Mistet tvilling

Br82

Blir kjent med forumet
Hei

Jeg tenker meg halvsprø om dagen, å vil egentlig bare høre hvordan det har gått for andre..

Jeg mistet en tvilling i uke 6+2.. var inne til ultralyd å fikk se et hjerte som slo i uke 7+6.. Men nå når jeg har vært gjennom en sa i dette svangerskapet har jeg jo blitt enda mere nervøs for å miste enn hva jeg var i utgangspunktet. Er nå i uke 9.. å må vente til uke 14 for ny ultralyd. Så.. hvordan har det gått for dere andre som har mistet en tvilling?

Kan du ikke få UL før uke 14 ? Trist å høre, håper alt står bra til med den andre.

Kan du ikke få UL før uke 14 ? Trist å høre, håper alt står bra til med den andre.
Jeg hadde en ultralyd uken etter sa.. Men måtte ta det privat, å det kostet 1400 kr. Skal ha en medisinsk ultralyd i uke 14 da de anbefalte det for å være sikrest mulig på riktige resultater.. Men den kostet meg 1900 kr.. Så har ikke økonomi til å ta flere ultralyder før den tid... Hadde jeg hatt muligheten hadde jeg vell vært inne vær uke :nailbiting::smiley-ashamed008

Jeg opplevde det samme som deg og er nå i uke 31. Ikke blødd noe siden uke 6. Alt er helt supert med babyen, var senest til oppfølging i går.

Jeg fikk beskjed om at ikke bare uke 12 er en milepæl i graviditeten men også uke 9, nettopp fordi da er alle organene og slikt på plass og skal bare utvikle seg. De aller fleste spontanaborter skjer før den uken. Har man sett et hjerte slå rundt den tiden så lover det veldig bra:)
Sjansen for spontan abort faller fra 20% til 2% etter uke 9, det er jo kjempe bra statistikk. Etter uke 12 faller sjansen ned til 1% og fortsetter å synke ettersom ukene og månedene går.

Jeg var kjempe redd hele graviditeten egentlig. Hadde ikke mistet tvilling men hadde mistet før jeg ble gravid denne gangen. Jeg leste meg blå på statistikker og alt jeg kunne komme over.

Jeg husker på første time hos jordmor i uke 12 så forloveden en plakat på veggen mens jordmor skulle høre etter hjertet og sa til meg 'tenk, nå ser babyen sånn ut (pekte på foster i uke 12) og så skal den bli så stor (pekte på baby i uke 40) og jordmor sa 'Ja. Det er jo det vi håper på da. Vi vil jo ha et barn til slutt' og jeg tenkte bare 'jah... Det var jo godt å høre det på den måten...' Jeg kan le litt av det nå som lillemor er her frisk og fin men akkurat da gjorde det ikke frykten bedre eller tankene roligere:facepalm:

Masse lykke til. Det kommer til å gå bra skal du se:Heartred Det mest vanlige er at alt går bra!

Last edited:
Jeg mistet en tvilling tidlig, men svangerskapet forløp normalt ellers og jeg har en skjønn baby nå. :-) Lykke til videre!

Jeg hadde en ultralyd uken etter sa.. Men måtte ta det privat, å det kostet 1400 kr. Skal ha en medisinsk ultralyd i uke 14 da de anbefalte det for å være sikrest mulig på riktige resultater.. Men den kostet meg 1900 kr.. Så har ikke økonomi til å ta flere ultralyder før den tid... Hadde jeg hatt muligheten hadde jeg vell vært inne vær uke :nailbiting::smiley-ashamed008
Herlighet så dyrt! Prøv å få en via fastlegen ?? Ja, det hadde jeg og! :happy:

Hei

Jeg tenker meg halvsprø om dagen, å vil egentlig bare høre hvordan det har gått for andre..

Jeg mistet en tvilling i uke 6+2.. var inne til ultralyd å fikk se et hjerte som slo i uke 7+6.. Men nå når jeg har vært gjennom en sa i dette svangerskapet har jeg jo blitt enda mere nervøs for å miste enn hva jeg var i utgangspunktet. Er nå i uke 9.. å må vente til uke 14 for ny ultralyd. Så.. hvordan har det gått for dere andre som har mistet en tvilling?

