Mitsubishi Outlander 7-seter og 3 barn?

Mrs.Pink

Forelsket i forumet
Oktoberskatter 2014
Noen her som kan reglene for sånne "klappseter" i bil?

Vi har holdt av en Mitsubishi Outlander 7-seter og må bestemme oss innen i morgen.

7-seter vil si at den har 5 seter også to sånne klappseter baki. Setene baki har takfestet 5-punktsele, så er vanlige belter der, men ikke isofix.

Dersom vi skulle få tre barn... Er det lov å ha et barn i beltestol/pute på klappsete? Regner med eldstemann er stor nok for beltestol/pute innen nr 3 kommer.

Forhandleren virket ikke helt overbevisende da han sa dette sikkert gikk fint og Google er ikke helt entydig. Noen som faktisk har Outlander 7-seter og vet om dette er tillat og fungerer i praksis?

Evt vet jeg at Quashquai +2 har en tilsvarende løsning. Erfaringer fra denne bilen?
 
Søstera mi har hatt beltestol i slike seter, so vil tru det er lov!


Ipaden min <3
 
Sniker :) Vi har outlander, men har ikke hørt noe om det. Du kan ringe trygg trafikk og spørre, det har jeg gjort med andre bilstol spørsmål :)
 
Vi har qashqai+2. Så vidt jeg har skjønt er det lov med beltestol bakerst, men det er jo ikke kjempe stor plass bak i, så vet ikke om jeg ville brukt klappsetene på langtur osv. Ring statens vegvesen og hør for sikkerhets skyld.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Vi har qashqai+2. Så vidt jeg har skjønt er det lov med beltestol bakerst, men det er jo ikke kjempe stor plass bak i, så vet ikke om jeg ville brukt klappsetene på langtur osv. Ring statens vegvesen og hør for sikkerhets skyld.


Sent from my iPhone using BV Forum
Vi drar igrunn aldri på langtur med bilen. Så jeg kan tenke meg at det lengste vi drar sammen hele familien er på kjøpesenter, og da snakker vi mellom 15 og 30 minutters kjøretur. Vi er mer sydenfamilien i feier og har ikke verken hytte eller familie utenfor byen... Men ja, kan ta en telefon til trygg trafikk/ statens vegvesen :)
 
Gjør d, og skriv gjerne svaret her :) Forhandler sa det var greit, og vi tok det for gitt at det er greit med beltestol bak. Veldig fornøy med fine bilen vår vi iallefall! Vært topp med 7 seter, for vi får jo besøk som ikke kan ha med seg bil helt hit :)
 
Vi bruker beltesele i slike seter på barna. Politiet har nå ikke kommentert noe i kontroller. Tror nå det skal gå fint.
 
Vi drar igrunn aldri på langtur med bilen. Så jeg kan tenke meg at det lengste vi drar sammen hele familien er på kjøpesenter, og da snakker vi mellom 15 og 30 minutters kjøretur. Vi er mer sydenfamilien i feier og har ikke verken hytte eller familie utenfor byen... Men ja, kan ta en telefon til trygg trafikk/ statens vegvesen :)
Når jeg tenker meg om så er vel outlanderen litt større enn qashqaien :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Gjør d, og skriv gjerne svaret her :) Forhandler sa det var greit, og vi tok det for gitt at det er greit med beltestol bak. Veldig fornøy med fine bilen vår vi iallefall! Vært topp med 7 seter, for vi får jo besøk som ikke kan ha med seg bil helt hit :)
Fikk snakke med daglig leder i butikken i dag og han visste svar. Det er tillatt med beltestol/ pute og barn over 4 år i de bakerste setene. Det står for øvrig i instruksjonsboken til bilen. Det er imidlertid ikke tillatt med kategori 1 (spedbarnssete) eller kategori 2 sete (de bakovervendte som går fra 9-18 kg). Så da ble det Outlander på oss :)

Også fått det bekreftet av trygg trafikk :)
 
Last edited:
Når jeg tenker meg om så er vel outlanderen litt større enn qashqaien :)


Sent from my iPhone using BV Forum
Ja, den er nok litt større, også kan de vanlige/ midterste baksetene skyves frem og tilbake individuelt for å gi bedrebenplass til de i tredje seterad. I tillegg er det jo masse bagasjerom bak de bakerste setene, sånn i tilfelle påkjørsel bakfra. Så det fantes ingen dokumentasjon på at det er mindre trygt å ha barn i de bakerste setene enn i feks en vanlig personbil.

Jeg ble jo nermest stemplet som barnemorder på et annet forum, fordi jeg i det heletatt vurderte å ha et barn i de bakerste setene....
 
Ja, den er nok litt større, også kan de vanlige/ midterste baksetene skyves frem og tilbake individuelt for å gi bedrebenplass til de i tredje seterad. I tillegg er det jo masse bagasjerom bak de bakerste setene, sånn i tilfelle påkjørsel bakfra. Så det fantes ingen dokumentasjon på at det er mindre trygt å ha barn i de bakerste setene enn i feks en vanlig personbil.

Jeg ble jo nermest stemplet som barnemorder på et annet forum, fordi jeg i det heletatt vurderte å ha et barn i de bakerste setene....
Det blir nok bra! Skal være forsiktig med hva du spør om/ytrer på forum dersom man er opptatt av hva andre synes for på nettet tillater folk seg å si det meste!!


