Mitt første svangerskap <3

Rikken

Flørter med forumet
Hei!

Jeg tenkte jeg kunne skrive en slags dagbok. Kommer sikkert ikke til å skrive hver dag, men noen ganger :)
Jeg har vært veldiginne på forumet, og har fått svar på mye, men også blitt litt skremt når jeg leser at folk har mistet.

I dag er det 6 uker siden første dag i siste menstruasjon, og ifølge alle terminkalkulatorer er jeg 6 uker på vei. Men da jeg skulle melde meg inn her, så skrev jeg inn termin, og da står det at jeg er 5 + 5. (da med syklus på 31 dager)

Hva tenker dere om dette?
Er jeg 6 uker, eller blir 5 + 5 mer riktig å si i forhold til fosterets utvikling?

Idag var første gang jeg merket noe til morgenkvalmen foressten. Gikk over etter at jeg fikk i meg litt mat, selvom dette ikke var lett å få ned heller, så har jeg hørt at d er lurt å spise. Håper jeg slipper mye kvalme!
 
Velkommen, og gratulerer så masse med spiren :)

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app
 
Dag 2 med morgenkvalme. Jeg tenkte at idag skal jeg spise før kvalmen kommer. Jeg fikk spist, og når jeg var ferdig var det bare å løpe opp trappa og inn på do for å spy. Lite matlyst hele dagen.

Jordmor ringte idag og avtalte time 14. Oktober. Ble lenge å vente, da er jeg vel i uke 13.
 
Dag 2 med morgenkvalme. Jeg tenkte at idag skal jeg spise før kvalmen kommer. Jeg fikk spist, og når jeg var ferdig var det bare å løpe opp trappa og inn på do for å spy. Lite matlyst hele dagen.

Jordmor ringte idag og avtalte time 14. Oktober. Ble lenge å vente, da er jeg vel i uke 13.
Kjenner meg første månedene :( Håper du slipper å være kvalm så lenge :)

Ellers gratulerer deg :)
 
Uff. Idag har typen vært i bilulykke. Og akuratt nå er jeg i Norge, men han er i utlandet. Begynte å lure hvorfor begge telefonene hans var av, men ringte ikke en venn av han før nå ikveld. Da ante han ingenting, men skulle ringe en felles venn av dem. Etter mye ringing til denne vennen, skjønte jeg noe var galt, og forestilte meg det værste. At han kunne være død. Uff! Det var helt grusomt, og nå har det gått noen timer siden jeg fikk vite at han er stabil, og bare skadet hånden sin. Allikevel, hadde han nesten dødd, fordi han hadde mistet så mye blod(!) Og mobiltelefonene hans var stjålet da han var klemt fast i bilen og ikke kunne bevege seg. Uff, jeg så bilder av han, som vennen sendte, og det var mye blod. Han var veldig trøtt da jeg snakket med han, og sovna kort etterpå etter han fikk noen medisiner.

Dette føles helt grusomt for meg. Først av alt å ikke kunne gjøre noe her jeg sitter i Norge. Men den redslen og suikkerheten den timen jeg skjønte noe var galt, men vennen han ikke fortalte hva som hadde skjedd. Han ville ikke si ordet sykehus til meg, men heller komme seg dit slik at jeg kunne snakke med typen selv.

Uff, jeg tror det hele opplevdes så utrolig sterkt. Ting begynte å rase sammen inne i hodet mitt. Ville jeg noen gang se han igjen. Jeg føler meg fortsatt rystet, gråt helt hysterisk, og skjelte ut mannen omtrent med en gang jeg hørte stemmen hans. Kanskje fordi jeg bærer barnet vårt inni meg nå. men uansett så ser jeg hvor mye han betyr for meg.
 
