mistenker UVI, kan jeg ta Hiprex?

Minimoni

Prøver på nr 1
Novemberlykke 2015
Hei. Jeg har slitt med kronisk UVI hele livet, er nå 5+5 uker gravid og kjenner plutselig litt symptomer på UVI idag...æsj.. har Hiprex i skapet, kan jeg trygt ta disse??

Jeg tar til informasjon også 10 mg prednisolon, cyklogest og fragmin daglig (pga mange SA).

Setter stor pris på svar :)

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app
 
Hei. Jeg har slitt med kronisk UVI hele livet, er nå 5+5 uker gravid og kjenner plutselig litt symptomer på UVI idag...æsj.. har Hiprex i skapet, kan jeg trygt ta disse??

Jeg tar til informasjon også 10 mg prednisolon, cyklogest og fragmin daglig (pga mange SA).

Setter stor pris på svar :)

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app
Hei:)

Urinveisinfeksjon er vanlig hos gravide (både hormoner og fysiologiske endringer som gjør at man blir litt mer disponert). Ved urinveisinfeksjon hos gravide skal det alltid tas urin dyrkningsprøve for å se hvilket antibiotikum som er best egnet, og jeg ser at Hiprex ikke er anbefalt som førstevalg ved UVI hos gravide.

I forhold til graviditeten er Hiprex ansett som trygt å bruke. Men jeg vil anbefale deg å levere urinprøve til legen og samtidig høre om du bør starte behandling før de har dyrket urinen. Det er anbefalt at gravide med symptomer på UVI og gravide uten symptomer, men med bakterier i urinen skal behandles for UVI med en syv dagers kur. (Nå kan det jo være litt annerledes for deg, da dette er noe du har vært plaget med store deler av livet.)

Det er altså ansett som trygt å bruke Hiprex for gravide, men det er ikke første behandlingsvalg for urinveisinfeksjon til gravide med UVI. Det er svært viktig at gravide med UVI behandles riktig så jeg anbefaler å levere urinprøve til dyrkning så raskt som mulig og samtidig spørre om du skal starte opp behandling før dyrkningen er klar, og hva du skal behandle med.

Håper dette hjelper. Legger også ved to linker hvis du vil lese mer om UVI og gravide.

Helsedirektoratets anbefalinger til behandling av gravide med urinveisinfeksjon: http://helsedirektoratet.no/sites/a...lia/uvi-gravide-og-ammende/Sider/default.aspx

Informasjon om Hiprex ved graviditet: http://relis.arnett.no/Utredning_Ekstern.aspx?Relis=3&S=7499

Hilsen
Åse:)
 
Tusen takk for svar Åse ;)

Jeg kontaktet legen min idag, og han sa at om jeg ikke ble bedre innen imorgen kveld skulle jeg komme å levere en urin prøve fredag morgen, så da er det bare og se om Hiprexen tar bakteriene eller om det må sterkere saker til.

Jeg er over sensitiv når det kommer til UVi da jeg har slitt med dette mye, så håper jeg klarer å ta knekken på den raskt ;)
 
Bare hyggelig!
Så bra du får prøve Hiprex først - håper det tar knekken på eventuelle bakterier.

Lykke til videre med graviditeten:)
 
Til oppdatering hjalp Hiprex meg :) slipper antibiotika, hurra!

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app
 
Back
Topp