke stresser psykisk like mye/bekymrer deg, vil kanskje også virke positivt inn på hele situasjonen.

Så godt å høre![:D][:D]

Et siste tips (bombaderer deg med tips her hehe...) er å amme først og så gi mme, da vedlikeholder du produksjonen/den går ikke ned. Hvem vet, kanskje kan du plutselig fullamme igjen etter en stund.

Ingen fare[:)] Er superglad for tips[:D] Det skal jeg gjøre! Hadde vert fantastisk om det hadde blitt fullamming etterhvert!

Takker masse[:D] Du er virkelig et fint menneske[:)]

ORIGINAL: Mikke

Nå har ikke jeg lest alle svarene dine her, men jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Jeg får heller ikke nok melk med en gang. Jeg har ikke fullammet noen av barna mine før de var 2 mnd.

Med storebror var det flere problemer, men med lillebror var det bare dette med melka. Og ja det var grusomt å ikke få det til. Men jeg fulgte alle rådene. Lagde meg egne økedøgn etpar ganger i uka der jeg ammet eller pumpet meg ihvertfall annenhver time, men også oftere. Ellers ble lillebror ganske slapp når han ikke fikk nok mat så jeg ga i starten han 20ml med mme før amming for at han skulle suge bedre. Vet det er mot alle råd, men hvis ungen er veldig sulten så kan det faktisk hende han suger dårligere og får i seg for lite på den måten..

Det jeg fikk til råd var å først amme ene brystet i 10 min og så det andre og så det samme igjen og så den tredje gangen bare i 5 min. Dette tar tid. masse tid og tålmodighet, men det fungerer. For meg fungerte ikke dette etter noen dager, men etter 2 mnd med slik jobbing.
For min del har det også vært vært alle tårene og det jeg har følt inni meg. Fordi jeg klarte det. Jeg fullammet derretter storebror til han var nesten 5 mnd og lillebror til han var 5,5 mnd og derretter ammet jeg dem i 17 og 18 mnd.

Helsesøster trodde vel egentlig aldri jeg skulle klare det og jeg fikk til råd at jeg ikke skulle være lei meg for å gi mme. Og det er kanskje riktig sagt til mange, men for meg var det det værste jeg kunne høre fordi jeg ville amme...

Så mitt råd er å gjøre som du selv ønsker det.. og hva du orker. Hvis du virkelig ønsker å amme så vil du klare det for det har HS rett i, men noen ganger må det ønsket være ekstremt sterkt og du må bestemme hva du orker.

Lykke til

Tusen takk[:)] Så flott at du fikk det til tol slutt da![:)] Jeg vil jo virkelig amme!
Setter utrolig stor pris på alle tipsene! Skal lagre hele denne tråden på pcen, for dette er gull verdt for meg[:)]

Er det meg du skriver om eller..??
KJenner meg så igjen i alt du skriver!
Gikk til ammehjelp i de første tre mnd nesten og ingenting hjalp, fikk ikke nok melk og jeg ammet iallefall annenhver time døgnet rundt.
Begynte til slutt med å gi mme i tillegg, og alt ble som en drøm! Vi fikk alle endelig sove litt, han var god og mett i lengere perioder og syns nesten ammingen gikk lettere og!
Så med en eventulet neste mann skal jeg iallefall ikke slite meg så mye ut hvis jeg ser at det ikke går. Jeg var i utgangspunktet som du, så ikke for meg at man kunne gjøre noe annet enn å amme, men takker meg selv for at jeg til slutt ga opp å fullamme og begynte på mme i tillegg!

Lykke til videre!

Har ei jente på 3 som ikke ble fullammet mer enn 3 dager [;)]
 Hun er så sunn og frisk, gikk så fint[:D][;)]
 Du skal ikke ha dårlig samvittighet hvist det ikke går.

Mm er best , men mme er GODT NOK!!.
 Og hvist det går , så greit , slipper du flaskestyr [;)]

Back
Topp