MME - kan barna overspise?

unknownP

Elsker forumet
Januar 2017
Sommerfuglene
Hei

Av forskjellige grunner så ser det ikke ut som jeg kan klare å amme mini, og jeg gir han nå kun erstatting.

Dere som gir MME, hvor mye gir dere? Og hvor gammel er barnet?

Her er lille 6 dager gammel i dag, og han har fått 70ml siste to dagene, nå virker det som det ikke lenger er nok, og han vil ha mer. Ga han litt ekstra i går kveld før soving (hjelper sånn passe på søvn), men er så redd for å gi han alt for mye.

Han veier nå ca 3200 gram

Fikk beskjed på sykehuset om at det var litt i meste laget, men at jeg ikke skulle bekymre meg... men kjenner jeg fortsatt er litt redd for å øke, så er bare nysgjerrig på andre sine erfaringer.
Han spiser regelmessig hver 3 time
 
Ja ga til snuppa var mett jeg [emoji14] noen dager spiste hun mer og andre dager mindre :) gulpet veldig sjelden. Men spiser de for mye så gulper de det opp igjen :) kan hende han har øke døgn nå. At han krever litt mer mat :)
 
De skal vel ikke ha over 1liter MME per døgn?
Jeg mener jeg har hørt det et sted. Aldri gitt MME selv, men det står vel dosering bak på boksen?
 
Min er 3 uker å drikker 90ml pr måltid.
Pr 3 time ca på dagtid og en gang på nattå :)
 
Min er 8 dager gammel å får mellom 70-80ml hver 3.time.
 
Min er fem uker og drikker 120 ml til ca hvert måltid, spiser mindre noen ganger og vil ha mer noen ganger.. spiser ca hver 3-4 time
 
Man kan gi for mye MME, ja. Årsaken til det er at når babyen får fra flaske så sluker babyen mye melk på kort tid, sammenlignet med når babyen ammer, og metthetsfølelsen rekker ikke å komme før babyen kanskje har "overspist". Du kan tenke deg langsom spising - hvis du hiver i deg masse mat på kort tid, sammenlignet med når du spiser langsomt.

Vil anbefale langsom flaskemating. Ta pauser gjennom matingen.

Ellers er det bare å følge anvisningen på pakken - der står det hvor mye en baby skal ha. Om det for eksempel står 100 ml, og babyen kanskje tar 120 ml/måltid så skal du ikke få panikk!! Babyene er som oss voksne; noen ganger spiser de mye, andre ganger lite.

Maksimum 1 liter (altså 1.000 ml) MME per døgn er anbefalingen.
 
Hei!

Får jeg spørre hva som er årsaken til at du tenker du ikke får ammet ham?
Har du fått hjelp?


(Jeg spør fordi mange mødre feilaktig tror de ikke kan amme fordi babyen er urolig, at de blir såre, at babyen vil ha pupp 24/7 osv. Jeg sier ikke det gjelder deg, men jeg synes det er viktig å hjelpe så mange som mulig med amming, når det faktisk er mulig.)
<3
 
Man kan gi for mye MME, ja. Årsaken til det er at når babyen får fra flaske så sluker babyen mye melk på kort tid, sammenlignet med når babyen ammer, og metthetsfølelsen rekker ikke å komme før babyen kanskje har "overspist". Du kan tenke deg langsom spising - hvis du hiver i deg masse mat på kort tid, sammenlignet med når du spiser langsomt.

Vil anbefale langsom flaskemating. Ta pauser gjennom matingen.

Ellers er det bare å følge anvisningen på pakken - der står det hvor mye en baby skal ha. Om det for eksempel står 100 ml, og babyen kanskje tar 120 ml/måltid så skal du ikke få panikk!! Babyene er som oss voksne; noen ganger spiser de mye, andre ganger lite.

Maksimum 1 liter (altså 1.000 ml) MME per døgn er anbefalingen.
I den forbindelse kan jeg anbefale dr brown flaskene, der renner melka langsomt og man unngår både overspising og mye luft i magen [emoji4]
 
Datteren min bruker 10-15 min på 80 ml. Så jeg syns det er langsomt.
 
Kjenner ikke til Dr. Brown flasker, men har en avent-flaske (0+) hvor det ikke renner. Husker fra sykehuset at de har så vanvittig god kraft når de suger (prøvd med lillefinger) - ville uansett ha stoppet opp underveis og tatt pauser.
 
Får jeg spørre hva som er årsaken til at du tenker du ikke får ammet ham?
Har du fått hjelp?
Jeg er operert, og brystvortene er flyttet. Har veid han før og etter amming. og han får ikke i seg mat fra meg selv om han suger som en gud. Så teknikken er på plass, og han klarer å få sugetak, men det er bare dråper som kommer ut.
Fikk ammehjelp på sykehuset

Jeg har lest bak på pakken, og der står det jo en viss indikasjon, men han spiser mer enn pakkens "anbefaling". Men jeg tror jeg skal høre på tipsene over her og prøve på litt langsom mating. Kan være det hjelper. Jeg har vanligvis 2 pauser i løpet av flasken for å rape, men han sluker virkelig flasken når han får mulighet.

Vi overstiger ikke 1000ml på dagen heldigvis, har enda et stykke igjen dit

Takk for alle tilbakemeldinger, hører gjerne på flere sine erfaringer :)
 
Jeg ammer å gir MME i tillegg.