Bor du tilfeldigvis i Vestfold kan du bestille time hos dr guttu på Sandefjord helsepark. Han er fødselslege i bunn og tar ultralyd. Koster bare 100 kr når du er gravid ga meg masse trygghet i svangerskapet mitt :D

Ikke opplevd det selv, men mamma har opplevd det. Og her er jeg, så det gikk jo bra:-)

Bor du tilfeldigvis i Vestfold kan du bestille time hos dr guttu på Sandefjord helsepark. Han er fødselslege i bunn og tar ultralyd. Koster bare 100 kr når du er gravid ga meg masse trygghet i svangerskapet mitt :D
Bor nok litt for langt unna. Men takk for tips uansett. Sikkert noen andre her som bor nærmere som kunne tenke seg en ultralyd til en billig penge :smile

Herlighet så dyrt! Prøv å få en via fastlegen ?? Ja, det hadde jeg og! :happy:
Ja det er helt sinnsyke priser.. men de er veldig flinke, å tar seg god tid. Så det er egentlig verdt det. :) Får ikke henvisning fra fastlegen desverre. Kunne fått det etter sa, men hun sa det kom til å ta flere uker å komme inn. Å det orket jeg bare ikke når jeg ikke ante om jeg hadde liv i magen eller ikke.

Ja det er helt sinnsyke priser.. men de er veldig flinke, å tar seg god tid. Så det er egentlig verdt det. :) Får ikke henvisning fra fastlegen desverre. Kunne fått det etter sa, men hun sa det kom til å ta flere uker å komme inn. Å det orket jeg bare ikke når jeg ikke ante om jeg hadde liv i magen eller ikke.
Det forstår jeg.. Så synd med så lang ventetid. Kan du ikke få en henvisning og så ringe litt rundt selv? Eller bruker de bare et sted ? Finnes jo private som samarbeider med leger/sykehus..

Godt når en føler det er verdt prisen. Svar får du snsrt uansett, men skjønner at det blir lange dager.

Det er ganske vanlig å miste det som skulle blitt en tvilling. Blødninger tidlig i svangerskapet er ofte pga det.
Kroppen støter gjerne fra seg ikke-levedyktige embryoer før hjertet begynner å slå, og "sparer" som regel alltid på det med størst sjanse for å overleve. Våre kropper er helt utrolig laget. :)

Jeg finner ingen informasjon om at det er noen større sjanse for en ny spontanabort "bare" fordi du har mistet ett av to embryoer tidlig i svangerskapet, og det sier seg jo egentlig selv at det ikke skal behøve å påvirke noe, siden kroppen stort sett enten bare absorberer, eller støter ut det som ikke ble noe mer.
Det påvirker ikke det gjenværende embryoet. :)

Ikke mistet en tvillig selv ("bare" en vanlig SA), men søskenbarnet mitt mistet en tvilling. Sv.skapet ellers forløp som normalt, og nå har de en nydelig og frisk baby :)

For noen priser :O Håper virkelig dette går bra <3

Mange det går bra for som
Mister en tvilling men forstår bekymringen din... lykke til

Jeg mistet i uke 11+4 jeg visste da at jeg ikke var gravid. Men ble akutt dårlig med smerter og kraftig blødning. Viste seg å være spontanabort og på ul viste det en spire med fine hjertelag.

Gikk veldig bra . Ble født 10 dager over termin.
Navlesnora satt ikke fast til morkaka , noe de skulle ha sett på ul sa de på føden. Den satt fast i bare fosterhinna. Han var liten 2,9 kg. Men ellers frisk.

Fikk ikke nei ekstra oppfølging i svangerskapet heller . Hadde ikke mer blødninger heller.

Jeg hadde en stor blødning uke 6+2 i mitt andre svangerskap. Var til UL dagen etterpå som viste et bankende hjerte, og legen mente jeg sannsynligvis hadde mistet en tvilling. Resten av svangerskapet forløp uten blødninger og komlikasjoner, og jeg fødte en frisk gutt til termin.

Mistet en tvilling i første svangerskap.. resten gikk som normalt og gutten kom frisk og rask 13 dager på overtid :Heartblue

Back
Topp