Mistet stemmen i 8 dager!!

Masemamma 2009/2011

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Januarskatter 2015
VIP
Hei dere,
Jeg fikk halsvondt og var dårlig dog uten feber fom 27 desember, mistet stemmen 29 desember og klarte bare å hviske. Fom den dagen har stemmen for det meste vært helt borte så jeg må hviske, men har innimellom fått litt stemme så jeg klarer å presse ut noen ord(dog med vanskelighet). Var hos lege på fredag fordi jeg hostet/brakk opp mye blodklumper, men som jeg trodde så var det ingen halsbetennlse og crp var kun 25.
Er jo egentlig ikke dårlig mer, bare sliten/trøtt og null stemme + til tider vond hals.
Noen som har opplevd dette eller vet hvor lenge det kan vare?
Syns dette er vanskelig siden jeg ikke klarer å prate til ungene(2,5 og 4år), ikke klarer å snakke i telefonen++++ Hadde jeg kun vært veldig hes så hadde det gått greit, men stemmen er forsvunnet...får ikke ut en lyd annet enn hvisking.....:/

Har selv hatt det sånn. Legen sa at det va normalt å være hes/fri for stemme i opptil 3-4 uker.

Takk for svar, får vente å se an litt til da...

Sent from my GT-I8190N using BV Forum mobile app

Eg hadde da sånn for 10år si. Kjørde maxitaxi og mista stemmo 6-8veke...veldig fortvilande kan du sei. Kom smygande tebake, uten at eg gjorde nåke spesielt ;)

Akkurat vært gjennom dette selv, utrolig slitsomt! Her var stemmen helt borte i drøye 3 uker - eller - fikk jo ut en lags indre stemme når jeg virkelig måtte si noe! Men holdt kjeft stort sett hele tiden, noe jeg aldri ville klart frivillig!
- Hadde ikke blodklumper da, men fikk også beskjed om at stemmen kan være borte lenge, det jeg likte mindre var at jeg også fikk med meg at hvis man først mister stemmen en gang kan man få det igjen sånn med jevne mellomrom. Vet ikke om det er hold i det jeg..
Nå, etter 6-7 uker kan jeg fortsatt ikke synge..da svikter stemmen fort..
God bedring!

Kan være betennelse på stemmebåndet. Det hadde gubben i vår og han måtte gå på en spesiell antibiotika mot det. Det slo heller ikke noe spesielt ut på crp ;)

Har hørt at hvis man har virus på stemmebåndet så ska man ikke prate så mye. Man ska la det få hvile og bli bra. Go bedring.

Har akkurat hatt en slik runde med sykdom her i familien også. Mye vondt i halsen, minimalt med stemme, masse snørr i nesa, blod og slim fra halsen. Bare plei halsen godt, og vær snill med stemmebåndene dine. Ikke kremt mye, det er ikke bra for stemmebåndene. Drikk mye vann :)

Her er et innlegg fra en "Kjerringrådgruppe" jeg er medlem av :)

Hei. Ser mange spør om råd mot sår og, vond hals, samt heshet og hoste.
Jeg er sangpedagog, dog ingen lege, men har lang erfaring med stemme og stemmebruk, så kanskje noen av disse rådene kan hjelpe nettopp deg.
- Har du mistet stemmen helt eller delvis, IKKE hviske. Det kan faktisk gjøre vondt verre. I verste fall kan du få knuter på stemmebåndene.
- Egg, sitron og honning smører stemmebåndene våre, så spis plenty av dette.
Helst rå egg.
- Andre råd er Eukalyptushonningen som kjøpes reseptfritt på apoteket, eller pimpenelledråper. Japansk peppermynteolje kan også forsøkes.
Dette fungerer ganske godt om du er skikkelig hes.
- Lag te av fersk ingefær, honning og sitron.
- Spis is med god samvittighet da is lindrer og basilusker trives mindre i kulde enn i varme.
- Gurgle vademekum og eller saltvann.
- Også kan man alltid prøve "trikset" vi sangere gjør om stemmen ikke er 100%. Ha et plastrør i en flaske med lunket vann og blås/nynn i røret.
- Har hørt at mot hoste, kan det hjelpe og spise et par skjeer med honning. La honningen gli nedover halsen for å smøre hals og stemmebånd. Dette har jeg forrige ikke prøvd ut selv.
- Ulike sugetabletter kan lindre. Fribol synes jeg funker best.
- Unngå melkeprodukter da dette produserer mer slim.
- Til syvende og sist er den beste pleie for stemme og hals, masse søvn, hvile og mye vann.
- Anbefaler øre-nese og halslege og/eller logoped om ting ikke blir bedre.
-Lykke til

Håper du finner noen tips der :)

Back
Topp