Hun her er 4 uker idag å drikker 150 ml.
Av å til så vil hun ha pupp etterpå, men det er bare for kosen sin del tror jeg.
 
Hei

Av forskjellige grunner så ser det ikke ut som jeg kan klare å amme mini, og jeg gir han nå kun erstatting.

Dere som gir MME, hvor mye gir dere? Og hvor gammel er barnet?

Her er lille 6 dager gammel i dag, og han har fått 70ml siste to dagene, nå virker det som det ikke lenger er nok, og han vil ha mer. Ga han litt ekstra i går kveld før soving (hjelper sånn passe på søvn), men er så redd for å gi han alt for mye.

Han veier nå ca 3200 gram

Fikk beskjed på sykehuset om at det var litt i meste laget, men at jeg ikke skulle bekymre meg... men kjenner jeg fortsatt er litt redd for å øke, så er bare nysgjerrig på andre sine erfaringer.
Han spiser regelmessig hver 3 time

Jeg ga mme helt fra starten og husker sykehuset sa det var veldig viktig å følge instrukser de første 10 dagene. Når de er født har de magesekk på str med en ert liksom.. Den må strekkes veldig gradvis. Mener det var:
Dag1 10ml
Dag2 20ml
Dag3 30ml
Osv opp til dag 7 eller 10 så kan man begynne å dosere som anvist på pakken.
Og JA du overfore på mme. Jeg kjenner en liten baby som ble lagt inn på sykehuset nettopp pga det. Fikk veldig magevondt og problemer. Mme kan ikke gis på samme måte som om man gir pupp. Det er ikke like lett fordøyelig osv. Så gjelder å følge anvisninger. Men den første uken er det anvisning fra sykehuset som gjelder.
Så snakk med sykehuset om du er i tvil.
 
Jeg ga mme helt fra starten og husker sykehuset sa det var veldig viktig å følge instrukser de første 10 dagene. Når de er født har de magesekk på str med en ert liksom.. Den må strekkes veldig gradvis. Mener det var:
Dag1 10ml
Dag2 20ml
Dag3 30ml
Osv opp til dag 7 eller 10 så kan man begynne å dosere som anvist på pakken.
Og JA du overfore på mme. Jeg kjenner en liten baby som ble lagt inn på sykehuset nettopp pga det. Fikk veldig magevondt og problemer. Mme kan ikke gis på samme måte som om man gir pupp. Det er ikke like lett fordøyelig osv. Så gjelder å følge anvisninger. Men den første uken er det anvisning fra sykehuset som gjelder.
Så snakk med sykehuset om du er i tvil.
Tusen takk! Jeg ga min mer de første dagene på sykehuset, etter jordmødre/barnepleiere sin beskjed. Lille fikk ikke mat fra meg, og hadde i tillegg gulsott (på grensa til sol, men slapp heldigvis), så fikk der beskjed om å øke maten. På dag 3 var jeg på 40/50ml faktisk.
Men nå er han en uke i dag, og nå ligger vi jo faktisk litt under det som er anvist på pakken.... så tror dette skal gå bra nå.

Man blir bare så bekymret som førstegangsmor og usikker....
 
Jeg er operert, og brystvortene er flyttet. Har veid han før og etter amming. og han får ikke i seg mat fra meg selv om han suger som en gud. Så teknikken er på plass, og han klarer å få sugetak, men det er bare dråper som kommer ut.
Fikk ammehjelp på sykehuset

Jeg har lest bak på pakken, og der står det jo en viss indikasjon, men han spiser mer enn pakkens "anbefaling". Men jeg tror jeg skal høre på tipsene over her og prøve på litt langsom mating. Kan være det hjelper. Jeg har vanligvis 2 pauser i løpet av flasken for å rape, men han sluker virkelig flasken når han får mulighet.

Vi overstiger ikke 1000ml på dagen heldigvis, har enda et stykke igjen dit

Takk for alle tilbakemeldinger, hører gjerne på flere sine erfaringer :)

Jeg skjønner. Enda godt han har sugeteknikken inne da, så flaskematingen går bra. :)
Jeg spurte fordi det er mange som tror de ikke kan amme, uten at det egentlig er noe i veien for det.

Langsom flaskemating er veldig lurt, og sittende raping kan ofte få ut mer luft enn "vanlig raping."
Kudos til deg for at du spør, og vil tilpasse best mulig for sønnen din! Stå på! <3
 
Langsom flaskemating er veldig lurt, og sittende raping kan ofte få ut mer luft enn "vanlig raping."
Kudos til deg for at du spør, og vil tilpasse best mulig for sønnen din! Stå på! <3
Tusen takk. Han raper veldig fint, men jeg har han alltid ved skuldra når han skal rape. Kanskje prøve sittende også. Alltid greit med flere "teknikker"

Tok tiden når vi spiste tidligere i dag, og da brukte han 13 minutter på en flaske.... med 2 rapepauser :) Han er en super-raper og den/de kommer gjerne sekunder etter jeg tar han opp heldigvis.

Man vil jo gjøre det beste for de lille, så prøver så godt jeg kan. Viktig at de får i seg nok næring, samtidig som man selvfølgelig ikke vil gjøre noe galt med tarmer og fordøyelse.... de er jo så skjøre.

Takk for gode ord :)
 
Back
Topp