Mitt mareritt!

lysengeln

Forelsket i forumet
Novemberskattene 2014 <3
Igår var vi på Levanger sykehus for å ta ultralyd av hodet til lille elgen + at vi var til en barnelege etterpå..
Hodet er litt avlangt, men perfekt både utvendig og innvendig :)
Så de nyhetene visste vi jo fra før..
Men jeg dro jo på sykehuset og tenkte at gutten var helt perfekt, ingenting galt. Vi visste at hodet var fint, pga måten gutten er, og pga fasongen hadde endret seg litt til det bedre :)

Men sjokket hadde ingenting med hodet å gjøre.
Vi fikk beksjed om at gutten hadde en ulyd på hjertet..
En bilyd tror jeg de kalte det.. Men de mente at det kom til å ordne seg selv, og at det var harmløst..
Men vi må tilbake på ny ultralyd igjenn til våren, og da av hjertet...

Så der satt jeg på kontoret til legen, stiv som en stokk, og prøvde å spørre om ultralyden ikke kunne taes når vi nå først var der.. Men det hadde de ikke hjertespesialister nok til..
Mannen min tok det heldigvis veldig rolig, så han fortsatte å prate med legen, mens jeg prøvde å roe meg ned..

Det hjelper jo litt på at de forsikrer seg om at det er ingen grunn fro uro, men uansett så blir jeg redd.
Det er jo babyen min det gjelder!
Så nå skal jeg gå å engste meg til ultralyden blir tatt, og jeg kommer til å passe på han som en hauk.

Fikk beskjed om at flatet han ut i vekstgangen og endret matvaner, så måtte vi inn med engang.
Så jeg kommer ikke til å slappe av før den ultralyden er tatt!!!

Heldigvis har jeg mannen min, for han er avlsappet nok for oss begge :)
Og han er den eneste grunnen til at jeg ikke sitter å gråter hysterisk :P

Min har og bilyd på hjertet, men det bekymrer meg ikkje. Syns det er rart at du ikkje har fått bedre forklaring på dette, så eg skal prøve meg på ei forklaring. Når alle barn blir født og griner for første gang, lukker den blodåra rundt hjertet seg som babyen har brukt da den låg i magen. Hos mange barn lukker den seg ikkje skikkelig, og dette gir seg til kjenne ved ein bilyd på hjertet. Dette er ikkje farlig, og ordnar seg veldig ofte av seg sjølv i løpet av dei første månadane. Me har fått innkalling til ekko av hjertet når mini er 2 mnd.
Reknar med at det er dette som er tilfellet hos din og, om dei hadde vore bekymra, så hadde dei sjekka det ut med ein gang.
Håpar det hjalp litt på bekymringen din. Eg kan forklara det nærmare om du ønsker det:)
Godt at alt var bra ellers med guten:)

Først- hurra for at det ikke var noe med hodet:)

Tror bilyder er og har vært ganske så "vanlig" hos endel spedbarn uten at det trenger være noe ekstra men det er bra de tar det seriøst og sjekker opp i alle tilfelle.
Da jeg fikk førstemann for snart 14 år siden kom en pleier inn på rommet mitt på barsel og tok med seg babyen min- jeg sov og var litt i ørska- men alt hun sa til meg var "han har en lyd på hjertet så legen vil se på han"
Ble sittende igjen uten å skjønne noenting- så kom han tilbake til en gråtende mor med beskejd "alt fint" sådaså..
Høres ut som de håndterer bilyder litt bedre nå:)

Bilyd her og, men det er visst veldig vanlig og ordner seg i de aller fleste tilfeller selv :) Syns ikke du skal uroe deg så mye, dette går nok over av seg selv :)

Min har og bilyd på hjertet, men det bekymrer meg ikkje. Syns det er rart at du ikkje har fått bedre forklaring på dette, så eg skal prøve meg på ei forklaring. Når alle barn blir født og griner for første gang, lukker den blodåra rundt hjertet seg som babyen har brukt da den låg i magen. Hos mange barn lukker den seg ikkje skikkelig, og dette gir seg til kjenne ved ein bilyd på hjertet. Dette er ikkje farlig, og ordnar seg veldig ofte av seg sjølv i løpet av dei første månadane. Me har fått innkalling til ekko av hjertet når mini er 2 mnd.
Reknar med at det er dette som er tilfellet hos din og, om dei hadde vore bekymra, så hadde dei sjekka det ut med ein gang.
Håpar det hjalp litt på bekymringen din. Eg kan forklara det nærmare om du ønsker det:)
Godt at alt var bra ellers med guten:)

Jeg fikk vite at det kunne være så mangt. Men at mest sannsynlig så var det harmløst.
De sjekket han ikke noe videre, kun lyttet på hjertet..
Og time til ultralyd av hjertet skulle vi ikke få før nærmere sommeren.
Og ikke har vi fått noe tilbud om ekko eller annet..

Så selv om de gjentatte ganger sier at jeg ikke skal beskymre meg, så gjør jeg det.
For de sjekket ikke ut hva det var, men mener at vi skal vente i uvisshet i noen måneder.

Ekko er det samme som ultralyd av hjertet. Veldig rart at dei ikkje berre tok ein med ein gang, så du slepp å bekymra deg!
Grunnen til at dei er såpass "avslappa" til det er at bilyden kjem av at blodet strømmer litt tilbake som gir ein "ekstra lyd". Og litt tilbakestrøm, nesten uansett grunn er ikkje farlig. Mange lever med bilyd uten å vite om det, og er heilt friske.
MEN, det er jo berre tull at du skal gå å bekymra deg fram til sommaren, så eg syns at du skal ta kontakt å forlange undersøkelse, eller i allefall ein skappelig forklaring, for å sei til ei bekymra mor at det kan vera så mangt er IKKJE godt nok.
Masse lykke til:)

Storebror hadde bilyd på hjerta då han var fødd. Var til ny ul når han var tre mnd, få var det fortsatt ikkje lukka. Ny ul igjen då han var 1år og då var alt i orden!
Så kroppen pleier ordna opp sjølv for dei fleste, håpar det skjer for dykk og!

Back
Topp