Mistet studieretten, hva nå?

Bkno8220782

Andre møte med forumet
Hei. Anser meg selv som en smart person, men har litt problemer med å skrive gode akademiske tekster. Jeg strøk første gang på min bachelor oppgave nå i vår, grunnet at jeg rett og slett hadde gjort en dårlig jobb. Etter studiet gikk jeg ut i full jobb, og var på dette tidspunktet gravid i andre trimester. Jobben var i en helt ny by, ca 20 timer fra hvor jeg kommer fra. Datamaskinen min streiket tre uker før innlevering, og verken skolen eller det lokale biblioteket kunne la meg sitte på deres datamaskiner for å jobbe. Jeg var derfor avhengig av å ta buss 40 min til jobben hvor jeg kunne sitte å jobbe med oppgaven. Dette sier seg selv, at det var utrolig vanskelig å få god tid til å skrive de siste ukene, spesielt da bussen ikke gikk ofte.

Jeg hadde krav på én time veiledning, og valgte derfor å benytte meg av denne når jeg anså meg som ferdig med oppgaven. Han så over denne oppgaven, og kom med en del justeringer som jeg ikke var helt enig i. Han mente imidlertid at disse justeringene ville gjøre at jeg kunne få en høyere karakter. Han sa videre at oppgaven min var strukturert og godt forklart, at en sensor ikke ville ha noe grunnlag for å stryke meg. Jeg spurte flere ganger om han var sikker på at det ikke var noen feil som kunne føre til stryk, men han garanterte at oppgaven var god nok. Jeg stolte på hans råd, og endret oppgaven min deretter. Jeg strøk. Tilbakemeldingen jeg fikk da og etter å ha klaget, påpekte nettopp de to største tingene han fikk meg til å endre på. Jeg synes selvfølgelig det blir helt feil at jeg skal stryke, basert på råd som veilederen min hadde gitt meg.

Ringte eksamenskontoret før jeg klagde, og de sa at jeg kunne ta bacheloren på nytt til våren. Jeg begynte dermed å skrive oppgaven på nytt, og forbedre de feilene sensor hadde påpekt. En måned senere får jeg mail om at jeg har mistet studieretten. Til tross for at på høgskolen sine sider står at man har tre forsøk, så har man visstnok bare to forsøk på bachelor, noe jeg aldri ble opplyst om da jeg snakket med eksamenskontoret den første gangen.

Jeg sitter hjemme nå, to uker før termin og har ingen anelse om hvordan de neste årene vil bli for meg. Eksamenskontoret hadde ikke peiling på hva jeg kunne gjøre videre, og jeg finner ingenting på nettet. Jeg har forstått at man kan søke om å gjøre et nytt forsøk, men det står ikke hvordan eller hvem man sender dette til. Jeg finner heller ikke noe på nettet som viser til hva slags muligheter man har.

Erfaringer? Kan jeg søke om å levere ny bachelor? Om ikke, må jeg søke om studieplass på nytt, og hvor mye studiet må jeg da ta på nytt? Jeg har bestått alle andre emner uten problemer, bare ikke bachelor. Om jeg må søke om studieplass og avvente med bachelor, må jeg vente til våren 2019? (da man vanligvis søker studieplass på våren).

Har som sagt termin om to uker og er så vanvittig stressa over hele situasjonen, og skolen hjelper meg overhode ikke. Føler ikke at dem genuint ønsker at jeg skal få godkjent studiet. Finnes det eventuelt organisasjoner som hjelper studenter med slikt?

Du kan dessverre bare levere 2 ganger slik jeg ble forklart det da jeg strøk denne våren. Syns du bør ta kontakt med skolen, veileder og eksamenskontoret og sammen finne på en løsning.

Du kan dessverre bare levere 2 ganger slik jeg ble forklart det da jeg strøk denne våren. Syns du bør ta kontakt med skolen, veileder og eksamenskontoret og sammen finne på en løsning.

Jeg fikk faktisk en telefon nå i sta. Det viste seg at kullet mitt hadde tre forsøk på bachelor, men at det ble innført en ny lov nå i august som sier at en bare har to forsøk. Jeg fikk da beskjed om at siden jeg var en del av det forrige kullet, så kunne min studieleder gi meg tillatelse til å ta den på nytt igjen i vår. Får vente og se hva hun sier.

Synes hele skolesystemet til tider er forvirrende. Det står omtrent ingen informasjon på skolens sider, og man får forskjellige beskjeder.

Jeg fikk faktisk en telefon nå i sta. Det viste seg at kullet mitt hadde tre forsøk på bachelor, men at det ble innført en ny lov nå i august som sier at en bare har to forsøk. Jeg fikk da beskjed om at siden jeg var en del av det forrige kullet, så kunne min studieleder gi meg tillatelse til å ta den på nytt igjen i vår. Får vente og se hva hun sier.

Synes hele skolesystemet til tider er forvirrende. Det står omtrent ingen informasjon på skolens sider, og man får forskjellige beskjeder.

Ja, ser den.. Leste veldig mye selv og ringte en haug med folk på universitetet :P Men da ordner det seg kanskje ja. Håper studieleder tar hensyn til elendig veiledning fra veilederen din.

Da er vi muligens i samme båt! Må ærlig innrømme det er flaut å stryke, men vi alle gjør vel feil en eller annen gang i livet. Håper det ordner seg for deg og!