Huff, det var ikke så god nyhet. Men du må ro deg ned nå etter at du fikk prate med han og forstod at han er i stabil stand. Du må passe på deg selv nå og babyen som er i magen. Jeg forstår dine følelser, har selv opplevd det.
Har du noen som kan være med deg nå og støtte deg - det blir bedre for deg, synes jeg

Sender deg en klem :)
 
Huff, det var ikke så god nyhet. Men du må ro deg ned nå etter at du fikk prate med han og forstod at han er i stabil stand. Du må passe på deg selv nå og babyen som er i magen. Jeg forstår dine følelser, har selv opplevd det.
Har du noen som kan være med deg nå og støtte deg - det blir bedre for deg, synes jeg

Sender deg en klem :)

Takk skal du ha. Jo, jeg har delt det med noen venninner og mor, men moren min er på hytta, men det går bra med meg nå.
 
Har idag vært på tidlig UL. Hun gynekologen sa at det var for tidlig til å si hvor langt jeg var, men hun trodde 6 uker. Vi hørte en lyd vi trodde var hjertet. Det var helt utrolig, men det kom ikke opp disse "hjertestrekene", men det kom opp et mønster i hvitt som ble sterkere med jevne mellomrom. Hun sa jeg skulle få en ny time neste uke, som jeg ikke skulle betale for. Da ville hun mer nøyaktig kunne fortelle meg hvor langt på vet jeg var, og forhåpentlighvis høre/se hjerterytmen bedre.

Men! Jeg spurte henne hvor vanlig det var m SA og hun sa det er 50 prosent sjanse!
Ehm, Fikk meg ikke helt med ro, men tror egentlig ikke at dette stemmer. Gjør det virkelig det????
Hun mente dette, selvom jeg var 6 uker på vei. Nå skjønner jeg ingenting. Sier ikke de statistikkene jeg har sett her inne!!!

Ellers helt herlig å se at det faktisk vokser noe inni der. Jeg trodde vel kanskje ikke helt på det før jeg faktisk så det.

Grugleder meg til neste uke.
 
Har idag vært på tidlig UL. Hun gynekologen sa at det var for tidlig til å si hvor langt jeg var, men hun trodde 6 uker. Vi hørte en lyd vi trodde var hjertet. Det var helt utrolig, men det kom ikke opp disse "hjertestrekene", men det kom opp et mønster i hvitt som ble sterkere med jevne mellomrom. Hun sa jeg skulle få en ny time neste uke, som jeg ikke skulle betale for. Da ville hun mer nøyaktig kunne fortelle meg hvor langt på vet jeg var, og forhåpentlighvis høre/se hjerterytmen bedre.

Men! Jeg spurte henne hvor vanlig det var m SA og hun sa det er 50 prosent sjanse!
Ehm, Fikk meg ikke helt med ro, men tror egentlig ikke at dette stemmer. Gjør det virkelig det????
Hun mente dette, selvom jeg var 6 uker på vei. Nå skjønner jeg ingenting. Sier ikke de statistikkene jeg har sett her inne!!!

Ellers helt herlig å se at det faktisk vokser noe inni der. Jeg trodde vel kanskje ikke helt på det før jeg faktisk så det.

Grugleder meg til neste uke.

Tenk positivt :) Alt blir bra med babyen som vokser i magen :)
 
Men noen sa man ikke hører hjerteslagene på ultralyd. Man skal se de. Hva vet du om det? :S

Som jeg vet etter uke 6-7 ser de på ultralyd at hjerte slår (hører selvfølgelig ikke på UL:) ). Du må bare vente til neste uke for å se, eller litt senere kan høre hjertelyd med sånn apparat (vet ikke hva den heter :) ) som leger og jordmødre bruker, du både hører hjerte og dem måler hvor mange ganger hjerte slår i min :)
 
Som jeg vet etter uke 6-7 ser de på ultralyd at hjerte slår (hører selvfølgelig ikke på UL:) ). Du må bare vente til neste uke for å se, eller litt senere kan høre hjertelyd med sånn apparat (vet ikke hva den heter :) ) som leger og jordmødre bruker, du både hører hjerte og dem måler hvor mange ganger hjerte slår i min :)


