MME eller prøve å få opp melkeproduksjonen igjen.

Orko

Betatt av forumet
Aprilbarna`15
Jeg har en liten gutt på 5 uker som nektet å amme på barsel, jeg pumpet meg og ga tillegg med MME når vi var på barsel og etter jeg kom hjem. Men etterhvert som tiden gikk og jeg ble mer og mer sliten av lite søvn og mindre hjelp av barnefar endte det med at jeg hoppet over noen pumpinger. Jeg klarte også en lørdag å koke istykker noen deler på pumpen og kunne derfor ikke pumpe meg. Prøvde å melke men fungerte dårlig. Dette endte med at jeg nå har mistet melken. Har tilsammen 20 ml med melk. På en måte har jeg veldig lyst å få til ammingen og har vert på time hos ammepoliklinikken. Men nå har jeg pumpet meg i 2 uker og prøvd å legge lillegutten til. Men melken har ikke økt noe særlig.  Så nå vurderer jeg egentlig å gi opp ammingen for jeg savner virkelig å kose meg med babyen min og komme meg litt ut uten å tenke på at jeg må hjem å pumpe meg. Føler nå dagene kunn består i mate babyen med flaske og få han til å rape. så er det å legge han og håpe han sovner og ikke begynner å skrike når jeg sitter med pumpen. Kan ikke legge han til uten å gi han melk i en sprøyte i munnviken, og det er veldig vanskelig å få til alene.
 
Noen som har råd på hva jeg bør gjøre? Synes dette er veldig vanskelig valg. Så trenger derfor noen synspunkter..

Håper på svar:)
 
vet ikke hva jeg kan si, men amming har flere fordeler. 
deriomot det skal ikke gå ut over din morsrolle på det viset at problemer med ammingen skal gi deg følelsen om å være en dårlig mor. 

har fødslen vært særlig tøff? 
feks vakum, ks, tang? 
 
Håper det hat ordnet seg for deg. Jeg har noe av samme erfaring. Jeg fikk ikke igang melkeproduksjon på sykehuset. Da jeg kom hjem ble jeg anbefalt av helsesøster å la babyen suge så mye hun ville. Jeg pumper meg og gir MME i tillegg. Dett har resultert i at jeg har sittet i sofaen med babyen til brystet i 6 uker, uten å få opp melkemengden nok. Nå gir jeg opp. Ville ikke ha gjort det en gang til, men har til nå tatt det som et nederlag å gi opp. Babyer klarer seg like bra på MME, og det er viktig med en mor med overskudd.
 
Så lenge du har prøvd alt du klarer er det bra!! Barnet blir like glad i deg. Men hvis du føler at du har krefter til å prøve litt til, ville jeg ha gjort det. Kan plutselig bli lettere. :-)
 
Vet dette er enormt slitsomt nå. Klarer du å finne motivasjon til å prøve mer? Å koke flasker og ha med kokt vann, få det varmet eller bruke varmt vann fra termos og slikt er også ganske slitsomt og stressende. Det kommer jo an på hva du vil. Det krever litt planlegging når man skal ut det også, men det kan jo hende det er bedre for deg. Jeg ville prøvd å tenke på hvor mye motivasjon du har til å amme. Det må ikke slite deg helt ut. Kanskje du kan delamme? 

Hvordan går det med håndmelking? Tror ikke du har mistet melken. Den er nok der den. Det er jo mulig å starte å amme igjen etter ammeslutt. Den beste stimuleringen av brystet er babyen, så kommer håndmelking og så kommer pumpe. Jeg har håndmelket mye og får det til fint. Er det noe spesielt som er vanskelig som du trenger råd på? Stimulering av brystet med håndmelking er hakket bedre enn med pumpe. 

Hos lege kan du få nesespray på resept som heter Syntocinon. Den hjelper til med å få melken til å renne, altså starte utdrivingen. Kanskje du kan spørre legen om det er noe for deg? 

Hvis jeg var deg ville jeg ringt til en ammehjelper eller sendt en mail til de. Jeg fikk veldig raskt svar og med masse gode råd. se på ammehjelpen.no .  

Dette føles nok veldig vanskelig ut nå. Det er godt å spørre andre om råd. Viktig at du ikke angrer på valget ditt slik jeg gjorde. For meg var det veldig tungt i ettertid. Hvis du syns det er bedre å gå over til bare MME så er det helt greit. Du vil nok være en fantastisk mor alikevel! Gutten din vil også ha det helt supert. Er jo veldig viktig at du klarer å slappe av og kose deg med gutten din. Mine første 4 uker følte jeg at jeg ikke hadde noe energi og tid til å kose meg med den nyfødte. Det var utrolig tungt. Uansett hva du velger så tror jeg at det viktigste er at du og gutten din får god tid til hverandre :) 

 
Back
Topp