Mme eller grøt?

nøttelitenitreet

Fjompenisse
Tilgangsansvarlig
VIP
August 2018
Sommerfuglene
Hvordan er det egentlig med puppebarn når puppen ikke metter nok lengre? Bør man gi de litt mme eller bare begynne med grøt?
(det er ikke tomt, så økedøgn funker ikke. Har hatt det i en uke..)
Han var 4 måneder for en uke siden.

(har ikke ammet så lenge før, så dere får bare unnskylde at jeg er litt blond.. Hehe...)

* æpp'n *

Ut fra det jeg har hørt og lest, anbefales det da å begynne med grøt og gi pupp i tillegg. Kan hende det er noen som har erfaring ?:-)

Hvordan vet du at morsmelka ikke metter lengre?
Ikke alle som har økedøgn på den måten at de ammer kontinuerlig over flere timer f.eks.
Jeg har ikke hatt noen ekstreme økedøgn, men den siste perioden har han spist oftere, og han ligger lengre på puppen på kveldstid før han sovner.

Er så mange som kutter amminga fordi de tror de ikke har melk lengre, mens det egentlig er øking på gang. Jeg er sikker på at du kan fullamme til 6 mnd jeg, og delamme til ett år:-)

Det står strengt tatt ingenting om å slutte å amme i HI, og det var heller ikke meningen.
Som sagt, han har allerede økt i en uke og det var ikke tomt. Når han spiser til han kaster opp flere ganger rett etter hverandre nytter det ikke med mer øking. Og nei, han har ikke omgangssyke eller noe sånt.
Ikke har jeg spist noe han har reagert på heller.

* æpp'n *

Det står strengt tatt ingenting om å slutte å amme i HI, og det var heller ikke meningen.
Som sagt, han har allerede økt i en uke og det var ikke tomt. Når han spiser til han kaster opp flere ganger rett etter hverandre nytter det ikke med mer øking. Og nei, han har ikke omgangssyke eller noe sånt.
Ikke har jeg spist noe han har reagert på heller.

* æpp'n *
Jeg ville gitt mme først. Det modner tarmene mer enn mm sånn at du tryggere kan erstatte mme med grøt når mm+mme ikke metter lengre. Ville ikke gitt grøt før 6 mnd om jeg kun ga mm.

Sendt fra telefonen min! <3Appen<3

Om du ønsker å gi noe annet enn mm vil vel mme være det beste.
Når morsmelk ikke metter og mengden er der er det fordi du har for mye melk. Det er fra tilsynelatende tom pupp at den fete melka kommer. Om baby aldri greier å komme seg så langt vil h*n til slutt få vondt i magen av for mye skummetmelk. De suger febrilsk, men har fylt magesekken før de har fått det de trenger.

Tegn på overproduksjon hos mor:

• Konstant brystspreng, vondt i brystene
• Stor lekkasje fra ”det andre” brystet under amming
• Økt risiko for tilstoppede melkeganger og brystbetennelse

Tegn hos barnet:

• Spiser "glupsk", kan se ut som barnet stresser; setter melk i halsen, koser seg ikke ved brystet
• Gulper ofte etter ammingen
• Luft i magen, kolikksymptomer
• Ofte grønn og skummende avføring, gjerne eksplosiv
• Enten veldig lav eller veldig høy vektøkning

Tegn på overproduksjon hos mor:

• Konstant brystspreng, vondt i brystene
• Stor lekkasje fra ”det andre” brystet under amming
• Økt risiko for tilstoppede melkeganger og brystbetennelse

Tegn hos barnet:

• Spiser "glupsk", kan se ut som barnet stresser; setter melk i halsen, koser seg ikke ved brystet
• Gulper ofte etter ammingen
• Luft i magen, kolikksymptomer
• Ofte grønn og skummende avføring, gjerne eksplosiv
• Enten veldig lav eller veldig høy vektøkning
Jeg hadde dette problemet. Et tips på ammehjelpen var å pumpe begge bryst "tomme", deretter la baby die på begge bryst så lenge han vil ha, deretter gi av det ene brystet 2 ganger ( det andre brystet har pause), deretter bytte bryst. Da får man tømt brystet godt.

Ut fra det jeg har hørt og lest, anbefales det da å begynne med grøt og gi pupp i tillegg. Kan hende det er noen som har erfaring ?:)
ville heller gjort det motsatt. Først pupp og deretter grøt. På den måten vil ikke melken minske og fortsatt være hovednæringen :):)

Back
Topp