Mister melk....

Sparklefart

Forelsket i forumet
Nå som Lea får mat på sonde må jeg pumpe. Når jeg begynte å pumpe fikk jeg 120ml hver 3. time. Nå får jeg bare 60-70ml......

Hun spiser 50ml hver 2. time, og den eneste grunnen til at hun fortsatt har morsmelk tilgjengelig er fordi jeg rakk å pumpe opp et lite lager før hun begynte å spise etter operasjonene.... Men nå begynner det å nærme seg tomt på lageret, og jeg er redd hun må få morsmelkerstatning tilslutt.... Hun sliter allerede med MYE luft i magen, og jeg orker ikke å se på at hun skal bli enda mere treg i magen, og få enda mere vondt.

Jeg pumper som sagt hver 3. time, utenom et litt lenger opphold fra 00:00-06:00. Jeg har tenkt tanken på å pumpe hver 2. time, men jeg sliter med å skjønne hvordan jeg skal få tid til det... Er det den eneste løsningen? Burde jeg også legge inn en pumping kl. 03:00?

Jeg begynner også å tro at jeg er for stresset og lei meg til å klare å produsere nok....

Du må prøve å få lagt inn pumping på natten. Det er veldig bra for produksjonen. Ammehjelpen sier at det er på natten man best stimulerer produksjonen. Har du prøvd såkalt powerpumping? (les på ammehjelpen.no)

Håper du får til pumpingen. Stress er jo heller ikke bra for utdrivingen og jeg kan jo forestille meg at du har det veldig tøft om dagen. Når jeg pumper må jeg puste rolig og prøve å være så avslappet som mulig for å få ut alt.

Synes du får ut ganske mye jeg. Prøv evt. å pumpe like ofte som vesla spiser. Kan du skaffe deg en sånn bh for å holde pumpen på plass, så kanskje du kan få til å pumpe samtidig? Jeg har også lest at det er bra å se på babyen mens man pumper om det er mulig.

Det der har jeg vært igjennom selv og det er så fryktelig tungt. Min erfaring er at ingenting hjalp.kroppen min har aldri klart å produsere nok melk til min så han har hele tiden måtte få litt tillegg. Men da det ble stopp så ble det stopp. Kroppen klarte ikke å produsere mer. Det er mange råd og tips men for meg fungerte ingenting. Og det er så tungt og holde på slik. Natt pumping er fryktelig tungt, og man må etterhvert vurdere om det er verdt det i forhold til sin egen mentale helse for da dagen kun dreier seg om pumping, er dagen tung. I forhold til dine bekymringer angående mme så har min lillegutt hatt mye mindre luft, magesmerter og hyppigere avføring etter at jeg sluttet å amme helt. Så det er ikke sikkert det trenger å bli vanskelig for det.

Du må prøve å få lagt inn pumping på natten. Det er veldig bra for produksjonen. Ammehjelpen sier at det er på natten man best stimulerer produksjonen. Har du prøvd såkalt powerpumping? (les på ammehjelpen.no)

Håper du får til pumpingen. Stress er jo heller ikke bra for utdrivingen og jeg kan jo forestille meg at du har det veldig tøft om dagen. Når jeg pumper må jeg puste rolig og prøve å være så avslappet som mulig for å få ut alt.

Synes du får ut ganske mye jeg. Prøv evt. å pumpe like ofte som vesla spiser. Kan du skaffe deg en sånn bh for å holde pumpen på plass, så kanskje du kan få til å pumpe samtidig? Jeg har også lest at det er bra å se på babyen mens man pumper om det er mulig.

Disse pumpene på sykehuset har en funksjon lignende metoden man bruker på powerpumping, så den går automatisk i en halvtime hver gang jeg pumper :happy: Jeg har med pumpeBH på sykehuset, så jeg sitter i sengen, helt avslappet og dobbelpumper hver gang jeg pumper. Det har nok enn så lenge, jeg er bare redd det skal gå enda mere ned i produksjonen...

Å pumpe like ofte som hun spiser vet jeg ikke om jeg har tid til, men jeg må jo bare prøve.. På natten skal jeg i det minste klare å legge inn en ekstra pumping.

Det der har jeg vært igjennom selv og det er så fryktelig tungt. Min erfaring er at ingenting hjalp.kroppen min har aldri klart å produsere nok melk til min så han har hele tiden måtte få litt tillegg. Men da det ble stopp så ble det stopp. Kroppen klarte ikke å produsere mer. Det er mange råd og tips men for meg fungerte ingenting. Og det er så tungt og holde på slik. Natt pumping er fryktelig tungt, og man må etterhvert vurdere om det er verdt det i forhold til sin egen mentale helse for da dagen kun dreier seg om pumping, er dagen tung. I forhold til dine bekymringer angående mme så har min lillegutt hatt mye mindre luft, magesmerter og hyppigere avføring etter at jeg sluttet å amme helt. Så det er ikke sikkert det trenger å bli vanskelig for det.

Jeg har mistet melkeproduksjonen helt en gang før, og har klart å jobbe den opp igjen, så jeg ser ikke på det som umulig.. MEN jeg husker hvor treg hun var i magen når hun bare fikk MME. Hun hadde vondt i magen hele tiden.. Nå blir det mye luft i magen når hun sondemates, og jeg har ikke samvittighet til å gi henne enda mere plager med MME :( Dessuten flyr pulsen i været når hun plages, og hun trenger all den hvile hun kan få..