Jeg prøvde skrive bacheloroppgave midt i IVF prosess med abort i tillegg, så var bare feil tid å gjøre det på. Ikke at halve svangerskapet er bedre da men :P

Jeg prøvde skrive bacheloroppgave midt i IVF prosess med abort i tillegg, så var bare feil tid å gjøre det på. Ikke at halve svangerskapet er bedre da men :p

Uffda... men det er jo en stor påkjenning.. det å skrive bachelor er jo en stor prosess, og vanskelig når man strever i privaten.

Nå ble jeg engstelig for min bacheloroppgave som jeg skal i gang med i mars. Men strøk du to ganger? fikk ikke med meg det i innlegget du skrev? hva har dere skrevet bachelor i? kjente jeg ble litt småstresset nå. Trodde bachelor nesten var umulig å stryke på :(

Nå ble jeg engstelig for min bacheloroppgave som jeg skal i gang med i mars. Men strøk du to ganger? fikk ikke med meg det i innlegget du skrev? hva har dere skrevet bachelor i? kjente jeg ble litt småstresset nå. Trodde bachelor nesten var umulig å stryke på :(

Ikke umulig, men man har fått mange hint i forløpet. Det å stryke på en bachelor bør ikke komme som noen overraskelse, hvis man har levert inn tekster og hatt eksamener. ;)

Jeg strøk to ganger. Første gangen tok jeg ærlig talt veldig lett på bacheloren. Jeg har aldri strøket før og alltid fått C, så da motivasjonen var liten så la jeg ikke ordentlig innsats i oppgaven. Tar 100% ansvar for det.

Andre gangen så strøk jeg nå i høst. Da var jeg som sagt i andre trimester, i en flytteprosess til en helt ny by og jobb, og var uten datamaskin de siste tre ukene. På toppen av dette fikk jeg veldig villedende veiledning. Venter nå på svar om jeg kan ta den siste nå til våren.

Jeg tror ikke du skal bekymre deg. Anbefaler deg å sitte på skolen hvor du har bøker lett tilgjengelig. For all del, ikke ta lett på oppgaven. Mitt råd er at du er nøye med å forholde deg til avgrensningen (hvis ikke kan du ikke svare på problemstillingen). Når du er ferdig, se om du faktisk har svart på problemstillingen. Jobber du jevnt og trutt så klarer du deg nok bra. Bare jeg som har hatt det litt vanskelig utenom og dermed ikke fått gjort en god nok jobb!

Når man går på høgskole/universitet, må man regne med å finne ut av ting selv, for sånn er det ute i arbeidslivet også.
Studentsamskipnaden kan nok hjelpe deg, og du må passe på å formulere mailer til alt av eksamenskontor/rådgivere/sensorer på en ryddig måte, så de kan svare på det du lurer på.
Spare på alt av korrespondanse, og sett deg inn i skolens reglement. Det endrer seg ikke uten videre.
:)
Lånekassen kan svare deg på økonomispørsmålene.

Angående bacheloren bør du benytte deg av skrivehjelp på skolen din, veiledning, og du bør lese andres beståtte bacheloroppgaver.
Øve på APA og les veiledningen som skolen din garantert har på sine hjemmesider. :)

Når man går på høgskole/universitet, må man regne med å finne ut av ting selv, for sånn er det ute i arbeidslivet også.
Studentsamskipnaden kan nok hjelpe deg, og du må passe på å formulere mailer til alt av eksamenskontor/rådgivere/sensorer på en ryddig måte, så de kan svare på det du lurer på.
Spare på alt av korrespondanse, og sett deg inn i skolens reglement. Det endrer seg ikke uten videre.
:)
Lånekassen kan svare deg på økonomispørsmålene.

Angående bacheloren bør du benytte deg av skrivehjelp på skolen din, veiledning, og du bør lese andres beståtte bacheloroppgaver.
Øve på APA og les veiledningen som skolen din garantert har på sine hjemmesider. :)

Skjønner at man må finne ut av ting selv. Problemet er at hver skole har sin egen praksis, og det sto svært lite på deres nettside. Min tidligere veileder svarer meg ikke på henvendelser, og studentskipnaden svarte meg ikke på Mail. Da jeg ringte dem var det ingen som kunne gi meg svar. Dette ble jeg oppringt på senere. Derfor min frustrasjon på denne siden.

Jeg strøk ikke på grunn av struktur og innhold i den forstand, men må definitivt sette meg inn i grunnarbeidet som du sier. Er ikke tid for å sløse bort denne sjansen. Man må bare bite i det sure eplet og innse at man må planlegge bedre for å få et godt resultat. Heldigvis allerede kommet langt med ny oppgave, så får vi se hva den nye veilederen sier til våren.

Tenkte jeg skulle gi en update i tilfelle noen kommer i en lignende situasjon. Jeg sendte mail til eksamenskontoret hvor jeg forklarte min situasjon i detaljer, og at jeg ønsket et nytt forsøk. Jeg ble da oppringt av en person fra eksamenskontoret, som fortalte meg at hun kom til å videresende dette til min studieleder (det er studieleder som godkjenner søknader). Siden kullet mitt i utgangspunktet hadde tre forsøk, så ikke eksamenskontoret noen grunn til at studieleder ikke skulle godkjenne denne søknaden. Fikk mail først i dag at de har godkjent søknaden min, og at jeg kan ta eksamen på nytt til våren. Jippi!

Back
Topp