Stetoskop. Dette var sånn innvenndig UL. Da hun trykka på noen knapper kunne vi høre noe som minna om hjerteslag. Men siden vi ikke så noe, så kanskje d var mine da
 
Stetoskop. Dette var sånn innvenndig UL. Da hun trykka på noen knapper kunne vi høre noe som minna om hjerteslag. Men siden vi ikke så noe, så kanskje d var mine da

Bare vent en uke til (vet at det er veeeeldig lenge ;) ) så får du både se og høre :)
 
Hvordan går det med deg? Har du vært på ny UL? :)

Sent from my D6503 using BV Forum mobile app


Hei!

Det har vært utrolig tøft siden ulykken til kjæresten min. Jeg befant meg straks på et fly til Afrika og kom tilbake igår. Tilstanden hans var mye mer alvorlig en hva vi først trodde, og fikk forflyttet han til et bedre sykehus i nabolandet. Nå er han mer stabil, og jeg var nødt til å dra til Norge igjen. :/ Sykehus der er svindyrt, og spesielt alle de operasjonene han må ha, så jeg måtte bare komme meg hit igjen og på jobb. Selv er jeg også student nå, så dette er tøft. Var flere netter med lite søvn, og mye stress og tårer. Men de siste dagene var noe bedre.

Det var ikke lett å komme hjem hit å vite jeg har etterlatt mannen, men jeg vet han er i trygge hender nå, og at jeg må ta vare på meg selv nå framover.

Jeg gikk tilbake på ultralyd idag da. Og hjertet slo. Det var så fint å se. NÅ virker det virkelig. Jeg tror det var veldig viktig for meg å se og høre hjertet, høre fra gynekologen at alt så bra ut. Jeg ble satt tilbake noen dager, til 8+1.

En annen god nyhet, tremenningen min skal ha baby i Januar. Så gøy!
 
Så godt å høre at alt er bra med deg (etter omstendighetene) og at du har fått høre hjerte til den lille <3 Jeg skal på UL på fredag, er 8+5 da.

Men så urolig trist å høre om kjæresten din :-( Kan tenkt meg til at hverdagen din ikke er så enkel for øyeblikket. Har du noen som helst formening om når han kommer hjem igjen?

Som du sier er det viktig at du tar vare på deg selv må, du kan dessverre ikke gjøre noe fra eller til i situasjonen med kjæresten din, det er det de dyktige legene som skal :)

Gøy! Min beste venninne venter også barn på januar, så vi har allerede planlagt mange trilleturer og playdates med babyene våre! :-D
 
Det er bra at går bedre med mannen din. Som du sa selv må du ta vare på deg selv og babyen i magen. Prøv å slappe av litt, inviter noen til deg at du ikke blir alene, noen som du kan prate med, dette er viktig
Lykke til med alt :)
 
Så godt å høre at alt er bra med deg (etter omstendighetene) og at du har fått høre hjerte til den lille <3 Jeg skal på UL på fredag, er 8+5 da.

Men så urolig trist å høre om kjæresten din :-( Kan tenkt meg til at hverdagen din ikke er så enkel for øyeblikket. Har du noen som helst formening om når han kommer hjem igjen?

Som du sier er det viktig at du tar vare på deg selv må, du kan dessverre ikke gjøre noe fra eller til i situasjonen med kjæresten din, det er det de dyktige legene som skal :)

Gøy! Min beste venninne venter også barn på januar, så vi har allerede planlagt mange trilleturer og playdates med babyene våre! :-D


Nei, vi har ikke bodd i Norge før, så planen var at jeg skulle ned i julen og at han skulle komme i Mars og at vi skulle dra ned igjen i Juni sammen. Nå håper jeg han kan komme i November kanskje. vet ikke om jeg orker å reise så mye.

Syns plutselig det er så mange rundt meg som skal ha barn. Hehe. Gled deg til ultralyden!
 
Back
Topp