Mitt barn fikk beskjed om å ikke ta så mye mat med på skolen. Foran alle.

En tråd i 'Livet med barn fra 5 år og oppover' startet av Frk. Blubb, 28 Sep 2017.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. Kathybe Glad i forumet Høsthjerter 2017

Hvordan kan 2 rundstykker, 1 kiwi og 1 yoghurtpose være for mye mat? Det er jo kun 1 måltid i mine øyne.

Men samme det.

Godt å høre at dere fikk tilbakemelding fra lærer også får vi håpe hun tenker seg om mer enn 1 gang før hun nevner noe personlig om barna foran barna igjen

2. Ingenbruker Guest

Om barnet hadde vært overvektig er ikke det noe læreren skal legge seg bort i uansett. Godt dere fikk snakket med læreren og fikk en oppklaring[emoji5] håper det går bra med gutten deres[emoji5]

• Liker Liker x 2
  3. Nordlys Forumet er livet Oktoberfruene 2018

Hadde pratet med læreren! Håper det ordner seg :)

4. ..christine.. Forumet er livet VIP Snøfnuggene 2018

Godt det ordnet seg[emoji4]

5. Krösa Maja Forumet er livet

Da er vi uenige i dette, for jeg mener vi voksene bør absolutt tenke hvordan barn oppfatter oss voksene og om vi prater til barn med ord som barna forstår. Barn skal ikle føle at de gjør feil fordi vi voksene ikke klarte å prate så barnet forstod [emoji4]
    Her viste det seg at barnet heller ikke misforstod, lærer her kommenterer altså mengder mat til små barn. Håper lærer her skjønte at dette ikke er greit.

6. Kawa Flørter med forumet

Kjenner jeg ble mektig provusert av å lese dette. Synes læreren gikk LANGT over streken. Det er så mange som sliter med dårlig selvbilde og spiseforstyrrelser.

• Enig Enig x 2
  7. Nøstet Lesehest. :-) VIP

Helt enig, det var utrolig frekt av læreren. Håper barnet ikke får altfor store problemer med dette, og skjønner at det er lærerens feil, ikke barnets.

8. Venessiela Forumet er livet Maiblomstene 2017 VIP Himmelbarn ❤️ Augustlykke 2020 ❤️ Assistert-jentene

Fatter ikke hvordan 2 grove rundstykker, 1 kiwi og 1/2 yoghurt mellom klokken 07.30 og 16.00 kan være i nærheten av for mye mat. Og om læreren så synes det så burde hun heller tatt det opp med foreldrene enn å si det til barnet. Jeg er så sterkt i mot at det skal kommenteres på matmengden til små barn når det er snakk om sunn og næringsrik mat.

• Enig Enig x 2
    • Liker Liker x 1
  9. Ingenbruker Guest

Joda men barn skal også lære at ting ikke alltid er slik de tror, dette jobbes det mye med blant barna, at de skal forsøke å ikke tolke hverandre i værste mening, sier ikke at voksne ikke skal tenke seg om men barn har ikke vondt av å bli fortalt « jeg skjønner du ble lei deg og tolket det slik men kan det være at h*n ikke mente det sånn?» det er slikt man lærer av[emoji5] å reflektere over forskjellige tolkninger er bare sundt[emoji5]

Nå skrev jeg ganske tydelig at jeg snakket generelt og ikke om situasjonen beskrevet i hovedinnlegget[emoji6]

• Liker Liker x 2
  10. Krösa Maja Forumet er livet

Helt enig i at barn i samtale med barn ikke skal tolke hverandre i verste mening, men så bruker barn som regel ord som andre barn forstår.
    Jeg har skrevet om voksene i møte med barn.
    Vi får være uenige :)

11. Ingenbruker Guest

Barn må også lære at voksne prater på en annen måte noen ganger. Vi voksne kan ikke alltid tilpasse alt etter barna, hvordan skal de lære da...

Ja vi er nok enige om det.

• Enig Enig x 1
  12. Frk. Blubb Flørter med forumet

..

• Liker Liker x 1
    Last edited: 6 Des 2017
  13. Cosacita Forumet er livet

Det syns jeg er helt bak mål. En lærer bør da tenke såpass langt at en står ikke og sier sånt til en elev foran klassen? Jeg kjenner jeg blir skikkelig provosert. Denne læreren bør gå til barnet ditt og be om unnskyldning, forklare at slikt skal man ikke gjøre og at hun gjorde en feil. Barn må jo få se at voksne kan gjøre feil de også og være en god rollemodell ved å be om unnskyldning.

Og jeg syns ikke matpakken hørtes så fryktelig stor ut. Så lenge barnet ikke overspiser eller er overvektig så spiller det ikke så stor rolle om det er mye i matpakken da unger som oftest regulerer dette selv. Du som mamma går jeg ut ifra vet ca hvor mye barnet ditt trenger og spiser, og tilpasser den etter det.

Ja, jeg kunne skrevet en bok, men jeg stopper her. :p

• Enig Enig x 1
    • Vinner Vinner x 1
  14. Skjermtrollet Forumet er livet Tilgangsansvarlig ❤ Aprilbarna19 ❤ Januar 2017

Fikk så vondt av å lese dette! Er så lite som skal til for å trigge et problematisk forhold til mat i årevis fremover... Bra dere følger med!

• Enig Enig x 1
  15. Oh Dear Forumet er livet VIP Januar 2017

Spiste han så lite fordi han ikke turte spise mer da? Eller ble det sagt at matpakken var for stor nettopp fordi det ble spist lite av den? Fikk du noe begrunnelse fra læreren?

• Liker Liker x 1
  16. Ingenbruker Guest

Vi diskuterte ikke ditt tilfelle nå. Som jeg understreker rimelig klart i mitt svar til henne[emoji6]

• Enig Enig x 1
  17. Frk. Blubb Flørter med forumet

...

18. Oh Dear Forumet er livet VIP Januar 2017

Men fikk du noen begrunnelse fra læreren? Syns det hele høres merkelig ut. [emoji15]

19. Kengu Forumet er livet VIP

Virkelig ikke greit av lærer

20. Frk. Blubb Flørter med forumet

...

Del denne siden