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Det blir nok bra! Skal være forsiktig med hva du spør om/ytrer på forum dersom man er opptatt av hva andre synes for på nettet tillater folk seg å si det meste!!


Sent from my iPhone using BV Forum
Tar meg ikke så veldig nær av de kommentarene. I et gjennomregulert samfunn som Norge, anser jeg det som relativt trygt å følge gitte lover, forskrifter og anbefalinger ;) Derfor jeg lurte på hva som var lov!
 
Vi vurderer selv Outlander siden vi venter nr.3. :)
 
Vi vurderer selv Outlander siden vi venter nr.3. :)
Vi også vurderte den, men slo den fra oss pga at den ikke er så bred. Vi kjører en del på hytta, og da vil jeg ha god plass til alle tre i barneseter på rad to slik at vi har god baggasjeplass i tillegg. Det er sikkert mulig å presse inn tre i bredden på den, men det blir trangt å komme til når de skal festes. Vi kommer sannsynligvis til å kjøpe en Ford S-Max (7 seter) i stedet for. Den har tre like seter på rad to og dermed god plass til tre barn på samme rad :) Ulempen med S-Max er at den ikke finnes med firehjulstrekk, men det klarer vi oss uten foreløpig :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Vi har outlander 2011 mod og venter nr2, å vi vurderer faktisk større bil nå :p går helt greit med to barneseter sefølgelig, men med tre hadde eg valgt en bredere bil ja! Med tre like seter. Å i forhold til benplass og avstand til førersetene så er det like stor plass i en Passat som i outlanderen. Fordelen er helt klart firehjulstrekkern, men er jo ikke alle som ser nødvendigheten i det heller.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Vi også vurderte den, men slo den fra oss pga at den ikke er så bred. Vi kjører en del på hytta, og da vil jeg ha god plass til alle tre i barneseter på rad to slik at vi har god baggasjeplass i tillegg. Det er sikkert mulig å presse inn tre i bredden på den, men det blir trangt å komme til når de skal festes. Vi kommer sannsynligvis til å kjøpe en Ford S-Max (7 seter) i stedet for. Den har tre like seter på rad to og dermed god plass til tre barn på samme rad :) Ulempen med S-Max er at den ikke finnes med firehjulstrekk, men det klarer vi oss uten foreløpig :)


Sent from my iPhone using BV Forum
Vi drar aldri noe langt med bil egentlig... Har ikke hytte og all familie i samme by. Ferier foregår for vår del i syden eller USA og da tar vi kollektivt til flyplassen. Men hadde vi vært friluftsfolk med hytte, kan det nok bli litt snaut med bagasjeplass om baksetene er i bruk ja... Og det er i tilfelle noen år til vi kaaaaanskje vurderer et tredje barn, så de bakerste setene er bare back up enn så lenge! Og da blir s-Max litt voldsomt for vår del. Og vi har bruk for 4X4 ettersom vi bor på landet, har en bedriten bakke til huset og er det siste stedet som prioriteres ift brøyting om vinteren :p
 
Vi har outlander 2011 mod og venter nr2, å vi vurderer faktisk større bil nå :p går helt greit med to barneseter sefølgelig, men med tre hadde eg valgt en bredere bil ja! Med tre like seter. Å i forhold til benplass og avstand til førersetene så er det like stor plass i en Passat som i outlanderen. Fordelen er helt klart firehjulstrekkern, men er jo ikke alle som ser nødvendigheten i det heller.


Sent from my iPhone using BV Forum

Større med bare to barn? Hva skal dere ha da?


Vet ikke om jeg er helt enig i det men... I Passat sitter man jo nede på bakken og må strekke ut bena mer. Fordelen med SUV er at man sitter mer oppreist med bena mer rett ned, som på en stol. Stasjonsvogn ville vi uansett ikke ha - det er det vi kvitter oss med nå...
 
Vi kjører på hytta hver helg, bilferier om sommeren. Og jeg får helt krupp av trang bil der jeg må stable for å få plass til alt. Å nå mer barnevogn i tillegg til alt annet, så vil jeg ha større bil:) men som sagt, det holder helt fint med to barn. Men med tre barn så hadde ikke outlander vært med i vurderingen engang. Da hadde jeg heller sett på mitsubishi pajero, Toyota langcruiser Ol.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Vi kjører på hytta hver helg, bilferier om sommeren. Og jeg får helt krupp av trang bil der jeg må stable for å få plass til alt. Å nå mer barnevogn i tillegg til alt annet, så vil jeg ha større bil:) men som sagt, det holder helt fint med to barn. Men med tre barn så hadde ikke outlander vært med i vurderingen engang. Da hadde jeg heller sett på mitsubishi pajero, Toyota langcruiser Ol.


Sent from my iPhone using BV Forum
Det er jo gigantiske greier :) Men ser at hyttepakking med små og vogn ikke er bare bare....

Sjekk leiebilen vår i USA! Tahoe var familiebilen sin det. Trengte nesten ikke legge sammen Emmaljunga Mondialen en gang :p
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    224 KB · Visninger: 24
Vi har ford mondeo 2002. Da har man veldig god plass i bagasjerom! (f.eks: barnevogn uten å slå den sammen og en stor hund eller 2 barnevogner ;)) og det er plass til 3 barnesete, men det er ikke noe god vinter bil for oss...
Det er vanskelig når man skal kjøpe ny bil.... :confused:
 
Back
Topp