Husk også å få i deg nok væske. Det er tørr luft på sykehuset og lett å glemme å drikke nok når man har mye å tenke på.

Har du prøvd å klemme litt på puppene mens du pumpet? Det må jeg når jeg pumper. Liksom skvise de litt som en tube jeg vil ha noe ut av. Ellers kommer det ingenting. Også kanskje du skal prøve med sånn nesespray for å lette utdrivingen. Oftest den som hemmes når du er stresset og lei deg. Se på små filmsnutter av en glad liten Lea de første minuttene du pumper. Og skru opp styrken litt på pumpen etter en stund. Tenker masse på deg om dagen. Fullpumping er slitsomt... ❤️

Glemte mitt beste tips: Stryk litt på puppene når du pumper. Det kan også få fart på utdrivingen. :)
(Det er derfor babyene ofte slår og klorer på puppen under amming.)

Jeg har mistet melkeproduksjonen helt en gang før, og har klart å jobbe den opp igjen, så jeg ser ikke på det som umulig.. MEN jeg husker hvor treg hun var i magen når hun bare fikk MME. Hun hadde vondt i magen hele tiden.. Nå blir det mye luft i magen når hun sondemates, og jeg har ikke samvittighet til å gi henne enda mere plager med MME :( Dessuten flyr pulsen i været når hun plages, og hun trenger all den hvile hun kan få..

Har du prøvd å bytte mme tillegg? Hjalp å bytte til hipp her.

Husk også å få i deg nok væske. Det er tørr luft på sykehuset og lett å glemme å drikke nok når man har mye å tenke på.
Det har du helt rett i.. Jeg prøver å få i meg godt med drikke gjennom hele dagen, men det blir fort litt glemt

Har du prøvd å klemme litt på puppene mens du pumpet? Det må jeg når jeg pumper. Liksom skvise de litt som en tube jeg vil ha noe ut av. Ellers kommer det ingenting. Også kanskje du skal prøve med sånn nesespray for å lette utdrivingen. Oftest den som hemmes når du er stresset og lei deg. Se på små filmsnutter av en glad liten Lea de første minuttene du pumper. Og skru opp styrken litt på pumpen etter en stund. Tenker masse på deg om dagen. Fullpumping er slitsomt... ❤️

Jeg pleier å gjøre det, men det kommer så lite at jeg bare gir helt opp.. Har tenkt litt på denne nesesprayen. Vet du hva den heter? Og fåes den kun på resept?

Jeg så mye på filmer av Lea i starten, men nå begynner jeg bare å gråte når jeg ser på de, så det gir egentlig bare motsatt effekt tror jeg :Heartred

Jeg pleier å gjøre det, men det kommer så lite at jeg bare gir helt opp.. Har tenkt litt på denne nesesprayen. Vet du hva den heter? Og fåes den kun på resept?

Jeg så mye på filmer av Lea i starten, men nå begynner jeg bare å gråte når jeg ser på de, så det gir egentlig bare motsatt effekt tror jeg :Heartred

Jeg har hatt nesesprayen, husker ikke hva den heter men må få den på resept og er en spray som hjelper deg med utrivningsrefleksen. Legen vet hva du skal ha.

Nesesprayen heter Syntocinon

Syntocinon. På respept ja, men en telefon til fastlegen burde holde for å få skrevet det ut. Fungerer veldig bra for meg iallefall, men effekten varer kanskje ikke så lenge som ved amming.

Sykepleierene på klinikken kan gi ut resept. På Ullevål (NFI) fikk jeg flaske dirkete av sykepleierne, spørs om de på NFI Rikshospitalet også har det liggende?

Det er tøft å være pumpemamma. Gikk så mange runder med meg selv hvor jeg vurderte gi opp (var en kamp mot klokken daglig), men jeg ønsket som deg ikke MME da hun allerede var treg i magen.

Mitt tips er å gjøre det mens du ser på TV, serier eller lignende. Ta deg gjerne en varm dusj før du powerpumping en time (30 min, pause 10, 10 min, pause 5 min, pumpe 5 min), hjalp litt her. Og på natten kom det også mer. Jeg fikk ut sjeldent mer enn 60-70 ml, ofte mindre, men på natten og første pumping på morgenen fikk jeg ut kanskje 100 ish.

Sniker fra oktober og signerer denne:-)

Jeg får ut MYE mer melk når jeg klemer på puppene som om jeg «håndmelker» samtidig som jeg pumper, vi snakker dobbelt så mye i forhold til når jeg bare pumper uten å stimulere med hånden i tillegg.

Anbefaler å prøve det i hvert fall om du ikke allerede har:-)

Glemte mitt beste tips: Stryk litt på puppene når du pumper. Det kan også få fart på utdrivingen. :)
(Det er derfor babyene ofte slår og klorer på puppen under amming.)

Det var faktisk ny info for meg. Lærer jammen noe nytt hver dag. Ullungen ligger ofte og «koser» med puppen, hun stryker og stryker på den med den ene hånden. Jeg som som tenkte hun bare var veldig glad i mammaen sin, men så er hun egentlig ikke fornøyd med leveringen ...:hilarious::hilarious:

(Jeg tuller litt altså, men infoen var ny for meg. Vittig.)

Back
Topp