Mister melken..noen råd?

Snølilja

Forelsket i forumet
Jeg tror jeg holder på å miste melken, og trenger alle gode råd og tips jeg kan få :)
Har hatt trøbbel med ammingen fra dag en, egentlig. Allerede på føden ble det gitt meg ammeskjold, da barnet mitt ikke helt fikk til å få skikkelig tak på brystet mitt. Det funket greit, selv om det ble mye søl av melk, og ikke helt den beste vektoppgangen. Begynte da å pumpe og gi på flaske i tillegg til amming. Nå har jeg bynt å gi tillegg da jeg ikke får pompet ut nok melk, og barnet ikke får nok ut pga skjoldet. Til nå har jeg fått ut ca 120 ml per pumping, men nå daler det nedover og jeg begynner å bli redd for å miste den helt. Noen pumpere med erfaringer å dele? :) har begynt på syntocinon spray, og hatt ammehjelp på hjemmebesøk og har lagt en plan med henne for å prøve å få barnet til å ta brystet uten skjold, men nå er liksom alt blitt klusset til siden melkemengden begynner å minker...

Gammel er baby??

Beste rådet er vel å legge til ofte....

Har du prøvd å håndmelke? Når jeg pumper og det stopper opp så kan jeg fortsatt håndmelke 50ml hvis jeg gidder

Legge til ofte og få i seg mat og drikke er kjempe viktig! Jeg måtte få tilbake til å ligge å amme etter en uke, da slitasjen på brystene for vondt! Jeg la småen til nesten hele tiden, og det har gitt meg masse melk. Min ammer kanskje så ofte som en gang i timen på dagen til hver tredje på natta, mye arbeid men da holder iallefall jeg melkeprodukter oppe og litt til:)

Legge deg i sengen med babyen å amma så ofta du kan. Spist å drikk gott hvil deg.

Legge til ofte og få i seg mat og drikke er kjempe viktig! Jeg måtte få tilbake til å ligge å amme etter en uke, da slitasjen på brystene for vondt! Jeg la småen til nesten hele tiden, og det har gitt meg masse melk. Min ammer kanskje så ofte som en gang i timen på dagen til hver tredje på natta, mye arbeid men da holder iallefall jeg melkeprodukter oppe og litt til:)
Ja jeg lå mye i sengen å ammet i begynnelsen men helsesøster/ammehjelp begynte å tulle med at jeg skulle sitte å amme og etter dette ble alt bare rot. Det har vært varmt de siste dagene, så jeg har nok muligens ikke vært så flink til å drikke nok eller spise.. Nå sover han jo ganske godt på natta, så er ikke bestandig jeg får ammet da. Nå har jeg prøvd å drikke og spise godt, sovet lenge, og pumpet meg omtrent hver 2-3 time. Virker som om jeg har mer melk i dag enn jeg hadde i går ihvertfal!

Fenugreek (naturpreparat) skal hjelpe, og jeg mener det hjalp meg.
Afipran (kvalmestillende) har også som bivirkning å gi økt melkemengde.

Ellers er spising, drikking og hviling alfa og omega.
Sover du med barnet ditt? Det kan hjelpe, da tilgangen til brystet økes. Det er om natten og tidlig morgen at melkeprodulsjonen økes best.
Ellers så sa en ammehjelper til meg at jeg burde gå med bar overkropp og ha lite klær på barnet og bære det inntil meg hele tiden i noen dager. Så jeg strøk alt på kalenderen for en uke, og fokuserte kun på det.

Fenugreek (naturpreparat) skal hjelpe, og jeg mener det hjalp meg.
Afipran (kvalmestillende) har også som bivirkning å gi økt melkemengde.

Ellers er spising, drikking og hviling alfa og omega.
Sover du med barnet ditt? Det kan hjelpe, da tilgangen til brystet økes. Det er om natten og tidlig morgen at melkeprodulsjonen økes best.
Ellers så sa en ammehjelper til meg at jeg burde gå med bar overkropp og ha lite klær på barnet og bære det inntil meg hele tiden i noen dager. Så jeg strøk alt på kalenderen for en uke, og fokuserte kun på det.

Jeg har fått moby wrap bæresjal i gave så kanskje jeg må bære litt de neste dagene :) merker jo at det renner av puppene når baby ligger oppå, så det har jo noe å si :)
Sover med barnet ja :)

Jeg har fått moby wrap bæresjal i gave så kanskje jeg må bære litt de neste dagene :) merker jo at det renner av puppene når baby ligger oppå, så det har jo noe å si :)
Sover med barnet ja :)

Bra du sover med barnet :) Det har så mange fordeler også utover amming :)
Jeg bærte min hele tiden da han var så liten. Det er dessuten så utrolig koselig, så jeg ville brukt den moby wrappen :)

Har hatt noen dager med mye stress og lite søvn, som førte til mindre melk og urolig baby som bare reiv og sleit i brystvortene mine i frustrasjon. Fikk tips om å drikke havresuppe, som de pleide servere på føden før i tiden. Kok opp 5 dl vann, 1 dl lettkokte havregryn, 0,5 ts salt og 1 ts sukker. Kok i fire-fem minutter, sil suppa for å få ut gryna, ha litt husholdningssaft i suppa og drikk :) Smaker faktisk godt, og hjalp på melkeproduksjonen for min del iallfall!

Havregryn! Som suppe, grøt eller med melk på. Det hjelper masse. Viktig at du drikker mye, minst 2 liter om dagen. Gjerne ammete :-) Lykke til!

Back
Topp