MME fremfor MM

LilleM.M

Andre møte med forumet
Hei,

har en datter på litt over 7 mnd. Jeg fullammer fremdeles, og det er først nå barnet har lært seg å sove i egen seng.

Før dette sov barnet i senga vår, og når hun våknet etter 2.-3. time så var det bare å gi henne pupp mens vi begge fremdeles halvsov. Men nå som hun sover i egen seng må jeg ta henne opp, noe som vekker både henne og meg mer enn nødvendig. Det som har hjulpet er å gi henne flaske med mme, fort gjort, hun sovner kjapt igjen og jeg sovner lett igjen.

Heldigvis har hun ikke fått tenner enda, men er det slik at hun kan få hull i tennene av mme? Den inneholder jo ikke sukker.

Det samme sies om MM, men forskning sier at man ikke får hull i tennene av det.

Har prøvd å gi henne vann flere ganger, men det spytter hun bare ut og blir våt og hylgriner... (!!)

Spørsmålet er altså, kan jeg fortsatt gi henne mme om natten, selv når hun får tenner?
 
Hei,

har en datter på litt over 7 mnd. Jeg fullammer fremdeles, og det er først nå barnet har lært seg å sove i egen seng.

Før dette sov barnet i senga vår, og når hun våknet etter 2.-3. time så var det bare å gi henne pupp mens vi begge fremdeles halvsov. Men nå som hun sover i egen seng må jeg ta henne opp, noe som vekker både henne og meg mer enn nødvendig. Det som har hjulpet er å gi henne flaske med mme, fort gjort, hun sovner kjapt igjen og jeg sovner lett igjen.

Heldigvis har hun ikke fått tenner enda, men er det slik at hun kan få hull i tennene av mme? Den inneholder jo ikke sukker.

Det samme sies om MM, men forskning sier at man ikke får hull i tennene av det.

Har prøvd å gi henne vann flere ganger, men det spytter hun bare ut og blir våt og hylgriner... (!!)

Spørsmålet er altså, kan jeg fortsatt gi henne mme om natten, selv når hun får tenner?

Hei!
Så flott at du har så mye melk, og kun har gitt henne mm fram til nå. Barn som kun får mm når de er 7 måneder, har som regel behov for hyppige måltider for ät de skal være fornøyde og føle seg mett. Morsmelkens næringstetthet er lavere enn fast føde,- og den er også lett fordøyelig. Det gjør at barnet stadig må ha påfyll. Dette er noe av bakgrunnen for at de fleste ser at barnet har behov for fast føde fra rundt 6 måneder. Etter hvert som barnet har fått innarbeidet faste måltider med fast føde og morsmelk på dagtid, har ikke barnet behov for nattmåltider lenger.
De fleste barn får også sin første tann fra rundt seks måneder. Det er gunstig med tanke på tennene å unngå nattmåltider. Både morsmelk og mme inneholder melkesukker,- som kan skade tennene.. Det er derfor en stor fordel om dere kan unngå nattmåltider etter at din datter har fått tenner. Etter tannframbrudd er det heller ikke anbefalt å gi annet enn vann som tørstedrikke utenom måltidene. Melk bør gis til måltidene. Lykke til videre med datteren deres! Hilsen Elin
 
Back
Topp